Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Preromantismus Preromantismus 8. ročník 8. ročník

2 Název: Preromantismus Anotace: Celkový výklad období se zaměřením na literaturu a hlavní spisovatele a jejich tvorbu Vypracovala : Mgr. Miroslava Štěrbová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura Český jazyk a literatura Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření : září 2012

3 PREROMANTISMUS = přechodné období mezi klasicismem a romantismem od 30. let 18. století od 30. let 18. století Anglie, Německo, Francie Anglie, Německo, Francie

4 - autor má právo řídit se více citem než rozumem - kritizuje společnost a před vším, co je špatné, utíká do přírody - hrdinové jsou často pastýři a venkované

5 - zobrazuje se ideální svět odlišný od běžného života - ve společnosti se omezuje postavení šlechty a roste význam měšťanů

6 Johann Wolfgang Goethe /géte/ - něm. básník, dramatik a vědec (geologie, anatomie, studium barev) - přátelil se s Fridrichem Schillerem - studoval antickou kulturu na cestách po Itálii

7 - často pobýval a léčil se v Čechách v Mariánských Lázních a Karlových Varech

8 Utrpení mladého Werthera = dvoudílný milostný román v dopisech - kvůli tragickému konci ho církev odmítla… druhé vydání musel přepracovat

9 - Werther je mladý vzdělaný muž (malíř), odchází na venkov zapomenout na starosti - zamiluje se do dívky Lotty, přestože se ona stává ženou jeho přítele Alberta - Werther odchází pryč, aby zapomněl, ale po čase se vrací a znovu usiluje o Lottu… je odmítán a spáchá sebevraždu (zastřelí se)

10  román měl obrovský ohlas  symbol nešťastné, ale opravdové lásky  právo člověka na smrt vlastní rukou  vyjadřoval pocity mladé generace

11 - román vyvolal tzv. wertherovskou horečku = móda podle Wertherova oblečení (modrý frak, žlutá vesta a holínky)

12 - bohužel přišlo i více sebevražd, mladí lidé se velmi ztotožňovali s hlavním hrdinou

13 Faust = dvoudílná básnická tragédie (celoživotní dílo, 2.díl vyšel posmrtně) - námětem je pověst ze 16. století, skutečná postava středověkého alchymisty, o něm už za jeho života kolovaly pověsti, že je spolčený s ďáblem

14 Faust je stále nespokojený, posedlý vědou a touží po novém poznání … přijímá Mefistofelovy služby (zaprodal ďáblovi duši s tím, že on mu ukáže věci, které ještě nepoznal)

15 - ďábel Fausta omladil, vodil ho po studentských pitkách, nabídl mu krásnou Markétku, do níž se Faust zamiloval a svedl ji - Markétka ale omylem způsobí smrt své matky a bratra, kterého Faust probodne v souboji - Markétka pak zabije v zoufalství své a Faustovo nemanželské dítě a čeká v žaláři na popravu

16 - Faust žádá ďábla, aby Markétce pomohl, ona však Mefistofelovu pomoc odmítá a tím se vymkne z ďáblovy moci - ve 2. díle je Faust uveden na císařský dvůr a vynálezem papírových peněz zachrání říši před zánikem - následuje let časem do starého Řecka, kde uzavře sňatek s krásnou Helenou

17 - po návratu na císařský dvůr dostane od císaře krajinu u moře, kterou zúrodní, aby zde mohli žít lidé - v pomoci lidem nalezl starý a slepý Faust své životní uspokojení, jeho duše nepropadla ďáblovi, ale byla spasena

18 Friedrich Schiller /šiler/ Friedrich Schiller /šiler/ - básník, překladatel, vojenský lékař, profesor historie, šlechtic

19 - společná socha ve Výmaru, kde oba básníci žili a tvořili

20 Schillerova tvorba : - dramata, historické hry, básně, balady, překlady z angličtiny a italštiny

21 Loupežníci - děj se odehrává v 18. století v Porýní a v Čechách a hl. motivem je konflikt dvou bratrů - Franz Moor zbaví svého bratra Karla důvěry jejich otce (ten ho pak vydědí) - ze smutku a bezmoci založí Karel loupežnickou partu

22 - Karel má pak ze svých skutků špatné svědomí, vydá se proto nahodilému chuďasovi, který za něho dostane odměnu… tím Karel dosáhne očištění

23 rozdílnost obou bratrů : - Karel je čestný (třebaže je loupežník) a bojuje za svobodu, mstí bezpráví x Franz dělá vypočítavě všechno pro sebe a své potřeby

24 Téma : Preromantismus - 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office PowerPoint Použitá literatura : kolektiv autorů : Literatura pro 1. ročník SŠ Soukal, J. : Literární výchova pro II. stupeň ZŠ Košťák, J. :Literatura, I. díl j ac.1.8.img.ZmMpqbBBahg#imgrc=Cya651z6bbSBjM%3A%3BfaKfbIpToSTIuM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cbkladno.cz%252Fwp- content%252Fobrazky%252F2011%252F03%252Fpastyr-a-ovecka.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cbkladno.cz%252F2011%252F03%252F03%252Fja-jsem-dobry- pastyr%252F%3B326%3B ac.1.8.img.pihSErkRvM4#imgrc=zAsEt5UQ2fKFXM%3A%3BMhDqXiwnN- XCjM%3Bhttp%253A%252F%252Fcapl.washjeff.edu%252F1%252Fl%252F4288.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcapl.washjeff.edu%252Fbrowseresults.php%253FlangID%253D1%25 26photoID%253D4288%2526size%253Dl%3B2592%3B3456 content%252Fthemes%252Fpenzion%252Fimg%252FKarlovy-Vary-1.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.penzionveskale.cz%252Fturistika%252Flazenska- mesta%252F%3B600%3B438 content%252Fthemes%252Fpenzion%252Fimg%252FKarlovy-Vary-1.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.penzionveskale.cz%252Fturistika%252Flazenska- mesta%252F%3B600%3B438 A%252F%252Fobalky.kosmas.cz%252FArticleCovers%252F138308_big.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kosmas.cz%252Fknihy%252F138308%252Futrpeni-mladeho- werthera%252F%3B250%3B328 A%252F%252Fobalky.kosmas.cz%252FArticleCovers%252F138308_big.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kosmas.cz%252Fknihy%252F138308%252Futrpeni-mladeho- werthera%252F%3B250%3B328 1j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=sebevra%C5%BEda&oq=sebevra%C5%BEda&gs_l=img.3..0l5j0i24l j c.1.8.img.K3ScJ1OyMKE&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv ,d.ZGU&fp=16c47d48bbadae97&biw=1440&bih=736&imgrc=vgsBQZVXb7NErM%3A%3BBYW bMx1f8jxw1M%3Bhttp%253A%252F%252Fi.idnes.cz%252F08%252F101%252Fgal%252FLPO26216d_MR15ce21_ALAMY_A5KCJ0.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fona.idnes.cz%252 Fsebevrazedne-chovani-signaly-ktere-by-vas-mely-varovat-pif-%252Fvztahy-sex.aspx%253Fc%253DA081015_113045_zdravi_bad%3B460%3B ac.1.8.img.pihSErkRvM4#imgrc=Qir6PnYrON_34M%3A%3BWgZN6Gu4NKVJ8M%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%25 2Fthumb%252F0%252F0e%252FGoethe_%28Stieler_1828%29.jpg%252F250px- Goethe_%28Stieler_1828%29.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcs.wikipedia.org%252Fwiki%252FJohann_Wolfgang_von_Goethe%3B250%3B308

25 36.1j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=%C4%8F%C3%A1bel&oq=%C4%8F%C3%A1bel&gs_l=img.3..0l j c.1.8.img.lsSNk2JQqsI&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv ,d.ZGU&fp=16c47d48bbadae97&biw=1440&bih=736&imgrc=4TltcHdnf7aFmM%3A%3B5X4ZN SHc1uAKdM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.auto-samolepky.cz%252Fimages%252F_ jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.auto-samolepky.cz%252Fsamolepka-dabel- cerny html%3B500%3B j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=schiller&oq=schiller&gs_l=img.3..0l2j0i24l j c.1.8.img.Be3jl6T3Sh0&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv ,d.ZGU&fp=16c47d48bbadae97&biw=1440&bih=736&imgrc=YQkAexHikEDh0M%3A%3BDUgGzlzalXHDLM%3Bhttp %253A%252F%252Flyricstranslate.com%252Ffiles%252FFriedrich-Schiller.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Flyricstranslate.com%252Fen%252Fschiller- lyrics.html%3B300%3B j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=schiller+v%C3%BDmar&oq=schiller+v%C3%BDmar&gs_l=img j c.1.8.img.2INd1NNPVNg&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv ,d.ZGU&fp=16c47d48bbadae97&biw=1440&bih=736&imgrc=SeIIGHzyZ9tb0M%3A%3B EerpfGnExjtWaM%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252Fa%252Fa3%252FWeimar_Goethe-Schiller- Denkmal_2012_01.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcommons.wikimedia.org%252Fwiki%252FFile%253AWeimar_Goethe-Schiller-Denkmal_2012_01.jpg%3B2455%3B j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=schiller+v%C3%BDmar&oq=schiller+v%C3%BDmar&gs_l=img j c.1.8.img.2INd1NNPVNg&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv ,d.ZGU&fp=16c47d48bbadae97&biw=1440&bih=736&imgrc=yJSKgcZfZofjzM%3A%3B3 fnZwHqoneLicM%3Bhttp%253A%252F%252Fthe100.ru%252Fimages%252Flovers%252Fid1511%252Ffriedrich-von-schiller-lovers jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fklikhier.nu%252Fshow%252F245715%252Frtl-5%252Fking-of-queens%3B540%3B540 Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google