Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Slova jednoznačná a mnohoznačnáJEDNOZNAČNÁ TELEVIZEDVEŘESCHODYLESAUTO.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Slova jednoznačná a mnohoznačnáJEDNOZNAČNÁ TELEVIZEDVEŘESCHODYLESAUTO."— Transkript prezentace:

1

2 Slova jednoznačná a mnohoznačnáJEDNOZNAČNÁ TELEVIZEDVEŘESCHODYLESAUTO

3 Slova jednoznačná a mnohoznačnáMNOHOZNAČNÁ TABULKAUCHOOKOHOUBARAKETA

4 Slova souznačná K uvedeným slovům doplňte jedno nebo více slov souznačných. K uvedeným slovům doplňte jedno nebo více slov souznačných. směje se –___________ směje se –___________ dým -___________ dým -___________ pláče -___________ pláče -___________ obchod -___________ obchod -___________ odvážně -___________ odvážně -___________ taška -___________ taška -___________ chlapec -___________ chlapec -___________ jde -___________ jde -___________

5 Slova s citovým zabarvením slova lichotná: slova hanlivá: slova lichotná: slova hanlivá: __________ __________ __________ __________

6

7 Říkají mu Výťa, ale jmenuje se Vítězslav.Nebidlí v rodiném domku jako Alenka.Žyje na sídlišty v posledním domě blýzko dětského hřiště a pískovyště. Z oken je krásý vyhled.V dálce jsou vydět postviny a visoké kopce.Ty jsou býlé, napadl na ně sníh, ale lesy jsou tamavé.Víťa se viklonil z okna a máva oběma rukama.Dole po chodnýku přychází Alenka. Říkají mu Výťa, ale jmenuje se Vítězslav.Nebidlí v rodiném domku jako Alenka.Žyje na sídlišty v posledním domě blýzko dětského hřiště a pískovyště. Z oken je krásý vyhled.V dálce jsou vydět postviny a visoké kopce.Ty jsou býlé, napadl na ně sníh, ale lesy jsou tamavé.Víťa se viklonil z okna a máva oběma rukama.Dole po chodnýku přychází Alenka.

8 1.podstatná jména - jsou názvy osob, zvířat, vlastností a dějů 1.podstatná jména - jsou názvy osob, zvířat, vlastností a dějů 2.přídavná jména - vyjadřují vlastnosti osob, zvířat a věcí nebo je jinak určují 2.přídavná jména - vyjadřují vlastnosti osob, zvířat a věcí nebo je jinak určují 3.zájmena - zastupují názvy osob, zvířat a věcí 3.zájmena - zastupují názvy osob, zvířat a věcí 4.číslovky - vyjadřují počet, pořadí apod. 4.číslovky - vyjadřují počet, pořadí apod. 5.slovesa - vyjadřují co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje 5.slovesa - vyjadřují co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje 6.příslovce - vyjadřují čas (kdy?) místo (kde, kam) způsob (jak) 6.příslovce - vyjadřují čas (kdy?) místo (kde, kam) způsob (jak) 7.předložky - se vyskytují ve spojení:s pod. jmény, se zájmeny, s číslovkami 7.předložky - se vyskytují ve spojení:s pod. jmény, se zájmeny, s číslovkami 8.spojky - spojují: slova, věty 8.spojky - spojují: slova, věty 9.částice - stojí často na začátku vět, např.: AŤ mi zavolá. 9.částice - stojí často na začátku vět, např.: AŤ mi zavolá. 10.citoslovce - napodobují zvuky, vyjadřují bolest, radost, překvapení 10.citoslovce - napodobují zvuky, vyjadřují bolest, radost, překvapení

9 Určujte slovní druhy Jednoho krásného dne se Qak posadil na kámen rovnou před školu a chtěl se opalovat.učitel ho tam sebral a vzal jej do třídy jako názornou pomůcku.Z dlouhého pobytu na slunci lze dostat úžeh, z dlouhého pobytu ve škole zase jiné choroby.Qak pobýval ve škole tak dlouho, až se naučil číst.U žabáka to lze jistě pokládat za chorobu – protože choroba je něco,co není normální.a sotva se někdo odváží tvrdit, že je normální, aby obojživelník uměl číst. Jednoho krásného dne se Qak posadil na kámen rovnou před školu a chtěl se opalovat.učitel ho tam sebral a vzal jej do třídy jako názornou pomůcku.Z dlouhého pobytu na slunci lze dostat úžeh, z dlouhého pobytu ve škole zase jiné choroby.Qak pobýval ve škole tak dlouho, až se naučil číst.U žabáka to lze jistě pokládat za chorobu – protože choroba je něco,co není normální.a sotva se někdo odváží tvrdit, že je normální, aby obojživelník uměl číst.

10 1. p. kdo, co? 1. p. kdo, co? 2. p. koho, čeho? 2. p. koho, čeho? 3. p. komu, čemu? 3. p. komu, čemu? 4. p. koho, co? 4. p. koho, co? 5. p. oslovujeme, voláme 5. p. oslovujeme, voláme 6. p. o kom, o čem? 6. p. o kom, o čem? 7. p. kým, čím? 7. p. kým, čím?

11 Litom__šl je rodné město Bedřicha Smetany. Za naší malou vesničkou roste veliký du__. Dubové l__sty jsou he__ky v__krajované. Dět__ b__hají po hř__št__. Půjdeš z__tra do d__vadla? Někteří studenti v__sokých škol b__dlí na kolejích. Lenka p__kně zp__vá. Ten brouček je mal__čk__. Litom__šl je rodné město Bedřicha Smetany. Za naší malou vesničkou roste veliký du__. Dubové l__sty jsou he__ky v__krajované. Dět__ b__hají po hř__št__. Půjdeš z__tra do d__vadla? Někteří studenti v__sokých škol b__dlí na kolejích. Lenka p__kně zp__vá. Ten brouček je mal__čk__.

12 OSOBY: OSOBY: 1. os. č. j. (já) 1. os. č. mn. (my) 1. os. č. j. (já) 1. os. č. mn. (my) 2. os. č. j. (ty) 2. os. č. mn. (vy) 2. os. č. j. (ty) 2. os. č. mn. (vy) 3. os. č. j. (on, ona, ono) 3. os. č. mn. (oni, ony, ona) 3. os. č. j. (on, ona, ono) 3. os. č. mn. (oni, ony, ona) ČÍSLO: ČÍSLO: JEDNOTNÉ MNOŽNÉ JEDNOTNÉ MNOŽNÉ ČAS: ČAS: minulý přítomný budoucí minulý přítomný budoucí


Stáhnout ppt "Slova jednoznačná a mnohoznačnáJEDNOZNAČNÁ TELEVIZEDVEŘESCHODYLESAUTO."

Podobné prezentace


Reklamy Google