Pravda o STOLICI Vše co jste chtěli vědět, ale báli jste se zeptat…

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná stavba kosti. Růst a pevnost kostí. Kostní věk
Advertisements

Tuky Mgr. Lenka Fasorová.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Soustava trávicí - část 2.
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
VÝŽIVA – MÝTY A SKUTEČNOST
Výtrusovci.
Vypracoval: Daniel Táborský / Třída: VIII ooo.. Zajímavé, ať se vám to líbí..
Houba Lion's Mane.
VÝŽIVA V PREVENCI NÁDOROVÝCH ONEMOCNĚNÍ
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY, KOSTRA A SVALY
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Vyprazdňování nemocných
Přírodní látky Mgr. Lenka Fasorová.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Potravinový talíř Člověk a jeho zdraví.
Vylučovací soustava Je tvořena ledvinami a močovými cestami.
JÁTRA Trávicí soustava.
Hormonální řízení.
Trávicí soustava-žaludek, střeva
TRÁVICÍ ÚSTROJÍ.
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Trávicí soustava obratlovců
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
„Sami“ si vybíráme cestu zdraví nebo nemoci..
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
TRÁVÍCÍ SOUSTAVA mgr. Jana Gajdošová
BAKTERIE.
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, p ř ísp ě vková organizace T ř ebívlice Autor:
Zdravá výživa Správné sestavení jídelníčku VY_32_INOVACE_01_36.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_PŘÍRODOPIS.
VÝŽIVA „Patrně jediný způsob, jak si zachovat zdraví, je jíst, co ti nechutná, pít, co se ti oškliví, a dělat, co se ti nechce.“ Mark Twain.
SACHARIDY. Sacharidy neboli glycidy (řecky glykes = sladký) patří mezi tzv. základní živiny, jsou hlavní součástí lidské potravy (více než 55% objemu),
KREV – OBĚHOVÁ SOUSTAVA - tělesná tekutina, která u zdravého dospělého člověka tvoří 7 % tělesné hmotnosti (asi 5 litrů) - krev se neustále obnovuje, každý.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, trávicí soustava.
ANOTACE Prezentace navazuje na probranou látku z kapitoly Trávicí soustava Seznamuje žáky s uvedenými pojmy V poslední části u onemocnění trávicí soustavy.
Trávicí soustava.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_15_VYLUČOVACÍ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová.
Nemoci světa. AIDS  1. případ cca před 25 lety, ale už stihl zabít přes 25 milionů lidí  Aids napadá imunit. systém, tělo pak není schopno se bránit.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_47.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhÚvod.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 06_Soustava vylučovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Vnitřní orgány.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA.
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
DĚJE V TRÁVICÍ SOUSTAVĚ
Vylučovací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
Trávicí soustava.
Vylučovací soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_11_Ledviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Eprojekt CH/Bi Pavlíková, Suchoňová, Chytil, Stolár, Bil, Dostál
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_PŘÍRODOPIS
– SAMEC SE NÁPADNĚ LIŠÍ OD SAMICE
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Trávící soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová
Vylučovací soustava VY_32_INOVACE_06-07 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Transkript prezentace:

Pravda o STOLICI Vše co jste chtěli vědět, ale báli jste se zeptat…

1 Z čeho je stolice ?  75% voda  10% vláknina  10% mrtvé bakterie  5% tuk, anorganické soli, mrtvé buňky, živé bakterie

2 Jak často by měl člověk chodit na záchod?  1x – 2x za den  pokud to není často, nevadí 1x za2-3 dny

3 Jaký tvar a velikost by měla mít stolice ?  tvar a velikost se liší podle stravy  lidé, kteří jedí maso mají větší stolici než lidé co upřednostňují zeleninu  stolice je rozdělena na části prácí svěračů při tlačení stolice ven z těla, někteří lidé tlačí méně a proto jejich stolice zůstává spojená

4 Měla by být stolice pevná nebo vláčná ?  neměli bychom cítit žádnou bolest při vyprazdňování  záleží na složení stravy, dietě,…  jak pevná tak vláčná stolice jsou v pořádku

5 Proč je stolice hnědá?  pigment bilirubin, který vzniká rozpadem červených krvinek v játrech a kostní dřeni  bilirubin je ve střevech upraven bakteriemi  železo obsaženo v odpadním produktu bilirubinu dává hnědý nádech

6 Existují i jiné barvy stolice ?  záleží na stravě  většinou odstíny hnědé a žluté  změna barvy při onemocněních

7 Proč stolice zapáchá ?  výsledek činností bakterií  produkují sloučeniny bohaté na síru a dusík

8 Čím je člověk zdravější, tím méně mu zapáchá stolice ?  ne  lidské střeva obsahují mnoho bakterií, které rozkládají stolici  zdravější stolice má intenzivnější zápach  při konzumaci vysokého množství syrové zeleniny je stolice méně zapáchající

9 Způsobuje konzumace masa zhoršení zápachu stolice ?  protein obsažený v mase je bohatý na sulfidy  proto je zápach plynů a výkalů masožravců horší než zápach výkalů býložravců

10 Co dělat když není stolice pravidelná ?  pít hodně vody  při dehydrataci dochází k zácpě  jíst stravu bohatou na vlákninu, zeleninu a ovoce, oříšky a semínka

11 Má se stolice ponořit nebo plavat?  stolice, která v míse plave obsahuje neobvykle vysoké množství plynů  ne vždy se všechny plyny dostanou z těla ve formě „prdu“, proto jsou obsaženy ve stolici

12 Co způsobuje bolest při defekaci ?  dlouhá či suchá stolice může podráždit konečník  hemeroidy -> žilky v oblasti konečníku

13 Jak je možné že má popcorn i po důkladném rozžvýkání stejný tvar po defekaci ?  když žvýkáme popcorn, jeho vnější vrstva se oddělí od jádra  tato vnější žlutá vrstva je téměř kompletně tvořená celulózou, která je nestravitelná -> nedotčeně projde střevy a „vyjde“ ven takřka ve stejné podobě jako při požití

14 Proč jsou ptačí výkaly bílé ?  ptáci na rozdíl od savců nemočí  odpadní látky vylučují v podobě kyseliny močové, který obsahuje nízké procento vody, proto je vylučován kloakou jako bílá pasta

15 Proč psi a jiná zvířata jedí výkaly?  výkaly obsahují velké množství proteinu, což je zejména lákavé pro mouchy, kočky a psy  psi preferují kočičí výkaly  býložravci jedí své výkaly, protože jejich strava je složitá pro efektivní trávení, proto jedí svou stravu dvakrát aby z jídla dostali co nejvíc

16 Jedí lidé své výkaly ?  některé děti trpící autismem provádějí coprophagy, což je označení pro požívání stolice  může se také jednat o sexuální úchylku  někteří lidé to dělají ze zvědavosti  životu nebezpečné !

17 Je možné vyzvracet stolici ?  je to možné pouze ve vzácných případech extremních stádií některých chorob  je také možné vyzvracet klystýr

18 Je možné vyloučit stolici ženskými a mužskými pohlavními orgány ?  trubice genitálií jsou spjaty s trubicemi trávící soustavy  při některých chorobách (rakovina) může dojít ke spojení trubic obou soustav  fistuly mohou způsobit vylučování stolice močovou soustavou či naopak močit konečníkem

19 Je lepší západní nebo turecký záchod pro defekaci ?  turecký záchod  díky poloze tračníku při dřepění, která je výhodná pro defekaci a snadněji vylučuje výkaly  nejefektivnější je dřepění na západních záchodech

Zajímavosti  během 2. světové války Němci věřili, že přejet velbloudí výkaly tankem přináší štěstí  Britové vynalezli bomby vypadající jako stolice  průměrný člověk „vyprodukuje“ denně až 1kg stolice  nejdelší stolice na světě měřila 7,5 metru

DĚKUJEME ZA POZORNOST

Zdroje     Vypracovali : Suchoňová, Pavlíková, Stolár, Chytil, Bil, Dostál