Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hudební baroko (17. - 18. století). Baroko PPozornost hudebníků se přesunuje k instrumentální hudbě HHudba má monumentální charakter KKoncerty –

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hudební baroko (17. - 18. století). Baroko PPozornost hudebníků se přesunuje k instrumentální hudbě HHudba má monumentální charakter KKoncerty –"— Transkript prezentace:

1 Hudební baroko ( století)

2 Baroko PPozornost hudebníků se přesunuje k instrumentální hudbě HHudba má monumentální charakter KKoncerty – nová hudební forma TTypickou hudební formou je fuga ( „běh, útěk“) – prolínání hlasů, pravidelný rytmus, v závěru zpomalení VVznik opery a oratoria VVývoj nových nástrojů – housle, klavír

3 Housle  „vynález“ barokní doby  Itálie – houslařské školy  Tajemství výroby houslí  Stradivari, Amati

4 Antonio Vivaldi  Propagátor houslí  Benátky  Kněz v klášteře – orchestr  Čtvero ročních dob – koncert pro housle a orchestr

5 Georg Friedrich Handel  Německý skladatel, odešel do Anglie, dvorní skladatel anglického krále  Vodní hudba  Vytvářel oratoria, nejzn. Mesiáš, část Halleluja Budova opery v Londýně, premiéry H. skladeb

6 Johann Sebastian Bach NNejvýznamnější hudební skladatel, Německo NNar. v Eisenachu, většinu života v Lipsku – „svatotomášský kantor“  Mistr fugy PPropagátor klavírní tvorby PProtestant, jeho hudby si vážilo i katolické duchovenstvo BBraniborské koncerty, sskladby pro varhany (Tokáta a fuga d moll), pro cemballo ( klavír) MMše h moll KKnížka skladeb pro Annu Magdalénu Bachovou

7 Johann Sebastian Bach  Místa pobytu  Lipsko s kostelem sv.Tomáše  Originální Bachův rukopis

8 Vynikající varhaník ( jako hudební skladatel „objeven“ v 19.stol.)  Pomník před kostelem v Lipsku  Oblíbené Bachovy varhany v Armstadtu

9 Opera  Claudio Monteverdi  Velká jevištní hudební forma – děj zpívaný - zpěváci zpívají vyškolenými hlasy,doprovázeni orchestrem - předehra,árie,dueta,sbory - tanec, baletní výstupy

10 České hudební baroko MMelodický charakter českého baroka ovliněn lidovou hudbou a melodikou lidových písní EEmigrace českých hudebníků – existenční nedostatek HHudba ve službách duchovenstva – upevnění moci katolické církve

11 Významní čeští barokní skladatelé  Jan Dismas Zelenka  Bohuslav Matěj Černohorský ( varhanní fugy)

12 Adam Václav Michna z Otradovic  Loutna česká ( písně, koledy, nejznámější Chtíc, aby spal)  Česká mariánská („maryánská“) muzika

13 Šlechtické kapely ( vynikající úroveň)  Hrabě Josef Sporck, mecenáš umění, zámek Kuks  Kroměříž  Pavel Josef Vejvanovský koncerty pro klarinu a orchestr („polní trubač“ arcibiskupa)

14 Hudba na zámcích SSlavnosti, zábava, hostiny, plesy OObživa pro hudebníky VVěhlas českých hudebníků ve světě

15 České baroko OOvliněno tradiční českou zpěvností a lidovou melodikou ŠŠlechtické kapely na vysoké úrovni ( Kuks, Kroměříž) JJan Dismas Zelenka BBohuslav Matěj Černohorský ( varhaník) PPavel Josef Vejvanovský ( trubka – klarina) AAdam Michna z Otradovic ( Loutna česká – Chtíc, aby spal)

16 Hudební nástroje  Cembalo  Housle, viola,violoncello, cembalo, ( předchůdce klavíru), klavír, flétna, hoboj, tympány  Klarina ( předch.trubky)

17 Česká lidová hudba  V období pobělohorském oslaben vliv a vývoj českého živlu v hudbě  Jádro hudebnosti zůstalo v lidových písních  V baroku vzniklo největší množství lidových písní ( rekrutské, milostné, koledy…)

18 Hudební baroko – přehled ( světoví představitelé) PPozornost hudebníků se přesunuje k instrumentální hudbě HHudba má monumentální charakter TTypickou hudební formou je fuga ( „běh, útěk“) – prolínání hlasů, pravidelný rytmus, v závěru zpomalení KKoncerty – nová hudební forma VVznik opery- Claudio Monteverdi VVznik oratoria VVývoj nových nástrojů housle (Stradivari) klavír,(cemballo) klarina – předchůdce trubky AAntonio Vivaldi propagátor houslí Čtvero ročních dob GGeorg Friedrich Haendel oratorium Mesiáš JJohann Sebastian Bach vynikající varhaník, fuga, Tokáta a fuga d moll Braniborské koncerty Mše h moll

19 Prameny

20 Prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.08/ Podpora realizace počítačového zaměření ŠVP ZŠ Valašská Bystřice. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I N V E S T I C E D O R O Z V OJ E V Z D Ě L Á V Á N Í


Stáhnout ppt "Hudební baroko (17. - 18. století). Baroko PPozornost hudebníků se přesunuje k instrumentální hudbě HHudba má monumentální charakter KKoncerty –"

Podobné prezentace


Reklamy Google