Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Raná renesance Mgr. Jakub Tomala."— Transkript prezentace:

1 Raná renesance Mgr. Jakub Tomala

2 Obsah Nizozemská hudba Burgundská škola Guillaume Dufay
Gilles Binchois

3 Nizozemská hudba raný vývoj renesanční hudby je spojen s Nizozemím
v 15. stol. si však nepředstavujme jednotný stát, ale jde o oblasti dnešní Belgie (Vlámsko), Nizozemí a severu Francie (Burgundsko) vlámská či franko-vlámská polyfonie první vývojová fáze je spjatá s burgundskými knížaty (burgundská škola)

4 Burgundská škola v 15. stol. Burgundsko jako spojenec Anglie uniklo válce, bylo tak hospodářsky silné převládá a rozvíjí se duchovní hudba (např. cyklická mše) soubory při velkých katedrálách se školami pro zpěváky soubory u panovnických a knížecích dvorů vokální sbory (10 – 16 zpěváků) doplněné instrumentalisty slavný soubor této doby – Kapela Filipa Dobrého skladatelé: G. Dufay, G. Binchois

5 Guillaume Dufay (1397 – 1474) Belgičan
v hudebním světě obdivován celou Evropou řada církevních i hudebních funkcí zdokonalil všechny hudební formy této doby chanson – na počátku 15. stol. vícehlasá píseň v národním jazyce mše – nejstarší cyklická hudební forma, komponovaná jako součást křesťanské bohoslužby, její části: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei první pokus o velkou hudební formu V klasické hudbě se později vyčleňují typy mší: Missa brevis – krátká mše, Missa solemnis – slavnostní, s orchestrem, sborem, sóly

6 Guillaume Dufay (1397 – 1474) moteto – v 15. stol. kratší, většinou jednověté polyfonní skladby (troj až pětihlas) s latinským textem, duchovní i světská skladby: Missa L‘homme armé – mše Adieu ces bons vins de Lannoys (Sbohem těm skvělým vínům z Lannois)– rondeau, Dufay odjížděl do Itálie Nuper Rosarum flores – moteto, čtyři hlasy

7 Gilles Binchois (1400 - 1460) Belgičan
proslavil se především v hudbě světské uznávaný skladatel chansonů – trojhlasé, svěží až taneční rytmus uvádí dokonce chanson do duchovní hudby – světský text nahradil duchovním skladby např.: Files á mariér (dívky na vdávání)

8 Seznam použitých zdrojů
AINSLEY, Robert. Klasická hudba. Editor John Burrows, Charles Wiffen. V Praze: Slovart, 2008, 528 s. Velký ilustrovaný průvodce. ISBN ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. 4. vyd. Praha: PANTON, 1972. HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2005, 296 s., [8] s. obr. příl. ISBN


Stáhnout ppt "Raná renesance Mgr. Jakub Tomala."

Podobné prezentace


Reklamy Google