Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Jakub Tomala.  Obecná charakteristika  Francie  Itálie.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Jakub Tomala.  Obecná charakteristika  Francie  Itálie."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Jakub Tomala

2  Obecná charakteristika  Francie  Itálie

3  důležitou vývojovou sílu představuje spojení franko-vlámské s jinými školami, především s italskou  v každé zemi (již nejen v Nizozemí!)vznikají nové typy a formy  roste význam instrumentální hudby  moteto – vývojově nejprogresivnější, roste počet hlasů (5, 6 i na 8)  parodická mše (missa parodia) – polyfonní skladba jako celek tvoří podklad pro mešní cyklus, ať už vlastní, či jiných skladatelů

4  rozvoj chansonu – světská hudba se těší velké oblibě skladatelů, chanson ideální formou  chanson – polyfonní vokální skladba na světský (oblíbené zamilované dvojice, tělesná láska, …) francouzský text (a capella), komorní skladby (4 – 5 zpěváků)  vliv měly měšťanské písně, rovněž působení italské světské hudby(tzv. frottola) a rychlé šíření pomocí tisku  největší skladatelé chansonů:  Pierre Attaingnant – asi 1500 chansonů  Jacques Moderne

5  další skladatelé léta 16. stol.  Claudin de Sermisy  Clément Janequin – „programové“ chansony (Zpěv ptáků, Skřívánek, Žvanění žen – Le caquet des femmes, Válka – La Guerre atd.)  Pierre Certon  na světskou fr. hudbu po r měla vliv básnická skupina Plejáda vedena Pierrem Ronsardem  mezi nejvýznamnější tvůrce renesančního chansonu patří Nizozemec Orlando di Lasso (kapitola vokální hudba 2. pol. 16. stol.)

6  madrigal – nejoblíbenější forma v Itálii, polyfonní (rovnost melodických linií) světská píseň v italštině  hudba úzce spojena s textem  nejčastěji zhudebňovány básně Francesca Petrarcy  raný madrigal:  Philippe Verdelot  Constanzo Festa  vrcholný madrigal:  Jacques Arcadelt – Nizozemec, působil ve Florencii, v Sixtinské kapli v Římě (Il bianco e dolce cigno – jeden z nejslavnějších madrigalů doby vůbec) „Noty jsou tělem hudby, ale slova jsou její duší.“ (madrigalista Marrone)

7  Philippe de Monte – Nizozemec, během svého působení v Itálii napsal víc než tisíc madrigalů (ukázka: Caral la mia vita)  Giaches de Wert – Nizozemec, obvyklé madrigaly pro tři vysoké hlasy, ostatní doprovod; v VIII. knize madrigalů je první zhudebnění Tassova Osvobozeného Jeruzalému  Giovanni Pierluigi da Palestrina – v I. knize pětihlasých madrigalů zhudebnil Petrarcovy Sonety Lauře (Laura spojena s Marií); (o něm více v kapitole vokální hudba 2. pol. 16. stol.)  Andrea Gabrieli – jeho madrigaly založeny na dvou čtyřhlasých sborech, pastorální madrigaly  Giovanni Gabrieli

8  Claudio Monteverdi (1567 – 1643) – proslavil se již operou (již monodie), ale psal také vrcholné madrigaly (VI knih)  všechna jména madrigalistů v Itálii zde nemohou být obsažena, vyšlo by však na desítky jmen…  tzv. akademie – kroužky vzdělanců (básníků, skladatelů..), kteří se zabývali kulturními a uměleckými otázkami; tyto akademie měly velký vliv na vývoj hudby (např. florentská Camerata - opera)

9  AINSLEY, Robert. Klasická hudba. Editor John Burrows, Charles Wiffen. V Praze: Slovart, 2008, 528 s. Velký ilustrovaný průvodce. ISBN  ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. 4. vyd. Praha: PANTON,  HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2005, 296 s., [8] s. obr. příl. ISBN


Stáhnout ppt "Mgr. Jakub Tomala.  Obecná charakteristika  Francie  Itálie."

Podobné prezentace


Reklamy Google