Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Baroko www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Baroko www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21."— Transkript prezentace:

1 Baroko Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMBaroko Označení DUMVY_32_INOVACE_07_2_10 Mgr. Vlastimil Hrbáček Datum Vzdělávací oblastUmění a kultura Vzdělávací oborVýtvarná výchova Tematický okruhDějiny výtvarného umění Ročník1. ročník a kvinta gymnázia

2 BAROKO Poslední umělecký sloh jednotný pro celou Evropu, který vznikl v Itálii na konci 15. století a zaniká v polovině 18. století (1600 – 1750) Myšlenkově souvisí s protireformací, která měla obnovit a upevnit pozici katolické církve Umělecky navazuje na renesanci a využívá poznatků jejich tvůrců, posunuje však zájem od člověka k duchovním otázkám, bohu a víře, zároveň však i přírodě a vesmíru

3 BAROK Baroko či barok (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) Autoři chtějí vzhledem k náboženské situaci vzbudit v člověku víru a uchvátit jej prostřednictvím pocitů a emocí Prostředky vyjádření jsou proto dynamika, dramatičnost, alegorie, nadsázka a iluze, ale někdy také přemíra zdobnosti a dekoru Barokní díla ztvárňují silné emoce vnější, ale i vnitřní napětí

4 Základní rysy architektury  složité půdorysy, průniky křivek, elips, prostupování jednotlivých prostorů, využívání kontrastu světla a stínu  výzdoba freskami, štuková výzdoba, interiér bohatě doplněn sochařskými, malířskými i drobnými prvky.  perspektivní klamy, které barokní architekti využívají až do krajnosti  cílem je vzbudit v člověku pocit mystického (nábožného) opojení.  převládá církevní architektura, dále barokní paláce a domy, zámky, koleje, fortifikační architektura (pevnosti)

5 Sochařství  Sochařství je výrazně spojeno s architekturou  Základním znakem barokního sochařství je výrazová nadsázka, která využívá dynamických a dramatických prvků: rozevlátý oděv, emotivní výraz v mimice i gestice postav (např. náklon hlavy), motivy zvířat a rostlin (symbolika)  Představitelem barokního sochařství i architektury je Gian Lorenzo Bernini. Tento Ital prakticky vytvořil podobu barokních soch. Nejvýznamnějšími českými sochaři jsou Matyáš Bernard Braun a Ferdinand Maxmilián Brokoff.

6 Mramorové sousoší Vidění sv. Terezie vytesal Lorenzo Bernini pro kapli Cornarů v římském kostele Maria della Vittoria

7 Gian Lorenzo Bernini: Vidění sv. Terezie- detail emotivní – extatický výraz – náklon hlavy

8 Barokní malířství K typickými rysy barokního malířství je kontrast světla a stínu – šerosvit Autoři se velmi pečlivě zabývali výběrem barevného odstínu a tónu (valéru) Hledaného odstínu dosahovali podmalbou a kladením více průsvitných vrstev Z hlediska tématiky se vedle biblických a mytologických námětů objevuje i zobrazení soudobého života, jednalo se však o okamžiky významné

9 Barokní malíři Ottavio_Leoni%2C_Caravaggio.jpg Itálie a jižní Evropa za zakladatele barokní malby je považován Caravaggio Je také znám svým bouřlivým způsobem života Jeho autoportrét

10 Caravaggio – David a Goliáš šerosvit svit šero

11 Barokní malíři severu _Portrait_of_the_Artist_as_a_Young_Man_-_Google_Art_Project.jpg Holandsko a severní Evropa za nejvýraznějšího představitele barokní malby je považován Rembrandt van Rijn Jeho obrazy jsou výrazné díky valérům žluté a okrové barvy Jeho autoportrét

12 Rembrandt – Anatomie dr. Tulpa šero svit

13 Rembrandt – Noční hlídka De_Nachtwacht-1642.jpg šero svit

14 Úkol Připomeňme si biblickou postavu Davida a její příběh. Který renesanční autor ji také ztvárnil? Najdete na obrazech obou barokních malířů stejné výtvarné prvky? Jaké motivy volili tito autoři?

15 Úkol - řešení Michelangelo a jeho socha Davida Jedná se o šerosvit Vedle biblických a mytologických se objevují scény ze současnosti


Stáhnout ppt "Baroko www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21."

Podobné prezentace


Reklamy Google