Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sebepoznání – účinné jednání cvičení pro ověření schopnosti sociální inteligence Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sebepoznání – účinné jednání cvičení pro ověření schopnosti sociální inteligence Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz."— Transkript prezentace:

1 Sebepoznání – účinné jednání cvičení pro ověření schopnosti sociální inteligence Mgr. Magdaléna Nevařilová

2 Anotace Materiál procvičuje u žáků schopnost správné volby jednání v různých životních situacích. Vhodné je jeho doplnění komentářem učitele a diskusí spolužáků. AutorMgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) JazykČeština Očekávaný výstup53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby- žádné - Klíčová slovaEmpatie, sociální inteligence, účinné jednání Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityKombinované Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníodborné vzdělávání Typická věková skupina let Vazby na ostatní materiály Je součástí materiálů pro výuku předmětu Psychologie a komunikace ve 2. ročníku

3 Ověření schopnosti sociální inteligence Následující cvičení vám umožní ověřit si schopnost  Porozumět okolnostem  Empatického prožívání  Správné volby jednání v různých situacích  Zdůvodnění této volby U každé z následujících situací je navrženo pět možných reakcí, vyberte z nich tu nejúčinnější

4 1. Musíte přesvědčit domácího, aby nechal natřít okenní rámy A) Slibujete to už pět let ! B) Je vaše povinnost, aby byl dům v pořádku C) Jestli zařídíte nové nátěry oken pro celý dům, okna svého bytu si natřu sám D) Slyšel jsem, že vedení města bude pěkným domům přednostně měnit staré rozvody vody a elektřiny E) Na vašem místě bych se postaral o to, aby okna byla natřená, jinak si budu stěžovat 1D) Obecným principem účinného jednání je postavit situaci tak, aby z ní měl oslovený prospěch

5 2. Na lyžařském kurzu pořádáte na pokoji zakázaný večírek s alkoholem. Jeden spolužák se opil, je hlučný a vyvolává konflikty. Potřebujete jej co nejdříve uklidnit, jinak se o večírku dozví učitelé a nastanou velké problémy. A) Přestaň, zítra si budeš připadat jak pitomec! B) Nevidíš, že každou chvilku může přijít učitel a bude průšvih? C) Buď potichu! Drž klapačku! D) Nech toho, nebo ti to vysvětlím ručně. (Fyzické „uklidnění“) E) Prý jsi byl včera na dobré pařbě, jaké to tam bylo? E) S opilým člověkem je těžké mluvit. Když ale najdete něco, o čem rád mluví, zabavíte jej nadlouho.

6 3. Chcete přesvědčit synova učitele, aby jej nechal postoupit do vyšší třídy. A) Syn se bude opravdu snažit, dejte mu ještě možnost. B) Myslím si, že vaše hodnocení mého syna není správné, obrátím se na ředitele školy. C) Je to i moje vina, vůbec jsem si ho nevšímal, nebyl čas. Když mu dáte šanci postoupit do vyššího ročníku, budu se s ním pravidelně učit. D) Manželka pracuje na stavebním úřadě a já vím, že se chystáte stavět dům. Kdybyste cokoliv potřeboval… E) Když ho necháte propadnout, nedostane se na střední školu a nikdy nebude mít dobrou práci C) Je dobré uznat vlastní podíl viny, je zde náznak možné spolupráce.

7 4. Jste přepaden/a na ulici třemi mladíky, kteří mají nůž. A) Máte smůlu, nechala jsem si peněženku v jiné kabelce. B) Můj bratranec dělá u policie, pěkně si to odskáčete. C) Mám v peněžence poslední peníze, nebudu mít ani na jízdenku, nedostanu se domů. D) Útěk E) Tady je peněženka. E) Je-li riziko příliš velké, je dobré se vzdát.

8 5. V novém zaměstnání jste na vedoucí pozici (máte vysokou školu) a potřebujete pomoc svého podřízeného, který zde pracuje již 20 let. A) Můžu tu práci dělat dobře, jenom když mi poradíte a pomůžete mi. B) Když mi teď pomůžete, pochválím vás na poradě vedení. C) Mrzí mě, že jste nebyl povýšen vy. Je to smůla, že máte jenom střední školu. D) Teď jsem tady šéfem já a bude to tak, jak řeknu. E) Považujte to za příležitost dokázat vedení, že ještě nepatříte do důchodu. A) Pokud si chcete zajistit něčí spolupráci, je dobré dát mu najevo, jak je pro vás potřebný.

9 6. Přejete si, aby váš syn cvičil na bicí místo hraní na PC. A) Víš, jak na tebe bude tatínek pyšný, až půjde na tvůj koncert! B) Tak už pojď, v životě se musí dělat moc věcí, které člověka nebaví. C) Víš, jak na bubeníky letí holky? D) Dám ti návrh: ještě půl hodiny budeš hrát na PC, ale pak bez řečí půjdeš cvičit. E) Když necvičíš, mohla jsem zrovna ty peníze za hudebku vyhodit z okna. D) Umění kompromisu, čas zpracovat nepříjemnou změnu

10 7. Chcete, aby vám vaše sekretářka po pracovní době ještě napsala zprávu, ačkoliv víte, že už má domluvený program. A) Pokud tu zůstanete a napíšete mi tu zprávu, můžeme jít potom spolu na večeři. B) Je mi líto, ale prostě to musí být hotové ještě dnes, bez diskuse. C) Podívejte se, jestli tu nebudete ochotná zůstat, nebudu já ochotný tolerovat vaše studium a dávat vám na ně dovolenou. D) Jak chcete, myslím, že na úřadě práce je hodně lidí, kteří by tu pár minut po práci zůstali ještě rádi. E) Když to napíšete vy, mám jistotu, že to bude v pořádku. E) Ocenění, není narušen vzájemný vztah

11 8. Chcete se pokusit přemluvit dopravního policistu, aby vám nedal pokutu. A) Prosím vás, stalo se mi to poprvé, nemohlo by mi to projít? B) Nelíbí se mi, jak se chováte, můžete mi říct jméno vašeho nadřízeného? C) Potřebuji chytnout letadlo, jestli to nestihnu, proplatíte mi letenku. D) Ano, jel jsem opravdu moc rychle, kolikrát se to stane a člověk si to ani neuvědomí. E) Tolik aut přede mnou jelo ještě rychleji a ty jste ani nezastavili! D) Při jednání s příslušníkem policie se většinou vyplácí být co nejskromnější.

12 Vyhodnocení Ti, kdo sedmkrát odpověděli správně, jsou mistry v působení na lidi, což zpravidla vyplývá z vynikající sociální inteligence. Pokud jste odpověděli správně méně než čtyřikrát, zkuste se zamyslet nad tím, co by se dalo ve vašem jednání s lidmi změnit

13 ZDROJE: ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: Doplněk, ISBN OBRÁZKY : PD96. Okna Pałacu Mokronowskich [online] [cit ]. Dostupné z: FLUFF. A shot glass filled with alcohol and fishermans friends taste [online] [cit ]. Dostupné z: end.jpg

14 VILÍMEK, Jan. Jan Vilímek - Jan Amos Komenský.jpg [x] [online] [cit ]. Dostupné z: _Jan_Amos_Komensk%C3%BD.jpg MARA71. Keramický nůž Samurai [online] [cit ]. Dostupné z: samurai-sedy.png?uselang=cs FAY2. Bubeník Skyline Radek Bureš během vystoupení v Olomouci [online] [cit ]. Dostupné z: SEDLÁČEK, Jiří. Consul mechanical typewriter in the Czech Republic.jpg [online] [cit ]. Dostupné z: n_the_Czech_Republic.jpg


Stáhnout ppt "Sebepoznání – účinné jednání cvičení pro ověření schopnosti sociální inteligence Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google