Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ž A H A V C I 1 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Advertisements

ŽAHAVCI kmen.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Živočichové rybníka Žahavci.
POLYPOVCI.
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Adriana Janáčová Zš Ilji Hurníka 6.A 2009/2010
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Žahavci - Cnidaria HCl, BIGY, 2009.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Obr. 1 Obr. 2 Opakování Žahavci.
Kmen: PRVOCI.
ŽAHAVCI Žijí ve sladké i slané vodě Většina žije trvale přisedle
Mnohobuněční živočichové.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
Základní škola Kladruby
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Žahavci.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Žahavci Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_309.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_253.
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Žahavci Šablona:III/2.
Žahavci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př4
Žahavci.
Medúzy Vypracoval: Radovan Rečka Obor: Technické lyceum Třída: 1L
zpracování ve dvojicích
kmen. Žahavci vodní mnohobuněční živočichové
Žahavci, ploštěnci, měkkýši
Diblastica – dvoulistí
ŽAHAVCI MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_256.
Žahavci mořští – žahaví dravci
Mnohobuněčné organismy
Žahavci mořští – žahaví dravci
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově
Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají.
VY_32_INOVACE_32_Žahavci - 2.část Šablona Identifikátor školy:
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Žahavci - Cnidaria Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_32_INOVACE_31_Žahavci – 1.část Šablona Identifikátor školy:
Žahavci – žahaví dravci
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přírodopis: ŽAHAVCI.
Žahavci.
zpracovaný v rámci projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
6.ROČNÍK Žahavci VY_32_INOVACE_ Název školy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
MEDÚZOVCI 12. zaří 2013 VY_52_INOVACE_210205
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
Odpověz na otázky v pracovním listu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková Kmen- ŽAHAVCI Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková

OBSAH: Proč dostal kmen žahavců svůj název, společné znaky. V Jakém prostředí žijí žahavci? Co je potravou žahavců a jak ji usmrcují? Co je to polyp + příklad? Co je to medúza + příklad? Jaký mají žahavci typ nervové soustavy? Jak probíhá rozmnožování? Co je to regenerace? Nakresli a popiš tělo nezmara. Zařaď žahavce do systému + zástupci. Význam žahavců

1. Proč dostal kmen žahavců svůj název, společné znaky Protože mají na ramenech žahavé buňky, kterými omračují kořist. Mají mnohobuněčné tělo. Tělo je paprsčitě souměrné.

Žahavci mají na povrchu těla tzv. žahavé buňky Žahavci mají na povrchu těla tzv. žahavé buňky. Pokud se žahavé buňky podráždí, z buňky je vymrštěno duté vlákno, které se zabodne do těla kořisti a vpraví do ní jed (žahnutí).

2. V jakém prostředí žijí žahavci? Nejvíce druhů žije v moři (medúzy, sasanky, koráli). Naši nezmaři žijí v pomalu tekoucích či stojatých vodách.

3. Co je potravou žahavců a jak ji usmrcují? V jídelníčku nezmarů převažují buchanky a vylíhlé malé rybky. Svou kořist usmrcují žahavými buňkami na ramenech. Potravu potom přesunou ústním otvorem do trávicí dutiny = láčka, kde se rozloží. Nestrávené zbytky jsou vyloučeny vyvrhovacím = zároveň ústním otvorem.

4. Co je to polyp + příklad? Polyp je stadium přisedlého způsobu života Příklad: nezmar, sasanka, korál

Polyp je také nepohlavní stádium,množí se dělením

5. Co je to medúza + příklad? Medúza je stadium volně se vznášejícího způsobu života Příklad: čtyřhranka, kořenoústka

6. Jaký mají žahavci typ nervové soustavy? Nervová soustava je rozptýlená.

7. Jak probíhá rozmnožování? NEPOHLAVNĚ = pučením POHLAVNĚ = obojetník (hermafrodit) má oba typy pohlavních buněk. Pohlavně se nezmaři rozmnožují na podzim.

pučící nový nezmar

8. Co je to regenerace? Způsob nahrazení ztracené nebo poškozené části těla

9. Nakresli a popiš tělo nezmara. Velikost = 1 – 3 cm

10. Zařaď žahavce do systému + zástupci. MEDÚZOVCI POLYPOVCI KORÁLNATCI

MEDÚZOVCI

- typická hejna medúz v moři

TALÍŘOVKY

TALÍŘOVKA UŠATÁ

KOŘENOÚSTKA PLICNATÁ

ČTYŘHRANKY: klobouk má 4 hrany žijí při pobřeží tropických i subtropických moří

POLYPOVCI: v mořích i sladkých vodách převládá polypové stádium

NEZMAŘI:

NEZMAR HNĚDÝ

NEZMAR ZELENÝ

KORÁLNATCI: mořští živočichové

SASANKA KOŇSKÁ

KORÁL ČERVENÝ

SASANKA

VĚTEVNÍK

11. Význam žahavců Korálové ostrovy Symbióza nezmara zeleného s řasou zelenivkou (viz video) Symbióza sasanek s rybou klaunem (viz video) Světélkování – bioluminiscence Popálení kůže

VIDEOUKÁZKY NEZMAR SASANKA http://www.youtube.com/watch?v=9MEt0Ot7Pkc&feature=fvwrel http://www.youtube.com/watch?v=kIkZMu5XsCY&NR=1&feature=endscreen