Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Mapy a plány mapy čtení mapy vysvětlivky mapyměřítko mapy plány

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Mapy Mapa je zmenšený obraz zemského povrchu, např. České republiky. Je zakreslena tak, jako bychom se na naši zem dívali z výšky. Mapy využívají turisté, cyklisté, vojáci či stavitelé, orientují se podle nich piloti letadel nebo motoristé. Pro orientaci v krajině slouží turistické mapy, motoristé používají automapy.

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Mapy V turistických mapách nalezneme přírodní zajímavosti, pamětihodnosti a cesty, které k nim vedou. Poznáme z nich, jestli je krajina rovinatá či kopcovitá, kde jsou obce, řeky či lesy. V automapách najdou motoristé síť silnic a dálnic.

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Mapy ve škole Ve škole používáme vlastivědné mapy (velké nástěnné a příruční v lavici). Zobrazují výškovou členitost zemského povrchu (nížiny a vysočiny), polohu obcí v krajině, vodstvo. Poskytují nám údaje o zajímavostech a památkách. Z podrobnějších vlastivědných map zjistíme informace o průmyslu, surovinách, podnebí, zemědělství či o chráněných územích. Soubor map nazýváme atlas.

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Čtení mapy Ve škole pracujeme s vlastivědnou mapou nástěnnou, nebo příruční. Abychom tyto mapy mohli používat, musíme rozumět jejich obsahu, správně je přečíst. Zmenšenému modelu Země říkáme glóbus.

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Měřítko mapy Každá mapa je zmenšeným obrazem krajiny. Najdeme na ní proto měřítko, abychom zjistili, jaké skutečné vzdálenosti odpovídá jeden centimetr na mapě. Krajina ve skutečnosti Část turistické mapy se zakreslením krajiny z fotografie

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Měřítko mapy Mapy mají různá měřítka. Turistická mapa má měřítko 1 : To znamená, že 1 cm na mapě je ve skutečnosti cm, to je 750 metrů. Příruční vlastivědná mapa má měřítko 1 : , tedy 1 cm je ve skutečnosti 8 kilometrů. Společně si vyrobíme měřítko z dlouhého pruhu papíru ke zjišťování přímé vzdálenosti na vlastivědné příruční mapě.

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Měřítko mapy Pomocí vyrobeného měřítka lehce zjistíme přímé vzdálenosti na příruční mapě. Vždy měříme od středu ke středu značky.

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Praha – Brno 184 km

10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Karlovy Vary – Jihlava 216 km

11 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Plzeň – České Budějovice 120 km

12 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Pardubice – Ostrava 184 km

13 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Olomouc – Břeclav 96 km

14 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vysvětlivky mapy Každá mapa obsahuje mnoho informací. Pro snadnější orientaci a přehlednost používáme na mapě smluvené značky. Jejich význam najdeme ve vysvětlivkách. Najděte si je na své příruční mapě.

15 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vysvětlivky mapy Vyhledejte si za pomocí vysvětlivek v okolí svého bydliště: hradpřírodní zajímavost dálniciarcheologické naleziště jeskynilázně

16 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vysvětlivky mapy Na první pohled zjistíme, jak vypadá povrch České republiky. Nejníže položené oblasti jsou vybarvené odstíny zelené barvy, výše položené oblasti mají odstíny hnědé. Pomocí vybarvených ploch různé velikosti jsou na mapě vyznačené obce. Čím více obyvatel, tím větší symbol. Modrými čarami a plochami jsou na mapě vyznačené řeky, rybníky, jezera a přehradní nádrže. Vyhledejte svoji obec a krajinu v okolí domova na příruční mapě.

17 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krajina našeho domova Podle vysvětlivek mapy zjišťujte: 1)V jaké nadmořské výšce se nachází naše krajina? 2)Kolik obyvatel mají blízká města? 3)Které vodní toky najdeme v blízkosti svého domova? 4)Nachází se zde nějaký zámek, hrad či zřícenina hradu? 5)Narodil se tu nebo působil někdo významný? 6)Vede tudy železnice či dálnice? 7)Je zde přírodní zajímavost nebo krajinná oblast? 8)Má některé z blízkých měst městskou památkovou rezervaci?

18 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Plány Plány znázorňují menší území než mapy. Slouží nám k podrobnější orientaci. Plán města zobrazuje ulice, náměstí, parky a budovy.

19 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Plány Nejprve si prohlédněte letecký snímek části obce. Ve dvojicích si navzájem popište svoji každodenní cestu do školy. Poté se ji pokuste nakreslit. Vznikne vám tak plánek cesty do školy. Fotografie a ilustrace: autor


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google