Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY."— Transkript prezentace:

1 Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY

2 Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: od klasicismu k romantismu Klíčová slova: klasicismus, trojí jednota, komedie, tragédie Forma: výklad Datum vytvoření:

3

4 Klasicismus v literatuře  vzniká ve Francii v 17. století  inspirace antickým uměním  důraz na rozum, kázeň, pravidla  umění vázáno přesně stanovenými pravidly, omezována fantazie a originalita autora

5 Jaké společenské vrstvě bylo umění asi určeno?

6 Literatura  literatura dělena na styl vysoký a nízký  styl vysoký – eposy, ódy, tragédie, náměty z minulosti, život vyšších vrstev  styl nízký – bajka, satira, komedie, náměty ze současnosti, život neurozených vrstev  přísná pravidla především pro vyšší styl – trojí jednota (místa, času, děje)

7 Vysvětlete tyto pojmy: óda, epos, bajka, satira.

8 Další druhy umění  i zde projev přísných pravidel  inspirace opět antikou  malý zájem o nové proudy a originalitu  architektura – hlavní rys trojúhelníkové štíty a antické sloupy, medailony a vavřínové věnce  parky a zahrady – keře stříhané do geometrických tvarů, altány, aleje…  malířství – výjevy z každodenního života a krajinářství

9 Vítězný oblouk v Paříži… Zámek Dobříš – zámecká zahrada… Obrázek č. 1 Obrázek č. 2

10 Zámecké parky jsou označovány podle druhu úpravy jako francouzské a anglické. Čím se od sebe odlišují? Který z těchto typů patří do doby klasicismu?

11 Moliére ( ) (Jean – Baptiste Poquelin) od mládí působil v kočovné společnosti úspěch, stal se ředitelem královského divadla autor divadelních komedií zájem o morálku nadčasová témata – lakota, náboženské pokrytectví, přetvářka… Obrázek č. 3

12 Koho můžeme označit za pokrytce? Uveďte příklad takového chování.

13 Tartuffe  kritika církve  hlavní postava chce lstí a podvodem získat majetek bohatého měšťana, svádí mu ženu a chce se oženit s jeho dcerou  hra vyvolala odmítavou reakci církve

14 Hra kritizuje náboženský fanatismus. Co si pod tímto pojmem představujete?

15 Lakomec  nejznámější divadelní hra  hlavní postava lichvář Harpagon  jediný smysl jeho života jsou peníze, které preferuje i před svými dětmi

16 Kdo je to lichvář?

17 Ukázka… „Harpagon: Chyťte zloděje! Chyťte zloděje! Chyťte zloděje! Chyťte vraha! Stráž! Panebože na nebi! Je po mně! Zabili mě! Podřezali mě! Ukradli mi moje peníze! Kdo to mohl být? Kam se propad? Kde se skrývá? Kam se vrtnout, abych ho našel? Kam běžet? Kam neběžet? Není tamhle? Nebo tady? Kdo je to? Stůj! Vrať mi mé peníze, padouchu!“ (M. Sochrová, Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 113)

18 V čem je tragikomičnost této ukázky?

19 Zdravý nemocný  typ hypochondra  domnívá se, že za peníze si může koupit vše, i zdraví  tyranizuje své okolí, je potřeba využít lest

20 Koho považujeme za hypochondra? Může být takový člověk pro své okolí nejen tyranem, ale i tím, komu se lze vysmívat?

21 Další představitelé klasicismu Pierre Corneille (1606 – 1684)  Cid – tragédie – střet citů a morálky (milenci stojí před volbou mezi láskou a povinností) Jean Racine (1639 – 1699)  Faidra – tragédie – opět střet morálky a lásky (Faidra se zamiluje do nevlastního syna, oba hlavní hrdinové předčasně tragicky zemřou)

22 Interpretace textu  Moliére: Tartuffe (M. Sochrová, Čítanka I. k Literatuře v kostce, str. 111)  Moliére: Lakomec (M. Sochrová, Čítanka I. k Literatuře v kostce, str. 113)  P. Corneille: Cid (M. Sochrová, Čítanka I. k Literatuře v kostce, str. 110)

23 Shrnutí  klasicismus vzniká v 17. století ve Francii  vychází z přísných pravidel, inspiruje se antickým uměním  v literární tvorbě se rozvíjí hlavně divadlo  komedie – Moliére  tragédie – P. Corneile, J. Racine

24 Použité zdroje Literatura  BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna, ISBN  POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, ISBN  SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, ISBN

25 Použité zdroje Obrázky  Obrázek č. 1 Letenky do Paříže: tipy, rady, osobní zkušenosti. [online]. [cit ]. Dostupné z: pariz.cz/pamatky-pariz/arc-de-triomphe-vitezny-oblouk/http://www.letenky- pariz.cz/pamatky-pariz/arc-de-triomphe-vitezny-oblouk  Obrázek č. 2 Žena.cz. [online]. [cit ]. Dostupné z: rychle-slohy-architektury-zvladnete-to/http://zena.centrum.cz/bydleni/grafika/2012/01/30/naucime-vas- rychle-slohy-architektury-zvladnete-to/  Obrázek č. 3 Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY."

Podobné prezentace


Reklamy Google