Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 24. 1. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 24. 1. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763."— Transkript prezentace:

1 ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 24. 1. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

2 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: BOTANIKA Tematický okruh: BOTANIKA Téma: ROSTLINY Téma: ROSTLINY Metodický list/anotace: slouží k seznámení se systémem rostlin, významem rostlin a stavbou rostlinného těla Metodický list/anotace: slouží k seznámení se systémem rostlin, významem rostlin a stavbou rostlinného těla Jazyk: čeština Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák se naučí popsat základní části rostliny a jejich funkce Očekávaný výstup: žák se naučí popsat základní části rostliny a jejich funkce Speciální vzdělávací potřeby: žádné Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 - 13 let Typická věková skupina: 12 - 13 let

3 Systém rostlin Nižší rostliny (tělo nerozlišené = stélka) Nižší rostliny (tělo nerozlišené = stélka) - řasy Vyšší rostliny (tělo rozlišené na kořen, stonek a list) Vyšší rostliny (tělo rozlišené na kořen, stonek a list) - mechorosty – jatrovky, mechy - kapraďorosty – plavuně, přesličky, kapradiny - nahosemenné rostliny - jinany - jehličnany - jehličnany - krytosemenné rostliny - dvouděložné - jednoděložné - jednoděložné

4 Význam rostlin využívají energii vyzařovanou Sluncem a přeměňují látky neústrojné na ústrojné využívají energii vyzařovanou Sluncem a přeměňují látky neústrojné na ústrojné dodávají do ovzduší kyslík dodávají do ovzduší kyslík kořeny zpevňují půdu kořeny zpevňují půdu zachycují vláhu zachycují vláhu zvlhčují ovzduší zvlhčují ovzduší poskytují lidem a živočichům potravu poskytují lidem a živočichům potravu léčivé účinky léčivé účinky stavební materiál (dřevo aj) stavební materiál (dřevo aj) BOTANIKA = věda o rostlinách

5 Stavba rostlinného těla Soubory buněk stejného tvaru a funkce tvoří rostlinná pletiva: pletivo vodivé pletivo krycí (tvoří pokožku s průduchy) pletivo podpůrné pletivo zásobní Soubor pletiv tvoří orgány:kořen vegetativní orgány stonek (vyživovací)list generativní orgánykvět (rozmnožovací)plod

6 Stavba semenné rostliny

7 Kořen podzemní část rostliny podzemní část rostliny soubor kořenů jedné rostliny = kořenová soustava soubor kořenů jedné rostliny = kořenová soustava typy kořenových soustav: typy kořenových soustav: 1. Kořeny hlavní a postranní2. Kořeny svazčité např. mák, fazol např. obilí, trávy

8 Růst kořene: Funkce kořene: upevňuje rostlinu v půdě upevňuje rostlinu v půdě přijímá z půdy vodu s rozpuštěnými minerálními látkami přijímá z půdy vodu s rozpuštěnými minerálními látkami v kořenech se ukládají také zásobní látky - škrob (např. mrkev…) v kořenech se ukládají také zásobní látky - škrob (např. mrkev…)

9 Stonek nadzemní část rostliny nadzemní část rostliny rozdělení rostlin podle utváření stonků: rozdělení rostlin podle utváření stonků: BYLINY – nedřevnatý, bylinný stonek lodyha, např. rajče BYLINY – nedřevnatý, bylinný stonek lodyha, např. rajče stvol, např. prvosenka stvol, např. prvosenka stéblo, např. obilí stéblo, např. obilí * oddenek, např.kosatec * ztlustlý podzemní stonek DŘEVINY – dřevnatý stonek polokeře, např. borůvka DŘEVINY – dřevnatý stonek polokeře, např. borůvka keře, např. bez černý keře, např. bez černý stromy – kmen, např. lípa stromy – kmen, např. lípa

10 Vnitřní stavba stonku bylin (a) a dřevin (b)

11 Stavba bylinného stonku: v dužnině cévní svazky (= žilky) v dužnině cévní svazky (= žilky) lýko – lýková část (vede látky z listů do kořene) dřevo - dřevní část (vede látky z kořene do listů) pokožkadužninažilkadřevolýko Funkce stonku: vede vodu s minerálními látkami do listů vede vodu s minerálními látkami do listů odvádí z listů ústrojné látky (do kořenů) odvádí z listů ústrojné látky (do kořenů) zásobní (např. stonkové hlízy kedlubnu) zásobní (např. stonkové hlízy kedlubnu)

12 List Části listu: Části listu: čepelžilky – síť žilek = žilnatina čepelžilky – síť žilek = žilnatina souběžná, např. obilí souběžná, např. obilí řapíksíťnatá, např. lípa řapíksíťnatá, např. lípařapíkatý Rozdělení listů podle přítomnosti řapíku bezřapíkatý přisedlý nebo objímavý

13 List Rozdělení listů podle uspořádání čepele: listy jednoduché (celistvá čepel) → např. list kopinatý (obr. a),vejčitý (b), srdčitý (c) …… listy složené (složená čepel) dlanitě složené: trojčetný (obr. a), pětičetný (b),vícečetné (c) … dlanitě složené: trojčetný (obr. a), pětičetný (b),vícečetné (c) … zpeřené: lichozpeřené(obr. a) sudozpeřené (obr. b)

14 Vnitřní stavba listu:

15 Spodní strana listu s průduchy

16 Postavení listů na stonku: a) střídavéb) vstřícnéc) přeslenité d) v přízemní růžici Funkce listu: probíhá v nich fotosyntéza probíhá v nich fotosyntéza průduchy v listech zajišťují výměnu plynů mezi rostlinou a vnějším prostředím průduchy v listech zajišťují výměnu plynů mezi rostlinou a vnějším prostředím průduchy se odpařuje voda průduchy se odpařuje voda

17 Vysvětli pojem v tajence: 1. Dutý stonek s kolénky 2. Podzemní orgán rostlin 3. Rozmnožovací orgán r. 4. Část listu 5. Nadzemní orgán rostlin 6. Orgán vyrůstající ze stonku 7. Zásobní látka rostlin 8. Rozvádí živiny v listu 1 2 3 4 5 6 7 8

18 Řešení: BOTANIKA je věda o rostlinách. 1. Dutý stonek s kolénky 2. Podzemní orgán rostlin 3. Rozmnožovací orgán r. 4. Část listu 5. Nadzemní orgán rostlin 6. Orgán vyrůstající ze stonku 7. Zásobní látka rostlin 8. Rozvádí živiny v listu 1STÉBLO 2KOŘEN 3KVĚT 4ŘAPÍK 5STONEK 6LIST 7ŠKROB 8ŽILNATINA

19 Použité zdroje: LITERATURA: Čabradová, V. a kol.. Přírodopis 7. 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2005. ISBN 80-7238-424-4 Čabradová, V. a kol.. Přírodopis 7. 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2005. ISBN 80-7238-424-4 Střihavková, H., Síbrt F. Přírodopis 5. 9.vydání, Scientia, Praha 1994. ISBN 80-85827-17-4 Střihavková, H., Síbrt F. Přírodopis 5. 9.vydání, Scientia, Praha 1994. ISBN 80-85827-17-4 Černík, V., Martinec, Z. Přírodopis 1 – botanika. 1.vydání, SPN, Praha 1997. ISBN 80-85937-06-9 Černík, V., Martinec, Z. Přírodopis 1 – botanika. 1.vydání, SPN, Praha 1997. ISBN 80-85937-06-9 Foto, obrázky – zdroj vlastní Foto, obrázky – zdroj vlastní

20 Děkuji vám za pozornost.


Stáhnout ppt "ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 24. 1. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763."

Podobné prezentace


Reklamy Google