Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

QoS Josef Horálek,. Definice kvalitativních hledisek  Spolehlivost služby (service availability)  zpoždění (delay/latency)  rozptyl zpoždění (delay.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "QoS Josef Horálek,. Definice kvalitativních hledisek  Spolehlivost služby (service availability)  zpoždění (delay/latency)  rozptyl zpoždění (delay."— Transkript prezentace:

1 QoS Josef Horálek,

2 Definice kvalitativních hledisek  Spolehlivost služby (service availability)  zpoždění (delay/latency)  rozptyl zpoždění (delay variation/jitter)  propustnost (throughput)  ztrátovost paketů (packet loss rate)

3 Co je QoS  Quality of Service, dále jen QoS, je soubor řady technologií, který řeší hned několik problémů okolo traffic management (nebo traffic engineering). Cílem QoSu je umožnit nastavení určité kvality přenosu pro data přenášená sítí. Navíc QoS dokáže rozlišovat mezi jednotlivými přenosy a každému typu nastavit jinou kvalitu. Zjednodušeně můžeme říci, že QoS zajišťuje, aby se důležitý provoz doručil v pořádku a včas.[samuraj]

4 Možnosti QoS na linkové vrstvě  ATM – nativně  Ethernet - 802.1p, zatím ospalé zavádění do praxe  Frame Relay – minCIR  Pro praxi nejdůležitější znalost QoS na 3. vrstvě

5 Možné přístupy  Best-effort service – žádný QoS  Integrated Services (Int-Serv)  Vzácně použitelné.  Vyhrazené zdroje pro službu  Protokol RSVP  Differentiated Services (Diff-Serv)  Hlavní směr zájmu  Rozdělení paketů do tříd  Příslušnost třídě určuje spůsob zpracování  Volitelný záznam do hlavičky

6 Diff-Serv  K označení služby používá ToS (Type of Service) byte v IPv4 a Class of Service byte v případě IPv6  ToS pole označováno jako DS (Diff-Serv) pole  Celkem 64 možných různých DS kódů

7 DS doména  část sítě, se společným značkováním (DS architektura) nazýváme „DS doména“  na vstupu do DS domény třeba označkovat data na vstupním routeru

8 Důsledky IP QoS  Různé úrovně (a ceny) služeb  potřeba řešit propojení QoS a ne-QoS sítí  potřeba řešit peering IP sítí s předáváním IP QoS parametrů  používání IP sítí pro kritické aplikace (VPN, hlas, multimédia)

9 Způsoby práce s třídami  Techniky zpracování tříd  FIFO - Fronta  WFQ - Weighted Fair Queuing  WRR - Weighted Round Robin  RED - Random Early Detection  CBQ - Class-Based Queuing

10 FIFO  Nejjednodušší queuing metoda, používající pouze jednu výstupní frontu na portu.  Obsluhované pakety ve stejném pořadí jako přišly  Fronta má omezenou délku a pokud je zaplněna dojde k zahazování dalších příchozích paketů (tail drop).  Klasifikovaný provoz FIFO nepodporuje, pakety s větší prioritou mohou být zpožděny nebo zahazovány zatímco jsou obsluhovány pakety s nižší prioritou.  Takže to QoS je a není. Spíše vhodné jako shaper, nebo jako stavební prvek složitějších řešení.

11 WFQ - Weighted Fair Queuing  Každé frontě je přiřazen její váhový faktor. Podle počtu obsazených front se zdroje alokují podle poměru daným váhovým faktorem.  Např. 60% audio, 30% http, 10% zbytek.

12 WRR - Weighted Round Robin  Round Robin znamená, že se z výstupních front odebírají pakety postupně z každé fronty (kruhově 1, 2, 3, 4, 1, 2, atd.).  Tím, že přidáme váhu jednotlivým frontám, zajistíme, že se z každé fronty odebere proporcionálně určitý počet paketů každé kolo..

13 RED - Random Early Detection  Inteligentním zahazováním paketů, dříve než se zaplní fronta, můžeme zpomalovat TCP session (z principu TCP - reaguje na zahozené pakety zpomalením).

14 CBQ - Class-Based Queuing  Více FIFO paralelně pro jednotlivé třídy  Problém je, že pokud linku vytíží traffic s vysokou prioritou, tak ostatní neprojdou vůbec.

15 Zdroje informací  RFC (RFC 1633)  IETF (http://www.ietf.org)  proprietární implementace popsaných protokolů (Cisco dokumentace, …)  http://eldar.cz/manasek/felbox/36mps/qos/index.htm http://eldar.cz/manasek/felbox/36mps/qos/index.htm  http://www.samuraj-cz.com

16 Děkuji Vám za pozornost


Stáhnout ppt "QoS Josef Horálek,. Definice kvalitativních hledisek  Spolehlivost služby (service availability)  zpoždění (delay/latency)  rozptyl zpoždění (delay."

Podobné prezentace


Reklamy Google