Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VZTAH DIGITÁLNÍHO MODELU RELIÉFU A SÍŤOVÝCH ANALÝZ PŘI ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH ÚLOH Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VZTAH DIGITÁLNÍHO MODELU RELIÉFU A SÍŤOVÝCH ANALÝZ PŘI ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH ÚLOH Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc."— Transkript prezentace:

1 VZTAH DIGITÁLNÍHO MODELU RELIÉFU A SÍŤOVÝCH ANALÝZ PŘI ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH ÚLOH Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc

2 výběr morfometrických a ostatních parametrů ovlivňujících rychlost na komunikacích nastavení hodnot rychlostí pro ohodnocení jednotlivých úseků komunikací dle vybraných parametrů sestavení postupu (algoritmu) pro automatické „oceňování“ dopravní sítě v závislosti na hodnotách daných charakteristik tvorba toolboxu (ArcGIS 9.x) testování výsledků v extenzi Network Analyst (ArcGIS 9.3, ArcView 3.3) Cíle práce

3 Charakteristiky parametrů průměrný sklon každého úseku v procentech intervaly: rovinné (do 3 %) mírně skloněné (3-5 %) pahorkovité (5-10 %) horské (nad 10 %) Sklon reliéfu dle jednotlivých atributových tabulek datové sady: DMÚ 25, DMÚ 200 ZABAGED ČR 150 (CEDA) Třída komunikace

4 úseky ležící v zástavbě kromě DMÚ 25 je vhodné využít vektorovou vrstvu Zástavba dle vzorce vypočítaný rozdíl v procentech mezi skutečnou a přímou délkou úseku intervaly: méně než 2 % 2-5 % 5 % a více Zakřivení komunikace

5 vybrané komunikace dle členitosti reliéfu, zakřivení a typu komunikace (terénní výzkum) dopravní síť mikroregionu Hranicko (síťové analýzy) vrstevnice: DMÚ 25, DMÚ 200 komunikace: DMÚ 25, DMÚ 200, ČR 150 software: ArcGIS 9.3 Desktop ArcView 3.3 Mapsource Python 2.5 Zájmová území, data, software

6 1) načtení shapu komunikací a gridu sklonů 2) výpočet průměrného sklonu úseku 3) výpočet rychlosti dle intervalu sklonu a třídy komunikace 4) výpočet skutečné délky 5) výpočet přímé délky 6) výpočet zakřivení a následná úprava rychlosti 7) úprava rychlosti dle zástavby 8) výpočet času dle rychlosti a délky Charakteristika algoritmu Druh komunikace (DMU25) Průměrný sklon reliéfu Rovinné (< 3 %) Mírně skloněné (3 – 5 %) Pahorkovité (5 – 10 %) Horské (> 10 %) Návrhová rychlost (km/h) Dálnice a rychlostní komunikace Směrově rozdělené silnice v obci80 70 Silnice I. třídy Silnice II. třídy Silnice III. třídy Účelové komunikace Zpevněné, lesní, polní cesty20 15 Most, podjezd, zúžení Zástavba Hlavní komunikace Ulice Návrhová rychlost (km/h) Výsledná rychlost (km/h) dle zakřivení komunikace < 2 %2 – 5 %> 5 % Dálnice a rychlostní komunikace Návrhová rychlost (km/h)Výsledná rychlost (km/h)

7 Toolbox

8 Network Analyst (ArcGIS 9.3, ArcView 3.3) porovnání výsledků dle vzdálenosti a času (nejkratší x nejrychlejší trasy) aplikace výsledků na různé datové sady testované síťové analýzy: hledání optimální trasy hledání nejbližšího zařízení stanovení servisních území Aplikace výsledků s využitím síťových analýz

9 Výsledky testování ZdrojDélka (km) Průměrná rychlost (km/h) Čas Olomouc – Mohelnice (rychlostní komunikace, 29,4 km, převýšení 48 m) min min maps.google.com29,698,718 min Starší výzkum29, min 42 s DMU2529,33109,516 min 4 s DMU20028, min 32 s Terénní výzkum29, min 43 s Mohelnice – Moravská Třebová (silnice I. třídy,18,7 km, převýšení 295 m) min min maps.google.com18,674,415 min Starší výzkum18,6873,915 min 10 s DMU2518,6882,513 min 35 s DMU20018, min 46 s Terénní výzkum18,78113 min 52 s Topolany – Drahanovice (silnice II. třídy, 8,2 km, převýšení 25 m) min min maps.google.com8,1549 min Starší výzkum8,1650,39 min 44 s DMU258,1664,77 min 34 s DMU2008,1567,47 min 15 s Terénní výzkum8,266,67 min 23 s Potštát – Všechovice Nástroj Nejkratší trasaNejrychlejší trasa Délka (km) Čas Délka (km) Rychlost (km/h) Čas ArcGIS (Network Analyst) DMÚ min 42 s26,1858,326 min 56 s DMÚ 20025,523 min 57 s26,8469,123 min 18 s ĆR 15025,424 min 4 s25,463,324 min 4 s mapy.cz (CZ)25,328 min25,454,428 min amapy.cz (CZ)26,5630 min26,3454,529 min mapy.idnes.cz (CZ)25,428 min 23 s25,555,127 min 47 s mapy O 2 (CZ)26,125 min 17 s26,763,825 min 5 s RoutePlanner Škoda (CZ) ,533 min Google Maps (USA)--25,34633 min Map24 Navteq (USA)--27,7450,433 min ViaMichelin (FR)2633 min2647,333 min ITIMAP (FR) min26,254,229 min Route Planner TomTom (NED) --25,751,430 min

10

11

12

13 výsledky algoritmu srovnatelné s terénním výzkumem starší výzkum a plánovače tras nevyužívají ohodnocení dle sklonu a zakřivení komunikací – výsledné časy velmi rozdílné výsledky toolboxu určeny pro jakýkoli software, který dokáže pracovat s atributovým ohodnocením a využít ho v síťových analýzách využití při výuce síťových analýz či výpočtu časové dostupnosti vybraných tras Shrnutí výsledků

14 Děkuji za pozornost …


Stáhnout ppt "VZTAH DIGITÁLNÍHO MODELU RELIÉFU A SÍŤOVÝCH ANALÝZ PŘI ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH ÚLOH Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc."

Podobné prezentace


Reklamy Google