Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětEkonomika Tematický okruhDomácí rozpočet TémaInflace a její dopad na příjmy Označení DUMU VY_62_INOVACE_06 Jméno autoraIng. Jana Košťálová Bagová Datum vytvoření11. 8. 2013 AnotaceInflace pojem, vznik, roční míra inflace, dopad inflace na mzdu a její kupní silu, inflace a úroky

2 Inflace znamená růst cen zboží a služeb a tím i pokles kupní síly peněz – v oběhu je více peněz než je tam zboží Inflace vzniká jak na straně poptávky – nakupující mají více peněz v důsledku vyšších mezd (tlakem odborů), vyšší sociální dávky, přístup k levnějším úvěrům… P > N → C ↑ tak i na straně nabídky – zejména v důsledku růstu cen materiálových, energetických a mzdových vstupů… výrobci a prodávající jsou potom také nuceni zvyšovat cenu svých produktů

3 Míra inflace (v %) – zdroj ČSÚ Vyjadřuje o kolik % vzrostly v průměru ceny za posledních 12 měsíců oproti předchozímu (stejně dlouhému) období Měří se indexem spotřebitelských cen, který vychází ze 775 vybraných položek, jež nejvíce zatěžují rozpočty českých domácností – každé této položce se přisoudí určitá váha, podle toho, jakou měrou se podílí na spotřebě domácnosti – inflace se pak počítá jako vážený aritmetický průměr těchto položek

4 Průměrné roční míry inflace za posledních 5 let (zdroj ČSÚ – tabulka 1) 2008 – 6,3% 2009 – 1% 2010 – 1,5% 2011 – 1,9% 2012 – 3,3% V roce 2013 Květen - 2,5% Odhad MMF pro rok 2013 – 2,1%

5 Inflace a mzda Nominální mzda – peněžní odměna za vykonanou práci aneb kolik Kč dostaneme Reálná mzda – kolik zboží a služeb si za tuto nominální mzdu koupíme – vyjadřuje kupní sílu nominální mzdy Příklad: v roce 2012 jsme pobírali (nominální) mzdu Kč 20 000 – za tuto mzdu jsme si koupili o 3,3% méně zboží a služeb nebo-li reálná mzda (v cenách roku 2012) činila Kč 19 340 (20 000*0,967) Pokud jsme v roce předchozím pobírali Kč 19 000, polepšili jsme si v roce 2012 nominálně o Kč 1 000, reálně jen o Kč 340

6 Inflace a úroky V r. 2012 meziročně vzrostla cenová hladina o 3,3% - tzn. že pokud jsme si na začátku roku 2012 uložili na termínovaný účet s úrokem 2% ročně Kč 20 000 činil náš hrubý výnos (úrok) Kč 400 (20 000*0,02) výnos (úrok) ve výši Kč 400 ale podléhá 15% srážkové dani – tzn. že náš čistý výnos = 400*0,85 = Kč 340 (2*0,85 = úrok po zdanění 1,7%) reálné zhodnocení našich úspor je 1,7-3,3 = -1,6% → naše peníze mají výslednou reálnou kupní sílu (v cenách r. 2012) pouze Kč 19 680 tj. 20 000*0,984 → naše úspory jsou inflací znehodnoceny

7 Zdroj Tabulka 1 http://www.czso.cz/xs/redakce.nsf/i/mira_inflace http://www.czso.cz/xs/redakce.nsf/i/mira_inflace (cit. 2013-08-11)


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google