Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak učit zvuk Jan Langmajer. Úvodem:  Výuka zvuku je velice zajímavé učivo, které žáky zaujme a baví.  I když výuka zvuku je poměrně důležitá, tak si.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak učit zvuk Jan Langmajer. Úvodem:  Výuka zvuku je velice zajímavé učivo, které žáky zaujme a baví.  I když výuka zvuku je poměrně důležitá, tak si."— Transkript prezentace:

1 Jak učit zvuk Jan Langmajer

2 Úvodem:  Výuka zvuku je velice zajímavé učivo, které žáky zaujme a baví.  I když výuka zvuku je poměrně důležitá, tak si myslím, že je na některých školách opomíjena, nebo na ni není dostatečné vybavení.

3 Nástroje k výuce: Předpokladem je, že počítač je vybavený zvukovou kartou a reproduktory (sluchátky). Učitel by měl zajistit dostatek mikrofonů (sluchátek s mikrofonem pro každý počítač) Softwarové vybavení Data projektor pro názornou výuku

4 Seznámení s základními pojmy:  Zvuková karta  Reproduktory  Mikrofon  Ovladače hlasitosti ve Windows  Software pro úpravu a práci se zvukem Učitel by měl žáky seznámit se základními pojmy jako jsou:

5 Zvuková Karta Zvuková karta je rozšiřující karta počítače pro vstup a výstup zvukového signálu, ovládaná programem. Typická zvuková karta obsahuje zvukový čip, který provádí digitálně-analogový převod nahraného nebo vygenerovanáho digitálního záznamu. Tento signál je přiveden na výstup zvukové karty (většinou 3,5mm jack-sluchátkový). Zvuková karta také má „line in“ konektor, do kterého je možné připojit kazetový přehrávač nebo podobný zdroj zvukového signálu. Zvuková karta tento signál zdigitalizuje a uloží (pomocí příslušného počítačového programu) na pevný disk. Digitalizace se provádí pomocí vzorkování. V každém časovém intervalu se zjistí a zaznamená aktuální stav signálu, neboli vzorek. Čím kratší je interval mezi vzorkováním, tím vyšší je vzorkovací frekvence, tím více vzorků bude pořízeno a tím bude výsledný záznam kvalitnější. Druhý faktor, který určuje kvalitu digitálního signálu je počet použitých úrovní v každém ze vzorků. Používáné vzorkovací frekvence: Hz (telefonní kvalita), Hz (radio kvalita) Hz (CD kvalita). Počet bitů na jeden vzorek je 8 nebo 16. Třetí konektor, který většina zvukových karet má, se používa k přímému připojení mikrofonu. Signál z něj je možné také nahrávat na pevný disk nebo ho jinak zpracovat. Většina zvukových karet má také MIDI a GamePort konektor. Konektor MIDI slouží k připojení např. elektrických varhan, nebo jiného zdroje digitálního signálu. Pokud nahráváme z MIDI tak nemusíme provádět vzorkování. Do počítače se uloží informace o tom, který nástroj hraje, výška tónu, délka tónu, dynamika úhozu na klávesu, atd. Rozhraní GamePort složí k připojení Joysticku. Výrobci zvukových karet: nejrozšířenější a nejpopulárnější jsou zvukové karty značky Sound Blaster.

6 Reproduktory: Reproduktory jsou elektro-akustické měniče, tj. zařízení, které přeměňují elektrický proud na zvuk. Obvykle se skládají z membrány, vyrobené z plastu nebo papíru, a z elektromagnetu, do něhož je přiváděn vstupní signál. Zvláštním případem reproduktoru jsou sluchátka. Kromě principu elektromagnetu se v některých případech používá k rozkmitání membrány i piezoelektrický jev. (piezoelektrický jev způsobuje, že po zavedení elektrického napětí na speciálně vybroušený krystal se krystal zdeformuje díky malé velikosti krystalu jsou jeho deformace rychlé a může tak dobře reprodukovat vysoké signály) Soustavy reproduktorů počet reproduktorů se udává dvěma čísly 5.1 znamená 5 satelitů (malé reproduktory na střední a vyšší kmitočty) a jeden subwoofer nejdříve stačily soustavy 2.0 ale později se objevují sestavy 2.1, 4.0, 4.1 standardem se stalo 5.1 (obrázek) nejlepší zvukové karty podporují 7.1 Výrobci reprodukotrů: Genius, Creative, Logitech…

7 Mikrofon  slouží jako převodník zvuku na elektrický signál, např. k zaznamenání řeči do počítače  v poslední době se využívá při telefonování přes internet nebo při video konferencích  i když se používá stejného konektoru jako u reproduktorů není jeho zapojení stejné !!!  je třeba dávat pozor při zapojování, aby nedošlo k poškození mikrofonu nebo reproduktorů

8 Software: Učitel by se měl zmínit o používaném softwaru na tvorbu hudby, přehrávání hudby a o záznamu zvuku. Např.: Profesionální programy na tvorbu hudby: Cakewalk, Stainberg Studio, Fruity Loops, Reason… Populární přehrávače: Windows Media Player, Winamp… Záznam Zvuku: EAC, Wave Studio, MusicMatch, Nero…

9 Příklady aktivit:  Hodina: Naučit děti nahrávat zvukovou stopu do počítače, vysvětlení zapojení mikrofonu do zvukové karty. Cíl hodiny: (Děti se naučí zapojit mikrofon a sluchátka, zaznamenat a uložit jimi nahraný zvuk do souboru.)  Hodina 2: Zaznamenat hudební stopu z cd do souboru mp3 Cíl hodiny: (Děti se naučí samostatně vyrobit záznam hudebního cd a uložit ho v různých formátech)  Hodina 3: Použití zvuku ve videu (např. po hodině zvuku děti mohu učit práci s videem, kde mohou využít znalosti ze záznamu zvuku a využít ho při ozvučení videa)

10 Závěrem: Po absolvování hodin o zvuku by žáci měli být schopni vědět kde se nachází zvuková karta, jak zapojit reproduktory a mikrofonu do zvukové karty. Ovládat ovladače hlasitosti ve Windows Naučit se zaznamenat zvuk do počítače, a dále ho zpracovat.

11 Použitá literatura: Internetová Encyklopedie Wikipedia: _strana _strana Kurz periferního zařízení: php php


Stáhnout ppt "Jak učit zvuk Jan Langmajer. Úvodem:  Výuka zvuku je velice zajímavé učivo, které žáky zaujme a baví.  I když výuka zvuku je poměrně důležitá, tak si."

Podobné prezentace


Reklamy Google