Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."— Transkript prezentace:

1 ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0104 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ – Dějiny hudby Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh4. Ars nova Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaArs nova, rytmické hodnoty, hudební formy, izorytmie, Datum – ověření ve výuce

2 Anotace Text s názvem „Ars nova“ je určen pro výuku předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Představuje v základních bodech třetí vývojovou etapu evropského vícehlasu. Seznamuje studenty s hlavními představiteli hudby té doby, s jejich teoretickým dílem, s hudebními formami a notací. Předpokládá se odborný výklad pedagoga, ale text lze použít i jako osnovu pro samostatné studium.

3 Ars nova

4 - léta vývojové období francouzské hudby, navazující na éru ars antiqua - zakládající význam má teoretické dílo „Ars nova“ Philippa de Vitryho - používá se další rytmické členění: maxima, longa, brevis, semibrevis, minima, semiminima, fusa

5 -došlo ke zrovnoprávnění dělení rytmických hodnot na tři díly ( dělení perfektní ) a na dva ( dělení imperfektní ). Philippe de Vitry je znám také jako skladatel, dochovalo se 13 motetů, které se vyznačují jednotným uspořádáním rytmu ve všech hlasech – izorytmií – a v melodice lidovými prvky. Dalším významným teoretikem té doby byl Johannes de Muris, autor traktátu Ars novae musicae.

6 1. Ars nova- traktát Philippa de Vitryho

7 Hudební formy: - izorytmické moteto - mešní cyklus, - motetová mše - madrigal - ballata - caccia

8 Představitelé francouzské ars novy: Philippe de Vitry (spis „Ars nova“) Johannes de Muris (spis „Ars novae musicae“) Guillaume de Machaut (skladatel a básník)

9 Otázky pro ověření znalostí: 1.Jaké novoty přinesla ars nova? 2.Ve kterých traktátech se můžete dočíst o těchto změnách a kdo je jejich autorem? 3.Jakému umění se kromě hudby věnoval Guillaume de Machaut?

10 Doporučený poslech: G. de Machaut: Messe de Notre Dame

11 Literatura: 1. Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I., Evropský středověk, Ikar Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby, TOGGA Šafařík, Jiří: Dějiny hudby I. díl, Votobia 2002

12 Obrazová příloha 1. Ars nova – traktát Philippa de Vitryho


Stáhnout ppt "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."

Podobné prezentace


Reklamy Google