Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Autor: RNDr. Bc. Miroslav Hruška Tematická oblast: Kinematics of a particle (kinematika hmotného bodu) Název DUMu: Distance at uniformly accelerated motion – B Kód: VY_32_INOVACE_FY.2.14 Datum: Cílová skupina: Žáci středních škol s CLIL výukou fyziky v angličtině Klíčová slova:Acceleration, uniformly accelerated and decelerated motion, distance, deceleration, parabola Anotace: Prezentace slouží k procvičení a rozšíření učiva z učebního materiálu Distance at uniformly accelerated motion – A o dráze rovnoměrně zrychleného a rovnoměrně zpomaleného pohybu.

2 Kinematics of a particle 14. Distance at uniformly accelerated motion – B

3 3 Formulas  Make groups of three formulas belonging to the same type of motion

4 4 1. At uniformly accelerated motion the graph of speed as a function of time is a parabola 2. We can’t use average speed at uniformly accelerated motion 3. Formula for distance at uniformly decelerated motion is 4. m/s 2 is read metre per second squared True or false?

5 5 Expressions  From given formulas express t

6 6 Speed as a function of time Describe types of motion during motion according to the graph of speed

7 7 Average speed  It’s very easy to find the average speed at uniformly accelerated or decelerated motions  From rest  Average speed can be very useful thanks to formula

8 8 Exercise I  A plane on a ship must reach a speed of 450 km/h on 200 metres from rest. Its movement is uniformly accelerated. Find the magnitude of the acceleration and the time it takes.  v = 450 km/h = m/h = 125 m/s  s = 200 m  v 0 = 0 m/s

9 9 Solution I  t = s ÷ v = 200 m ÷ 62.5 m/s = 3.2 s  a = v ÷ t = 125 m/s ÷ 3.2 s = 39 m/s 2  Acceleration of the plane must be at least 39 m/s 2. The start will take 3.2 seconds.  v = 125 m/s  s = 200 m  a, t = ?

10 10 Exercise II  A particle accelerates from rest with 9.8 m/s 2. How much time does it take to travel 200 metres?  a = 9.8 m/s 2  s = 200 m  v 0 = 0 m/s s

11 11  At uniformly …… motion an object is slowing ……  Symbol for …… velocity is v 0  …… for distance at …… accelerated motion from …… is s = ½at 2  At both uniformly …… and decelerated …… we can count the …… speed with help of the formula Fill proper words in “……”

12 That is all for now Thank you for your attention

13 13  Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje:  Bednařík, M., Široká, M. Fyzika pro gymnázia, Mechanika. Dotisk 3. vyd. Praha: Prometheus, s. ISBN  Hornby, A. S. Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 5. vyd. Oxford: Oxford University Press, s. ISBN


Stáhnout ppt "1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google