Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nonogram, kódovaný obrázek Návod k řešení a 1. úkol Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nonogram, kódovaný obrázek Návod k řešení a 1. úkol Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu."— Transkript prezentace:

1 Nonogram, kódovaný obrázek Návod k řešení a 1. úkol Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Co jsou kódované obrázky? Nonogram je jiný název pro kódovaný obrázek. Jeho řešení je poutavá činnost, která rozvíjí logické uvažovaní. Svou podstatou je to hra, která se podobá známému japonskému hlavolamu SUDOKU. Odměnou za úsilí je pro řešitele obrázek, který při správném řešení vznikne. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

3 Jak řešíme nonogramy? Kolem tabulky jsou čísla, která předurčují řešení hlavolamu. Číselná hodnota určuje blok souvisle vybarvených polí. Pokud se v řádku objeví více čísel, dodržuje se pořadí čísel (vodorovně - zleva, svisle), mezi jednotlivými bloky musí být alespoň jedno pole volné. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

4 Číselná hodnota určuje blok souvisle vybarvených polí 12 Řešit hlavolam začneme na jedenáctém řádku. 12 znamená 12 vybarvených polí, začneme-li zleva, situace může vypadat takto - žlutou barvou budou vybarvená pole Není jednoznačné, která pole vybarvit, uvažovat můžeme i o polích vybarvených z druhé strany – barva červená vybarví pole 15-4 Průnikem obou množin je zřejmé, že ať zvolíme kteroukoli cestu, s jistotou budou vybarvená pole 4-12 (místo barev lze zvolit křížek pro plná pole, pomlku pro pole, která s jistotou vybarvená nebudou).

5 Řešení Stejným způsobem pokračujeme na dalším řádku. Dále pokračujeme osmým a devátým sloupkem. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

6 Řešení Vyplnit 8. a 9. sloupek je vhodné, protože získáme další určitě vyplněná pole, která nám pak pomohou hlavolam dořešit. Jednoznačnost vyplnění zajišťuje nadpoloviční počet polí určených k vyplnění. Nejdříve tedy 9.sloupek Osmý sloupek už také zvládneme. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

7 Řešení Ještě je třeba ukázat další možné postupy. Zaměříme se na sedmý sloupek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

8 Sedmý sloupek změněný pro účel vysvětlení na řádek !? V zadání je pořadí čísel 9 a 1 (musí být zachováno), dále máme už vybarvená pole v pořadí 10 a 11. Naše úvaha musí splňovat zadané podmínky - má-li být vybarveno 9 +1 pole, je jednoznačné, že už vyplněná pole musí být součástí 9. Dále je třeba brát v úvahu pravé krajní pole tabulky jako nejvzdálenější možnost umístění samostatného políčka a vedle něj musí být aspoň jedno pole volné (krajní 2 pole tabulky tedy není možné užít pro 9). Získali jsme jednoznačně vyplněná pole a nově i jednoznačně prázdná pole (ta vlevo, krajním polem 9 - žluté řešení). Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

9 Obrázek je symbolem některého měsíce. Kterého? To zjistíš dořešením hlavolamu. Hodně štěstí a trpělivosti, zbytek řešení je už na Tobě Na další stránce je výsledek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

10 Podařilo se? Takto by měl vypadat výsledek: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

11 Ještě pár rad pro další hlavolamy Nejlepší je začít s vybarvováním bloků, které jsou nejdelší (mají největší počet polí). Vhodné je začít u okrajů (někdy to ale nejde). Někdy se může stát, že řešení není jednoznačné. I náš zkušební hlavolam měl v závěru dvě možnosti. Pokud nevíš, jak dál, zkus odhadnout výsledek z už vyplněných polí a využij to pro další postup. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

12 Jestli se dostavil úspěch, je pro vás připraven ještě jeden hlavolam Úkol pro samostatné řešení je lehký. Můžeš pracovat přímo v obrázku. Stačí dvakrát kliknout pravým tlačítkem myši (možnosti ukazatele). Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

13 Odkazy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Bystrou mysl a radost z řešení i výsledků přeje J. Š. Pokud se vám tato hádanka zalíbila stejně jako nám, můžete se podívat i na webové stránky, kde lze najít spoustu dalších nápadů od nejjednodušších po pěkně složité: kodovaneobrazky.profitux.cz/napoveda.php


Stáhnout ppt "Nonogram, kódovaný obrázek Návod k řešení a 1. úkol Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu."

Podobné prezentace


Reklamy Google