Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008 Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008 Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU."— Transkript prezentace:

1 Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008 Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU

2 Princip vývojového směru (dle A. Gesella)

3 A. Gesell Formuloval zákony psychomotorického vývoje

4 Kojenecký věk (4/ t.) Zákony psychomotorického vývoje - Arnold Gesell: 1. Princip vývojového směru (gradientu) a) Postup kefalokaudální b) Postup proximodistální c) Postup ulnoradiální 2. Princip střídavého proplétání antagonistických neuromotorických funkcí 3. Princip funkční asymetrie 4. Princip individualizace 5. Princip autoregulace

5 1. Princip vývojového směru 4 Princip vývojového směru: –postup kefalokaudální –postup proximodistální –postup ulnoradiální

6 1. Princip vývojového směru psychomotorický vývoj

7 2. Princip spirálového vývoje funkcí flexorů a extenzorů

8 3.Princip funkční asymetrie

9 4. Princip individualizace

10 5. Princip autoregulace

11 Vývoj hrubé motoriky 1.měsíc

12 Vývoj hrubé motoriky 2.měsíc

13 Vývoj hrubé motoriky 4 Tříměsíční dítě –v poloze naznak převážně již v symetrické poloze, s ručičkama otevřenýma –v sedu s oporou pod pažemi většinou již hlava vzpřímená –ve stoji se vzpírá jen málo –na bříšku se začíná opírat o předloktí

14 Vývoj hrubé motoriky 3.měsíc

15 Vývoj hrubé motoriky 4.měsíc

16 Vývoj hrubé motoriky 5.měsíc

17 Vývoj hrubé motoriky 4 Šestiměsíční dítě: –spontánně se přitahuje do sedu –s oporou sedí, bez oporu sedí v předklonu (žabí pozice) –aktivně se převrací z břicha na záda

18 Vývoj hrubé motoriky 6.měsíc

19 Vývoj hrubé motoriky (pokrač.) 4 Šestiměsíční až devítiměsíční dítě –začíná se v poloze na bříšku stavět na dlaně a kolena –připravuje se k lezení

20 Vývoj hrubé motoriky 7.měsíc

21 Vývoj hrubé motoriky 8.měsíc

22 Vývoj hrubé motoriky(pokrač.) 4 Devítiměsíční dítě: –leze po čtyřech –pokouší se pohybově osamostatnit –dokáže se samo posadit, sedí pevně bez opory –vzpřimuje se do stoje u opory –vnímá hloubku

23 Vývoj hrubé motoriky 9.měsíc

24 Lezení

25 Psychologické aspekty kojeneckého lezení –Dostane se sám –Značky –Velikosti

26 Lezení - pokrač. –sociální implikace –vstupují do nových sociálních situací –jde o výrazný posun směrem k získání sebedůvěry

27 Vývoj hrubé motoriky 4 Dvanáctiměsíční dítě: –chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku –samostatná chůze na hranici kojeneckého a batolecího období

28 Vývoj hrubé motoriky 11. a 12. měsíc

29 Rané senzorické schopnosti

30 Zraková citlivost Průkopnická práce FANTZ (1963) v oblasti zrakových schopností podnítila celou řadu dalších studií, které ukazují, že vizuální projevy jsou od narození:

31 Zraková citlivost 4 Selektivní 4 Konfigurace 4 Pohyb

32 Experimenty- FANTZ Ukázalo se:

33 Experimenty- FANTZ 4 Novorozenec : 4 rozlišuje základní tvary a barvy 4 vnímá vizuální svět organizovaným způsobem 4 upřednostňuje křivky a lomené linie před přímkami 4 zvláště přitažlivý je pro něj lidský obličej a všechny obrazce, které jej připomínají

34 Rozpoznání obličeje 4 vrozená schopnost 4 adaptivní schopnost

35 FANTZ - rozpoznání obličeje měsíce se kojenec dívá déle do tváře své matky, než do tváře jiné ženy 4 Důležité: barva vlasů, účes 4 Od 2 týdnů je novorozence schopen rozeznat základní schémata lidských tváří měsících je schopen vnímat a reagovat na emocionální složku obrázků

36 FANTZ - rozpoznání obličeje

37 Vnímání barev 4 v prvních měsících velice omezené 4 ve 2 měsících diskriminuje mezi základními barvami spektra měsíc schopnost organizovat různé odstíny barev do kategorii

38 Vnímání kontrastu 4 první týdny neschopnost odlišit malé elementy od sebe 4 2 měsíce schopnost vnímat i tyto elementy –podobné u vizuálního skenování např. obličeje

39 Zraková ostrost 4 Vzhledem k nezralosti zrakových drah je mnohem menší a dospělé ostrosti vidění dosahuje až kolem 1 roku Zraková pozornost 4 Za obvyklých okolností se rychle vyčerpává, ale často může být obnovena přiložením nového podnětu.

40 Sluchová citlivost 4 Již od narození existuje schopnost sluchového rozlišování 4 otáčení hlavičky ke zvukovým podnětům – 3 dny 4 preference komplexních zvuků před tony 4 odlišení melodií 4 zvuk jazyka : diferenciace mezi hláskami ba, ga, da...(dudlík se zvukem)

41 Rozlišování lidské řeči 4 Od prvních dnů umí dítě rozeznat hlas své matky 4 Má tendenci chovat se výběrovým způsobem (preferuje ženský hlas před tichem nebo neutrálním zvukem) 4 Preferuje řeč adresovanou dítěti (miminku) před řeči určené dospělému

42 Hmat a bolest - Hmat se rychle vyvíjí - Rychlý vývoj vnímání bolesti. 4 To vše nasvědčuje o pokročilém neurálním vývoji, o mnohem pokročilejším, než se dříve myslelo

43 Čich a chuť 4 Zkoumání výrazů tváře na čichové podněty 4 chovají se výběrovým způsobem, výrazem obličeje preferují určité vůně před jinými 4 Tyto schopnosti se vyvíjejí až po druhém dni života, předpokládají určitou míru učení 4 chuť – preference sladkého

44 Čich - experimenty

45 Rovnováha a pohyb 4 Informace o poloze těla: – vestibulární aparát –proprioreceptory –přizpůsobení se optickému toku „ optical flow“ Tuto schopnost mají novorozenci Vyvinuta zcela 5-9 měsíců

46 Vnímání hloubky 4 schopnost vnímat povrch prostředí 4 vyvíjí se v závislosti na nacvičené pozici

47 Vnímání hloubky

48 Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 Hračka – šňůrka – noha 4 Domácí prostředí 4 Všechny reakce zaznamenávány Schopnost zapamatovat si rozhýbání hračky Krátkodobá paměť

49 Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 2 skupiny dětí- –stejné hračky –různé hračky –SCHOPNOST mentálně inkorporovat změnu

50 Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 Dlouhodobá paměť - REAKTIVACE

51 PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ NOVOROZENCE

52 Osnova přednášky 4 Emocionální vývoj 4 Temperament 4 Attachment: –John Bowlby - Mary Ainsworthová –vztah k matce Margareta Mahlerová

53 Emocionální vývoj - pokračování 4 Uvědomování si sama sebe souvisí se sebepoznáním - poznáním své vlastní tváře 4 EXPERIMENT: (M.Lewis,Brooks, 1974)

54 Přítomnost jednotlivých typů emocí 4 Zájem 4 neonatální smích (bez sociální příčiny) 4 úzkost (reakce na bolest) 4 odpor (reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni) Od narození }

55 Přítomnost emocí - pokrač. 4 Sociální úsměv 4 Zlost, překvapení, smutek 4 Strach 4 Empatie, žárlivost, plachost,vina týdnů měsíce měsíců měsíců

56 Temperament 4 9 komponent temperamentu, které můžeme pozorovat brzy po narození

57 Komponenty temperamentu 1. Úroveň aktivity 2. Rytmicita, pravidelnost 3. Přiblížení nebo stažení se 4. Adaptabilita

58 Komponenty temperamentu 5. Práh citlivosti 6. Intenzita reakce 7. Kvalita nálady 8. Těkavost 9. Rozsah pozornosti

59 Typologie temperamentu: Thomas, Chess, Snadné dítě 4 Obtížné dítě 4 Pasivní dítě


Stáhnout ppt "Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008 Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU."

Podobné prezentace


Reklamy Google