Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha 2008. V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha 2008. V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE."— Transkript prezentace:

1

2 Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE ČESKÝM JAZYKEM ANEB CO BYSTE MĚLI ZNÁT ZE ZÁKLADNÍ ŠKOLY, Didaktis 2005.

3 Studiem slovní zásoby se zabývá 1. lexikologie 2. lexikografie 3. morfologie 0 z 5

4 Tvorbou slovníků se zabývá 0 z 5 1. lexikografie 2. fonetika 3. syntax

5 Slovní zásoba se mění několika způsoby. Jakým způsobem došlo k obohacení slovní zásoby např. nabourat se 1. slovo je spojeno v sousloví 2. slovo dostalo nový význam 3. slovo je převzato z cizího jazyka 0 z 5

6 Slova se také přejímají z cizích jazyků. Slova džíp, gól, víkend, svetr, displej jsou převzata z 0 z 5 1. japonštiny 2. italštiny 3. angličtiny

7 Slova se také přejímají z cizích jazyků. Slova sauna, kreslit jsou převzata z 0 z 5 1. němčiny 2. finštiny 3. polštiny

8 Slova se také přejímají z cizích jazyků. Slova kajak, iglů jsou převzata z 1. eskymáčtiny 2. z indiánských jazyků 3. z latiny 0 z 5

9 Slova se také přejímají z cizích jazyků. Slova rodeo, armáda, vanilka jsou převzata 0 z 5 1. ze španělštiny 2. z arabštiny 3. z ruštiny

10 Sametová revoluce, mobilní telefon – slovní zásoba byla obohacena spojením slov 0 z v sousloví ve dvojici v řadu

11 Slova, u nichž můžeme zjistit, ze kterého slova vznikla (např. moudrý ze slova moudrost) označujeme jako slova 0 z 5 1. motivovaná 2. nemotivovaná

12 Jak nazýváme způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony, přípony, případně jen koncovku, 0 z 5 1. zkracování 2. odvozování 3. skládání

13 Odvozování neboli 0 z 5 1. derivace 2. abreviace 3. kompozice

14 Jak nazýváme způsob tvoření slov, kdy tvoříme nové slovo ze dvou a více slov nebo slovotvorných základů. 0 z 5 1. odvozování 2. zkracování 3. skládání

15 Skládání neboli 0 z 5 1. derivace 2. kompozice 3. abreviace

16 Jak nazýváme způsob tvoření slov, kdy zkracujeme základová slova nebo nové slovo vzniká ze zkrácených částí základových slov. 0 z 5 1. odvozování 2. skládání 3. zkracování

17 Zkracování neboli 0 z 5 1. derivace 2. kompozice 3. abreviace

18 Vyber způsob utvoření: př. Kr. 0 z 5 1. zkracování 2. odvozování 3. skládání

19 Vyber způsob utvoření: obočí 0 z 5 1. odvozování 2. skládání 3. zkracování

20 Vyber způsob utvoření: krasobruslař 1. odvozování 2. skládání 3. zkracování 0 z 5

21 Vyber způsob utvoření: Jihočech 0 z 5 1. abreviace 2. derivace 3. kompozice

22 Vyber způsob utvoření: náčelník 0 z 5 1. derivace 2. abreviace 3. kompozice

23 Vyber způsob utvoření: Čebus 0 z 5 1. kompozice 2. derivace 3. abreviace

24 Téma: Obohacování slovní zásoby – 7. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha 2008. V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE."

Podobné prezentace


Reklamy Google