Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VZTAH DIGITÁLNÍHO MODELU RELIÉFU A SÍŤOVÝCH ANALÝZ PŘI ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH ÚLOH Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VZTAH DIGITÁLNÍHO MODELU RELIÉFU A SÍŤOVÝCH ANALÝZ PŘI ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH ÚLOH Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc."— Transkript prezentace:

1 VZTAH DIGITÁLNÍHO MODELU RELIÉFU A SÍŤOVÝCH ANALÝZ PŘI ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH ÚLOH Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc

2 výběr morfometrických a ostatních parametrů ovlivňujících rychlost na komunikacích nastavení hodnot rychlostí pro ohodnocení jednotlivých úseků komunikací dle vybraných parametrů sestavení postupu (algoritmu) pro automatické „oceňování“ dopravní sítě v závislosti na hodnotách daných charakteristik tvorba toolboxu (ArcGIS 9.x) testování výsledků v extenzi Network Analyst (ArcGIS 9.3, ArcView 3.3) Cíle práce

3 Charakteristiky parametrů průměrný sklon každého úseku v procentech intervaly: rovinné (do 3 %) mírně skloněné (3-5 %) pahorkovité (5-10 %) horské (nad 10 %) Sklon reliéfu dle jednotlivých atributových tabulek datové sady: DMÚ 25, DMÚ 200 ZABAGED ČR 150 (CEDA) Třída komunikace

4 úseky ležící v zástavbě kromě DMÚ 25 je vhodné využít vektorovou vrstvu Zástavba dle vzorce vypočítaný rozdíl v procentech mezi skutečnou a přímou délkou úseku intervaly: méně než 2 % 2-5 % 5 % a více Zakřivení komunikace

5 vybrané komunikace dle členitosti reliéfu, zakřivení a typu komunikace (terénní výzkum) dopravní síť mikroregionu Hranicko (síťové analýzy) vrstevnice: DMÚ 25, DMÚ 200 komunikace: DMÚ 25, DMÚ 200, ČR 150 software: ArcGIS 9.3 Desktop ArcView 3.3 Mapsource 6.11.1 Python 2.5 Zájmová území, data, software

6 1) načtení shapu komunikací a gridu sklonů 2) výpočet průměrného sklonu úseku 3) výpočet rychlosti dle intervalu sklonu a třídy komunikace 4) výpočet skutečné délky 5) výpočet přímé délky 6) výpočet zakřivení a následná úprava rychlosti 7) úprava rychlosti dle zástavby 8) výpočet času dle rychlosti a délky Charakteristika algoritmu Druh komunikace (DMU25) Průměrný sklon reliéfu Rovinné (< 3 %) Mírně skloněné (3 – 5 %) Pahorkovité (5 – 10 %) Horské (> 10 %) Návrhová rychlost (km/h) Dálnice a rychlostní komunikace110 10090 Směrově rozdělené silnice v obci80 70 Silnice I. třídy80757060 Silnice II. třídy70656055 Silnice III. třídy65605550 Účelové komunikace4035 30 Zpevněné, lesní, polní cesty20 15 Most, podjezd, zúžení60 5040 Zástavba Hlavní komunikace40 3020 Ulice3530 20 Návrhová rychlost (km/h) Výsledná rychlost (km/h) dle zakřivení komunikace < 2 %2 – 5 %> 5 % 1525 2030 40 35 45 40 50 45 5060 55 65 60 70 60 65757060 7080 70 75858075 809080 Dálnice a rychlostní komunikace Návrhová rychlost (km/h)Výsledná rychlost (km/h) 7080 90 100 110 120

7 Toolbox

8 Network Analyst (ArcGIS 9.3, ArcView 3.3) porovnání výsledků dle vzdálenosti a času (nejkratší x nejrychlejší trasy) aplikace výsledků na různé datové sady testované síťové analýzy: hledání optimální trasy hledání nejbližšího zařízení stanovení servisních území Aplikace výsledků s využitím síťových analýz

9 Výsledky testování ZdrojDélka (km) Průměrná rychlost (km/h) Čas Olomouc – Mohelnice (rychlostní komunikace, 29,4 km, převýšení 48 m) www.mapy.cz29,588,520 min www.amapy.cz29,6588,920 min maps.google.com29,698,718 min Starší výzkum29,338520 min 42 s DMU2529,33109,516 min 4 s DMU20028,5011015 min 32 s Terénní výzkum29,4111215 min 43 s Mohelnice – Moravská Třebová (silnice I. třídy,18,7 km, převýšení 295 m) www.mapy.cz18,875,215 min www.amapy.cz18,678014 min maps.google.com18,674,415 min Starší výzkum18,6873,915 min 10 s DMU2518,6882,513 min 35 s DMU20018,588113 min 46 s Terénní výzkum18,78113 min 52 s Topolany – Drahanovice (silnice II. třídy, 8,2 km, převýšení 25 m) www.mapy.cz8,24112 min www.amapy.cz8,13618 min maps.google.com8,1549 min Starší výzkum8,1650,39 min 44 s DMU258,1664,77 min 34 s DMU2008,1567,47 min 15 s Terénní výzkum8,266,67 min 23 s Potštát – Všechovice Nástroj Nejkratší trasaNejrychlejší trasa Délka (km) Čas Délka (km) Rychlost (km/h) Čas ArcGIS (Network Analyst) DMÚ 252531 min 42 s26,1858,326 min 56 s DMÚ 20025,523 min 57 s26,8469,123 min 18 s ĆR 15025,424 min 4 s25,463,324 min 4 s mapy.cz (CZ)25,328 min25,454,428 min amapy.cz (CZ)26,5630 min26,3454,529 min mapy.idnes.cz (CZ)25,428 min 23 s25,555,127 min 47 s mapy O 2 (CZ)26,125 min 17 s26,763,825 min 5 s RoutePlanner Škoda (CZ) --2545,533 min Google Maps (USA)--25,34633 min Map24 Navteq (USA)--27,7450,433 min ViaMichelin (FR)2633 min2647,333 min ITIMAP (FR)25.430 min26,254,229 min Route Planner TomTom (NED) --25,751,430 min

10

11

12

13 výsledky algoritmu srovnatelné s terénním výzkumem starší výzkum a plánovače tras nevyužívají ohodnocení dle sklonu a zakřivení komunikací – výsledné časy velmi rozdílné výsledky toolboxu určeny pro jakýkoli software, který dokáže pracovat s atributovým ohodnocením a využít ho v síťových analýzách využití při výuce síťových analýz či výpočtu časové dostupnosti vybraných tras Shrnutí výsledků

14 Děkuji za pozornost …


Stáhnout ppt "VZTAH DIGITÁLNÍHO MODELU RELIÉFU A SÍŤOVÝCH ANALÝZ PŘI ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH ÚLOH Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc."

Podobné prezentace


Reklamy Google