Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětEkonomika Tematický okruhDomácí rozpočet TémaPřebytkový rozpočet, výnos, riziko, likvidita Označení DUMU VY_62_INOVACE_16 Jméno autoraIng. Jana Košťálová Bagová Datum vytvoření AnotaceCo s přebytkem, kam investovat a 3 faktory, jež nás ovlivňují při rozhodování o umístění volných peněžních prostředků

2 Přebytkový rozpočet: příjmy jsou větší než výdaje Výdaje Bydlení + energie, voda 12*8 000 Auto 12*2 000 Stravování 12*6 000 Oblečení, obutí Dovolená (jednorázově) Relaxace, odpočinek, zábava Zdraví Služby Splátky hypotéky vč. úroků 12* Celkem Příjmy mzda 12* pronájem 12*7 000 Autorské honoráře 12*1 000 Celkem

3 Co s přebytkem? Vzniklý přebytek -si ponecháme na účtu v bance (běžný účet má sice mizivé úročení, ale peníze máme neustále k dispozici a bankovní vklady jsou pojištěny až do výše EUR – pojištěny jsou i spořící a termínované účty, ale i úložky ve družstevních záložnách a stavební spoření) Na BÚ si ponecháme jen to, co je nutné k chodu domácnosti -zbývající volné peníze spoříme, investujeme..

4 Hlediska při investování 1/ Výnos – veškeré příjmy z investice, řídíme se zpravidla dle úrokových sazeb 2/ Riziko – neznáme předem výsledek, čím vyšší riziko, tím i vyšší výnos 3/ Likvidita Rychlost přeměny konkrétní investice na disponibilní finanční prostředky resp. hotovost + rozhodující je i délka investice např. jestliže máme děti na ZŠ a chceme jim šetřit na studia, můžeme zvolit delší časový horizont, jestliže chci šetřit na vánoce, pak volíme krátký časový úsek

5 POZOR!! Na světě neexistuje investice, která je optimální ze všech těchto pohledů, tzn. je max. výnosná, max. bezpečná a max. likvidní a pokud Vám někdo takovou investici nabízí, zcela určitě se jedná o podvod

6 Magický (investiční) trojúhelník (graf č. 1)

7 Komentář ke grafu: Investiční kritéria tvoří vrcholy magického trojúhelníku. Jednotlivé investice leží uvnitř trojúhelníku a jejich možná množina vyplňuje celou plochu trojúhelníku. Čím více se investice přibližuje např. výnosu, tím více se vzdaluje od max. bezpečnosti a likvidity. Tato závislost platí i pro vrchol bezpečnosti nebo likvidity. Proto je nutné každou investici posuzovat z hlediska těchto tří kritérií souhrnně.

8 Závislost mezi jednotlivými vrcholy trojúhelníku (graf č. 2)

9 Komentář k předchozímu grafu Chci-li vysoký výnos, musím se smířit i s vysokým rizikem investice Chci-li vysokou likviditu, nemohu zároveň požadovat vysoký výnos Chci-li nízké riziko, bude nízký výnos … atd. Pokud investujeme do výstavby podniku, může tato investice přinést vysoký zisk, ale také může být zcela ztrátová a tudíž značně riskantní. Uložíme-li peníze do banky - je to bezriziková investice, ale s malou výnosností + z úspor na běžném účtu nám z vkladu „ukrajuje“ inflace …. viz další grafy

10 Vývoj inflace, která znehodnocuje naše úspory (graf č. 3)

11 Výnosy, likvidita a riziko u jednotlivých druhů investic (graf č. 4)

12 Zdroje Graf č. 1 -riziko-likvidita.htmlhttp://jakinvestovat.blogspot.cz/2009/11/vynos -riziko-likvidita.html (cit ) Graf č. 2 a 4 trojuhelnik/http://www.invest-centrum.cz/investicni- trojuhelnik/ (cit ) graf č. 3 (cit )


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google