Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Komunikace Charakteristiky zdravé komunikace. Nezdravá komunikace Dlouhodobě nezdravá komunikace velmi negativně ovlivňuje:  celkovou psychickou pohodu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Komunikace Charakteristiky zdravé komunikace. Nezdravá komunikace Dlouhodobě nezdravá komunikace velmi negativně ovlivňuje:  celkovou psychickou pohodu."— Transkript prezentace:

1 Komunikace Charakteristiky zdravé komunikace

2 Nezdravá komunikace Dlouhodobě nezdravá komunikace velmi negativně ovlivňuje:  celkovou psychickou pohodu člověka  Kognitivní procesy  Charakter (negativní postoje)  Deformace slovníku (pobyt ve vězení, na koleji, ve vile, …)

3 Co se děje „uvnitř“  Nezdravá komunikace negativně ovlivňuje i vegetativní procesy uvnitř organismu: - Bušení srdce - Svírání žaludku  U některých nemocí bývá zdravé komunikaci připisován zásadní význam na stabilizaci stavu nemocného (roztroušená skleróza, žaludeční vředy apod.)

4 Charakteristiky zdravé komunikace 1. Kontingence (bezprostřednost) reakcí  Myšleno opakované odkládání v řádu hodin, dní  „nečitelnost“ v komunikaci způsobí, že nevíme, co si druhý myslí, nebo co cítí  Vede k poruchám jak aktuálního stavu, tak celkového vztahu

5 Charakteristiky zdravé komunikace 2. Kognitivní přizpůsobování  Neznamená ani názorovou labilitu, ani snadnou ovlivnitelnost  Znamená pružné přizpůsobení se verbální i neverbální komunikaci druhé strany  Bez této formy není možná následná dohoda či kompromis

6 Charakteristiky zdravé komunikace 3. Zájem o druhého  Pozorně nasloucháme  Pohled i hlas je přátelský  Jsme trpěliví  Odstraňujeme „šumy“ (neodbíháme v myšlenkách, nedáváme najevo únavu, poskytujeme aktivně zpětnou vazbu)

7 Charakteristiky zdravé komunikace 4. Reciprocita  Každý z účastníků má možnost vyjádřit se přibližně stejnou měrou  Pozor při komunikaci s pasivnějším člověkem – i on má právo na „prostor“  Neskákat do řeči, nechat ho domluvit  Nezesměšňovat nebo jinak nediskvalifikovat projev toho druhého

8 Charakteristiky zdravé komunikace 5. Humor  Humor v komunikaci může být vítaným pomocníkem, ale  Vyžaduje určitý stupeň sociální inteligence  Neadekvátní („černý“, vulgární, apod.) humor může v komunikaci působit velmi rušivě

9 Charakteristiky zdravé komunikace 6. Třikrát „NE“  1. mnoho požadavků – vede k „vytěsnění“  2. mnoho kritiky - vyvolá u druhé strany spuštění obranných mechanismů – popření, projekce, agrese, …  3. vyjadřování zklamání – nedramatizovat, nevysuzovat dalekosáhlé závěry /až do konce života….)

10 Charakteristiky zdravé komunikace 7. Flexibilita  Neuzavírání perspektivy  Možnost pokračovat, navázat  Tolerance a empatie přispívá k podpoře zdravé komunikace  Zároveň umožňuje i osobní rozvoj (vývoj) účastníků

11 Charakteristiky zdravé komunikace 8. Konzistence interakcí  Tj. „dodržení směru“  Při příštím setkání očekáváme určité ladění i typy reakcí  Diskonzistence  Př. Ukončíme-li s někým rozhovor s pocitem, že jsme došli ke konsenzu a vzápětí se dozvíme, že druhá strana interpretovala závěry jinak

12 Charakteristiky zdravé komunikace  9. Pozitivní komunikace  - neformulujte své myšlenky tak, aby obsahovaly negativní hodnocení!  Téměř každé negativní sdělení lze přeformulovat jinak  Nebo je alespoň možné „otupit ostří“ (př. „to je dobrá otázka“)  Používá se často v politice, diplomacii  Lze úspěšně trénovat

13 Charakteristiky zdravé komunikace  DISKUSE

14 Literatura  Vybíral Zbyněk, Psychologie lidské komunikace, Portál, Praha, 2000, ISBN , s. 212 – 223  Frýba, M., Psychologie zvládání života, Masarykova univerzita Brno, 1985  Křivohlavý Jaro, Jak si navzájem lépe porozumíme, Svoboda, Praha, 1988


Stáhnout ppt "Komunikace Charakteristiky zdravé komunikace. Nezdravá komunikace Dlouhodobě nezdravá komunikace velmi negativně ovlivňuje:  celkovou psychickou pohodu."

Podobné prezentace


Reklamy Google