Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Itálie  Vznik opery  Instrumentální hudba  Německo  Anglie.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Itálie  Vznik opery  Instrumentální hudba  Německo  Anglie."— Transkript prezentace:

1

2  Itálie  Vznik opery  Instrumentální hudba  Německo  Anglie

3  koncertantní styl – vícesborovost v Benátkách  někteří skladatelé stojí mezi oběma epochami – např. Giovanni Gabrieli  např. Gabrieliho moteta (Jubilate deo, O Jesu mi dulcissime), jeho instrumentální skladba Sonata pian e forte

4  Florentská Camerata – kruh vzdělanců, od 70. let 16. stol., diskutovali o hudbě v antickém dramatu  Vincenzo Galilei – loutnista, skladatel, otec slavného astronoma  Jacopo Peri – první opera Dafné (1598)  srozumitelnost textu, jednohlas, doprovod nástrojem (loutna, harfa…)

5  tři základní zdroje pro vznik opery:  intermedia – hudební vložky divadelních her, uplatnění monodie ještě před operou (ale i vícehlasy)  madrigalová komedie – obliba v celém 16. stol., monology či dialogy zpívány herci za jednoduchého doprovodu nástroje  monodie - jednohlas

6  monodie se rychle objevuje i v dalších italských hudebních městech – Řím  Claudio Monteverdi (1567 – 1643)  svou první tištěnou sbírku vydal jako patnáctiletý  madrigaly – ještě polyfonní, avšak geniální, novátorské (např. disonance ve IV. knize madrigalů – o rozcházení), důraz kladen na vyjádření textu pomocí hudby

7  z jeho oper se v úplnosti dochovaly jen tři  L‘Orfeo – 1607, jeho první opera  L‘Arianna – dochovalo se slavné lamento (Nářek Ariadnin)  působí jako kapelník chrámu sv. Marka v Benátkách, kde je postaven první kamenný operní dům (dříve jen na šlechtických dvorech) v r  Odysseův návrat a Korunovace Poppeina (závěrečné dueto Nerona a Poppey Pur Ti miro)

8  v baroku se dovršil proces osamostatnění instrumentální hudby  klávesové nástroje (varhany, cembalo)  loutnová hudba  housle – konstrukčně se zdokonalily (Amati, Guarneri, Stradivari)

9  z Itálie se nové proudy rychle šířily do Německa  němečtí skladatelé v Itálii studovali, Italové také v Německu našli uplatnění  Heinrich Schütz (1585 – 1672)  studoval u G. Gabrieliho  napsal první německou operu (nedochovala se)  hlavní kapelník drážďanské kapely  jako Monteverdi skládá i ve starém stylu - polyfonně

10  na přelomu stol. se v Anglii v hudbě neděje nic přelomového  v oblibě anglický madrigal  John Dowland (1563 – 1626)  jeden z nejvýznamnějších loutnistů historie

11  KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Překlad Vít Roubíček. Praha: Ikar, 2009, 383 s. ISBN  VRKOČOVÁ, Ludmila. Slovníček základních hudebních pojmů. 1. vyd. [Praha: nákladem vlastním], 1994, 221 s. ISBN


Stáhnout ppt " Itálie  Vznik opery  Instrumentální hudba  Německo  Anglie."

Podobné prezentace


Reklamy Google