Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL–GRAMATIKA-19 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Charakteristika Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 2. a 4. ročník/ všechny obory a formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky a opakování, seznámení se základními rysy charakteristiky Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

2 Charakteristika

3 -Vystihuje povahu člověka nebo skupiny lidí, popř. zvířete apod. -Zachycuje vnější a vnitřní znaky -Vlastnosti můžeme pojmenovávat buď přímo (chytrý, vysoký apod.) nebo nepřímo -Vystihuje povahu člověka nebo skupiny lidí, popř. zvířete apod. -Zachycuje vnější a vnitřní znaky -Vlastnosti můžeme pojmenovávat buď přímo (chytrý, vysoký apod.) nebo nepřímo

4 Charakteristika 1.Údaje potřebné k první informaci – stáří osoby, zevnějšek, zaměstnání) 2.Povahové rysy – temperament, nadání, schopnosti, zájmy, vztah k lidem, vztah k práci Je dobré si vytvořit osnovu 1.Údaje potřebné k první informaci – stáří osoby, zevnějšek, zaměstnání) 2.Povahové rysy – temperament, nadání, schopnosti, zájmy, vztah k lidem, vztah k práci Je dobré si vytvořit osnovu

5 Charakteristika 1.Úvod – seznámení s charakterizovanou osobou, stručný popis osoby 2.Vlastní charakteristika – vybíráme ty vlastnosti, které jsou pro postavu typické 3.Závěr – vztah autora k charakterizované postavě 1.Úvod – seznámení s charakterizovanou osobou, stručný popis osoby 2.Vlastní charakteristika – vybíráme ty vlastnosti, které jsou pro postavu typické 3.Závěr – vztah autora k charakterizované postavě

6 Charakteristika Jazykové prostředky – ve velké míře se uplatňují přídavná jména ve spojení se slovesy a podstatnými jmény. Často se používají přirovnání. Větná stavba je jednoduchá, pokud jde o přímou charakteristiku. Větná stavba je složitá, pokud jde o nepřímou charakteristiku, kde se vlastnosti opisují nepřímo. Jazykové prostředky – ve velké míře se uplatňují přídavná jména ve spojení se slovesy a podstatnými jmény. Často se používají přirovnání. Větná stavba je jednoduchá, pokud jde o přímou charakteristiku. Větná stavba je složitá, pokud jde o nepřímou charakteristiku, kde se vlastnosti opisují nepřímo.

7 Charakteristika Charakteristiku využijeme při podání přihlášky ke studia či při pohovoru k budoucímu zaměstnání.

8 Charakteristika Z následujících témat si jedno vyberte a napište charakteristiku: a)Jak vidím sám sebe b)Náš pes (kočka apod.) c)Humorná charakteristika naší rodiny d)Koho bych si nemohl/a vážit Z následujících témat si jedno vyberte a napište charakteristiku: a)Jak vidím sám sebe b)Náš pes (kočka apod.) c)Humorná charakteristika naší rodiny d)Koho bych si nemohl/a vážit

9 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google