Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková. 1.) Poruchy v důsledku ztráty informací Informační nůžky zachycují rozdíl mezi tím, co sděluje původce a co.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková. 1.) Poruchy v důsledku ztráty informací Informační nůžky zachycují rozdíl mezi tím, co sděluje původce a co."— Transkript prezentace:

1 Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková

2 1.) Poruchy v důsledku ztráty informací Informační nůžky zachycují rozdíl mezi tím, co sděluje původce a co přijímá příjemce. Běžně dochází ke ztrátě informací v důsledku řady faktorů (např. : komunikační šum) Možná prevence:  Aktivní naslouchání  Hovořit v krátkých větách  V jedné větě vždy jednu myšlenku  Podpořit verbální komunikaci neverbální  Respektovat kognitivní předpoklady jedince

3 2.) Emocionální poruchy v důsledku různých ego- stavů Přes veškerou snahu dochází k emocionálním poruchám v komunikaci. Jejich rozpoznávání a eliminaci umožňuje transakční analýza (Berne). Exitují tři stavy já (ega): rodič, dospělý a dítě, jsou na sobě relativně nezávislé a ovlivňují myšlení, jednání, cítění. Rodič kritický: hodnotí negativně, kritizuje, moralizuje, trestá Rodič podporující, pečující: naslouchá, má pochopení, trpělivost, pomáhá Dítě se projevuje třemi způsoby:  Přirozené dítě: hravé, impulsivní, spontální  Rebelující dítě: trucovité, agresivní, kazisvět  Přizpůsobené dítě: hodné, poslušné, bezbranné Dospělý – věcný, střízlivý, vyrovnaný, rozumný ego-stav. Je pro něj typické, že nejdříve se zeptá, pak se teprve rozhoduje Aktéři by měli jednat jako dospělý. Křížením rovin vznikají poruchy. Rozhodující stav má příjemce. Např. : šéf klade věcný dotaz, podřízený se cítí manipulován a reaguje jako trucovité dítě. Původce v této situaci musí rozpoznat stav příjemce a snažit se vrátit komunikaci na rovinu dospělých.

4 3.) Poruchy v důsledku neznalosti vlastního působení Některé projevy jedince působí na druhé rušivě. Původce si těchto účinků často nebývá vědom. Tento fenomén je možné objasnit pomocí tzv. Johariho okna. Při praktické aplikaci Johariho okénka můžeme sledovat, že každý člověk má tzv. slepou skvrnu. Působí na druhé způsobem, který si přesně neuvědomuje. Umět dobře komunikovat s lidmi není něco, s čím se člověk narodí. Komunikační schopnosti se dají naučit. Skutečná komunikace je přímé propojení lidí, umožňující vzájemnou výměnu myšlenek, názorů a pocitů, které vedou k porozumění Komunikační bariéry:  Přikazování  Vyhrožování  Kázání  Mentorování  Poskytování rad, našich vlastních řešení  Hodnocení  Omluvy, snaha podat situaci v lepším světle  Vynášet soudy  zvědavost


Stáhnout ppt "Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková. 1.) Poruchy v důsledku ztráty informací Informační nůžky zachycují rozdíl mezi tím, co sděluje původce a co."

Podobné prezentace


Reklamy Google