Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_15_09 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin Název materiálu – KOŘEN ROSTLINY Anotace – cílem prezentace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_15_09 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin Název materiálu – KOŘEN ROSTLINY Anotace – cílem prezentace."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_15_09 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin Název materiálu – KOŘEN ROSTLINY Anotace – cílem prezentace je objasnit stavbu a význam kořene rosltin Autor – Mgr. Radek Hnilica Jazyk – čeština Očekávaný výstup – vysvětlí význam kořene, popíše stavbu kořene Speciální vzdělávací potřeby – žádné Klíčová slova – kořen rostliny, cévní svazky, kalyptra, hlavní a vedlejší kořeny, svazčité kořeny Druh učebního materiálu – prezentace Druh interaktivity – aktivita Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání, druhý stupeň Typická věková skupina – let Celková velikost – 230kb

2 KOŘEN ROSTLINY

3 FUNKCE A STAVBA KOŘENE - kořen je podzemní rostlinný orgán -nikdy nenese listy význam kořene: - přijímá vodu a živiny - upevňuje rostlinu v zemi - může obsahovat zásobní látky (mrkev) - muže sloužit k vegetativnímu (nepohlavnímu) rozmnožování (plevel) stavba kořene: - na povrchu se nachází pokožka - uprostřed cévní svazky - mezi pokožkou a cévními svazky se nachází tzv. primární kůra

4 CÉVNÍ SVAZKY -cévní svazky jsou tvořeny dvojicí rostlinných pletiv -vodivá pletiva – lýko a dřevo význam dřeva: - dřevní cévní svazky vedou minerální látky a vodu načerpané kořenem do dalších částí rostliny. význam lýka: - lýkové cévní svazky vedou produkty fotosyntézy (cukr) z listů do kořene. Zde slouží jako zásobní látky.

5 RŮST KOŘENE - růst ve směru zemské gravitace - roste díky dělivého pletiva ve špičce kořene -špička kořene je chráněna čepičkou – kalyptra živiny jsou nasávány pouze částí kořene – tzv. kořenové vlásky

6 TYPY KOŘENE -soubor všech kořenů se nazývá kořenový systém -podle kořenového systému dělíme kořeny na: a)hlavní a vedlejší kořeny – stromy, víceleté rostliny b)svazčité kořeny - trávy

7 -kořeny kromě hlavních funkcí mohou plnit také jiné: 1)kořenová hlíza – zásobní funkce (orsej jarní) 2)bulva – zásobní funkce (řepa) 3)vzdušné kořeny – přijímají vodu ze vzduchu (fíkus, orchidej ) 4)příchytné kořeny – přichycení k podkladu (břečťan) 5)haustoria – parazitické kořeny (jmelí) PŘEMĚNY KOŘENE

8 VÝZNAM KOŘENE -potrava pro člověka (mrkev, celer, řepa) -krmivo pro dobytek (řepa) -léčiva (křen, ženšen) -Estetická (bonsaje)


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_15_09 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin Název materiálu – KOŘEN ROSTLINY Anotace – cílem prezentace."

Podobné prezentace


Reklamy Google