Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Cvičení se zaměřením na paměť. Pojem paměť Sternberg (2002) – prostředek, jímž saháme do své minulé zkušenosti proto, abychom tuto informaci užili v přítomnosti.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Cvičení se zaměřením na paměť. Pojem paměť Sternberg (2002) – prostředek, jímž saháme do své minulé zkušenosti proto, abychom tuto informaci užili v přítomnosti."— Transkript prezentace:

1 Cvičení se zaměřením na paměť

2 Pojem paměť Sternberg (2002) – prostředek, jímž saháme do své minulé zkušenosti proto, abychom tuto informaci užili v přítomnosti Sternberg (2002) – prostředek, jímž saháme do své minulé zkušenosti proto, abychom tuto informaci užili v přítomnosti Ebbinghaus (1885)-Schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy Ebbinghaus (1885)-Schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy

3 Pojem paměť Koukolík (2002) tabulka: Současná klasifikace paměťových modulů, jejich funkce a zúženého profilu informačního chodu (podle Willinghama, 1997) Koukolík (2002) tabulka: Současná klasifikace paměťových modulů, jejich funkce a zúženého profilu informačního chodu (podle Willinghama, 1997) modulusfunkce zúžený profil pracovní paměť udržuje aktivitu jiných prezentací prefrontální kůra explicitní paměť vědomá paměť pro fakta a události mediální části spánkových laloků, diencefalon priming vylaďuje percepční a pojmové reprezentace týlní, spánkový a čelní lalok motorické dovednosti učení novým motorickým dovednostem striatum klasické podmiňování vztah mezi smyslovými podněty a hybnou odpovědí mozeček emoční podmiňování vztah mezi smyslovými podněty a emoční odpovědí amygdala deklarativní (explicitní) fakta (sémantická paměť) události (epizodická paměť) med. temp. kůra diencefalon nedeklarativní (implicitní) procedurální (motorické dovednosti) priming klasické podmiňování -emoční -kosterní svalstvo neasociativní učení striatumneokortexamygdalamozeček reflexní oblouky

4 Teorie pracovní paměti Baddeley (1966) Baddeley (1966) 3 složky pracovní paměti 3 složky pracovní paměti fonologická smyčka - ukládají se zde zvukové neřečové a řečové informace, které se ztrácejí během dvou až tří sekund pokud nejsou opakovány, nehlasné opakování souvisí s aktivací Brockovy oblasti fonologická smyčka - ukládají se zde zvukové neřečové a řečové informace, které se ztrácejí během dvou až tří sekund pokud nejsou opakovány, nehlasné opakování souvisí s aktivací Brockovy oblasti vizuospaciální náčrtník - si lze představit jako tabulku, na níž se rychle křídou napíší nějaká data, která jsou po krátké době smazána, čímž uvolní místo pro zápis jiných dat. Jde o podřízený subsystém, který může být narušen samostatně při zachování funkčnosti fonologické smyčky, souvisí s aktivací zrakové kůry týlních laloků i kůry temennícha čelních laloků vizuospaciální náčrtník - si lze představit jako tabulku, na níž se rychle křídou napíší nějaká data, která jsou po krátké době smazána, čímž uvolní místo pro zápis jiných dat. Jde o podřízený subsystém, který může být narušen samostatně při zachování funkčnosti fonologické smyčky, souvisí s aktivací zrakové kůry týlních laloků i kůry temennícha čelních laloků centrální výkonnostní složka - propojuje záznamníky zrakově prostorové a zvukové s dlouhodobou pamětí, je také odpovědný za výběr strategie a plánování postupu při řešení určitého problému, vázáno na činnost předních a dorzolaterálních částí prefrontální kůry centrální výkonnostní složka - propojuje záznamníky zrakově prostorové a zvukové s dlouhodobou pamětí, je také odpovědný za výběr strategie a plánování postupu při řešení určitého problému, vázáno na činnost předních a dorzolaterálních částí prefrontální kůry

5 Schéma mozkových struktur podílejících se na různých paměťových systémech (Markowitsch, 2000)

6 Cvičení paměti v programu NEUROP-2 KIQ – incidenční paměť KIQ – incidenční paměť LABYR – prostorová krátkodobá paměť, nonverbální učení LABYR – prostorová krátkodobá paměť, nonverbální učení LISEQ – verbální krátkodobá paměť LISEQ – verbální krátkodobá paměť NATE NATE PAARE – verbální krátkodobá paměť PAARE – verbální krátkodobá paměť RAUM – prostorová krátkodobá paměť RAUM – prostorová krátkodobá paměť FLASH – krátkodobá paměť FLASH – krátkodobá paměť MEMORY – paměťové neverbální hry MEMORY – paměťové neverbální hry


Stáhnout ppt "Cvičení se zaměřením na paměť. Pojem paměť Sternberg (2002) – prostředek, jímž saháme do své minulé zkušenosti proto, abychom tuto informaci užili v přítomnosti."

Podobné prezentace


Reklamy Google