Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Pomocí tohoto DUM se žáci seznámí se životem a dílem Karla Hynka Máchy Klíčová slova: Karel Hynek Mácha, dílo Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Žáci mají přehled o životě a díle Karla Hynka Máchy Věková skupina: let Ověřeno dne: Třída: VIII.A, 17 žáků, 10 chlapců, 7 dívek, SVP 5, 4 chlapci, 1 dívka

2 Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) obr.2 obr.1

3 český básník a prozaik český básník a prozaik představitel českého romantismu představitel českého romantismu zakladatel moderní české poezie zakladatel moderní české poezie

4 Dílo Máj Máj Křivoklát Křivoklát Márinka Márinka Večer na Bezdězu Večer na Bezdězu Cikáni Cikáni Pouť krkonošská Pouť krkonošská obr.3 obr.4 obr.5

5 Máj lyrickoepické dílo – lyrika – vyslovuje subjektivní básníkovy pocity, úvahy, myšlenky; epika – základní složkou je děj lyrickoepické dílo – lyrika – vyslovuje subjektivní básníkovy pocity, úvahy, myšlenky; epika – základní složkou je děj líčí tragický příběh líčí tragický příběh děj se odehrává v přírodě okolo Máchova jezera děj se odehrává v přírodě okolo Máchova jezera objevují se motivy lásky, přírody a vlasti objevují se motivy lásky, přírody a vlasti řeší otázku vztahu jedince ve společnosti – společnost je vinna řeší otázku vztahu jedince ve společnosti – společnost je vinna

6 úvodní verš úvodní verš Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. závěrečný verš závěrečný verš Je pozdní večer – první máj – večerní máj – je lásky čas; hrdliččin zve ku lásce hlas: „Hynku! Viléme!! Jarmilo!!!“

7 „Hynku! Viléme!! Jarmilo!!!“ HYNEKVILÉMJARMILA Karel Hynek Mácha - autor se stylizuje do hlavní postavy Vilém – hlavní hrdina – loupežník, otcovrah – odsouzen - popraven Jarmila – milá Viléma, byla svedena otcem Viléma, po Vilémově popravě spáchá sebevraždu – skáče do jezera

8 Co jste si zapamatovali? Které je nejznámější dílo Karla Hynka Máchy? Které je nejznámější dílo Karla Hynka Máchy? Vysvětli pojem lyrickoepická báseň Vysvětli pojem lyrickoepická báseň Kde se odehrává děj? Kde se odehrává děj? Jak báseň začíná? Jak báseň začíná? Čím báseň končí? Čím báseň končí? Dokážeš vysvětlit proč? Dokážeš vysvětlit proč? Vzpomeneš si na další Vzpomeneš si na další dvě díla K. H. Máchy? obr.6

9 Odpověděli jste takto? Máj Máj obsahuje autorovy pocity, úvahy, myšlenky, zároveň má složitý děj obsahuje autorovy pocity, úvahy, myšlenky, zároveň má složitý děj v přírodě okolo Máchova jezera v přírodě okolo Máchova jezera Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. „Hynku! Viléme!! Jarmilo!!!“ „Hynku! Viléme!! Jarmilo!!!“ Hynek – autor se stylizuje do hlavní postavy, Vilém – hl. hrdina, Jarmila – jeho milá Hynek – autor se stylizuje do hlavní postavy, Vilém – hl. hrdina, Jarmila – jeho milá Křivoklát, Cikáni, Márinka Křivoklát, Cikáni, Márinka

10 Pak to bylo správně

11 Literatura a internetové zdroje Obr.1: GUMRUCH wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.1: GUMRUCH wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _d%C5%AFm,_kde_napsal_M%C3%A1j.jpg _d%C5%AFm,_kde_napsal_M%C3%A1j.jpg Obr.2: JEDUDEDEK wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.2: JEDUDEDEK wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.3: MICHAEL K ü MMLING wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.3: MICHAEL K ü MMLING wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.4: SVOBODAT wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.4: SVOBODAT wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.5: SOVICKA wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.5: SOVICKA wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.6: ZULUONE wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.6: ZULUONE wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov: O.K. – Soft Sokolov, s. Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov: O.K. – Soft Sokolov, s. Wikipedie [online] [cit ]. Dostupný z WWW: Wikipedie [online] [cit ]. Dostupný z WWW:http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Hynek_M%C3%A1cha


Stáhnout ppt "Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google