Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory Mgr. Petra Zimmelová, Ph.D. ZSF JU

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory Mgr. Petra Zimmelová, Ph.D. ZSF JU"— Transkript prezentace:

1 Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory Mgr. Petra Zimmelová, Ph.D. ZSF JU

2 Senior a jeho specifika v sociální práci Propojenost zdravotní a sociální problematiky Propojenost zdravotní a sociální problematiky Problém v zdravotním stavu potencuje potřebu sociálních služeb, platí i opačně sociální událost pmůže ovlivnit zdravotní stav Problém v zdravotním stavu potencuje potřebu sociálních služeb, platí i opačně sociální událost pmůže ovlivnit zdravotní stav Komunikační bariéry – v posledních letech nárůst seniorů s duševní poruchou (syndrom demence) Komunikační bariéry – v posledních letech nárůst seniorů s duševní poruchou (syndrom demence) Nutnost vzniku důvěrného vztahu Nutnost vzniku důvěrného vztahu Často práce s celou rodinou Často práce s celou rodinou

3 Senior s postižením Akutní stav- chronické stádium- ztráta soběstačnosti Akutní stav- chronické stádium- ztráta soběstačnosti Spolupráce s rodinou – nástin strategie Spolupráce s rodinou – nástin strategie Senior součástí týmu – nikdy o něm bez něj Senior součástí týmu – nikdy o něm bez něj Využití všech možností – terénní služby, stacionáře Využití všech možností – terénní služby, stacionáře Podpora rodina- snížení pečovatelské zátěže Podpora rodina- snížení pečovatelské zátěže

4 Senior s kognitivní poruchou Sociální pracovník by měl úzce spolupracovat se zdravotníky a rodinou Sociální pracovník by měl úzce spolupracovat se zdravotníky a rodinou Správná dg. podmínkou Správná dg. podmínkou Specializované služby Specializované služby Podpora rodiny ( svépomocné skupiny) Podpora rodiny ( svépomocné skupiny) Respitní péče Respitní péče Institucionální zařízení Institucionální zařízení

5 Využití validace u seniorů s kognitivní poruchou Dávat hodnotu každému projevu člověka Dávat hodnotu každému projevu člověka Respektovat člověka v jeho původních rolích Respektovat člověka v jeho původních rolích Komunikovat o jeho tématu – nevnucovat jiná Komunikovat o jeho tématu – nevnucovat jiná Naučit se orientova v „jeho“ světě, přijmout jeho vnímání času, zážitku ( nemusí být orientace na realitu Naučit se orientova v „jeho“ světě, přijmout jeho vnímání času, zážitku ( nemusí být orientace na realitu Potvrzovat, brát na vědomí-momentální emoce myšlenky( nekorigovat, nekritizovat) Potvrzovat, brát na vědomí-momentální emoce myšlenky( nekorigovat, nekritizovat)

6 Komunikace se seniory a jejich rodinou Časová náročnost Časová náročnost Nutnost vyslechnout ( podstatné informace mohou být skryty) Nutnost vyslechnout ( podstatné informace mohou být skryty) Empatie Empatie Pozor na infantilnost, hlasitost (pokud není výslovně žádána) Pozor na infantilnost, hlasitost (pokud není výslovně žádána) Zachovat důstojnost Zachovat důstojnost Nedávat najevo nelibost některých vjemů Nedávat najevo nelibost některých vjemů

7 Komunikace se seniory a jejich rodinou Ujištění se zda senior rozumí informacím Ujištění se zda senior rozumí informacím Pokud je přítomen rodinný příslušník dát najevo, že je vlastně kolegou Pokud je přítomen rodinný příslušník dát najevo, že je vlastně kolegou Nebagatelizovat problémy Nebagatelizovat problémy Najít optimální řešení, které bude volbou klienta nikoliv sociálního pracovníka Najít optimální řešení, které bude volbou klienta nikoliv sociálního pracovníka Správné vyhodnocení situace Správné vyhodnocení situace

8 Sociální kontakty a senior rodina Vytvářejí rámec poskytování sociální podpory Vytvářejí rámec poskytování sociální podpory Podpora seniorů rodinou je tzv. dvouvrstvá. Podpora seniorů rodinou je tzv. dvouvrstvá. První vrstva – pomoc relativně zdravým seniorům – giving help První vrstva – pomoc relativně zdravým seniorům – giving help Druhá vrstva – již určitá nesoběstačnost – caregiving Druhá vrstva – již určitá nesoběstačnost – caregiving Důležité faktory : dynamika vývoje stavu seniora, finance, čas, geografická proximita a kompetence. Důležité faktory : dynamika vývoje stavu seniora, finance, čas, geografická proximita a kompetence.

9 Sociální kontakty a senior neformální sociální kontakty Celospolečenská podpora Celospolečenská podpora Co hraje roli? Co hraje roli? Vzdělání Vzdělání Religiozní aktivity Religiozní aktivity Gender Gender Rodinný a rodičovský status Rodinný a rodičovský status Životní a vývojové krize Životní a vývojové krize

10 Sociální integrace ve stáří – typologie seniorů Senioři rodinně orientovaní Senioři rodinně orientovaní Orientovaní na přátele Orientovaní na přátele Orientovaní na širší sociální okruh Orientovaní na širší sociální okruh Orientovaní na okruh ne - známých – dobrovolnictví, charita Orientovaní na okruh ne - známých – dobrovolnictví, charita

11 Sociální rizika Zneužívání, násilí páchané rodinou( nutno číst mezi řádky) Zneužívání, násilí páchané rodinou( nutno číst mezi řádky) Senior je manipulován – rodina. Sociální pracovník v duchu víme co je nejlepší Senior je manipulován – rodina. Sociální pracovník v duchu víme co je nejlepší Ztráta autonomie Ztráta autonomie Vžité konvence nedovolí přiznat handicap ( sociální i zdravotní Vžité konvence nedovolí přiznat handicap ( sociální i zdravotní S pohledu seniora mohou být některá témata velmi intimní S pohledu seniora mohou být některá témata velmi intimní

12 Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory Mgr. Petra Zimmelová, Ph.D. ZSF JU"

Podobné prezentace


Reklamy Google