Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 24. 1. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 24. 1. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763."— Transkript prezentace:

1 ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

2 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: BOTANIKA Tematický okruh: BOTANIKA Téma: ROSTLINY Téma: ROSTLINY Metodický list/anotace: slouží k seznámení se systémem rostlin, významem rostlin a stavbou rostlinného těla Metodický list/anotace: slouží k seznámení se systémem rostlin, významem rostlin a stavbou rostlinného těla Jazyk: čeština Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák se naučí popsat základní části rostliny a jejich funkce Očekávaný výstup: žák se naučí popsat základní části rostliny a jejich funkce Speciální vzdělávací potřeby: žádné Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: let Typická věková skupina: let

3 Systém rostlin Nižší rostliny (tělo nerozlišené = stélka) Nižší rostliny (tělo nerozlišené = stélka) - řasy Vyšší rostliny (tělo rozlišené na kořen, stonek a list) Vyšší rostliny (tělo rozlišené na kořen, stonek a list) - mechorosty – jatrovky, mechy - kapraďorosty – plavuně, přesličky, kapradiny - nahosemenné rostliny - jinany - jehličnany - jehličnany - krytosemenné rostliny - dvouděložné - jednoděložné - jednoděložné

4 Význam rostlin využívají energii vyzařovanou Sluncem a přeměňují látky neústrojné na ústrojné využívají energii vyzařovanou Sluncem a přeměňují látky neústrojné na ústrojné dodávají do ovzduší kyslík dodávají do ovzduší kyslík kořeny zpevňují půdu kořeny zpevňují půdu zachycují vláhu zachycují vláhu zvlhčují ovzduší zvlhčují ovzduší poskytují lidem a živočichům potravu poskytují lidem a živočichům potravu léčivé účinky léčivé účinky stavební materiál (dřevo aj) stavební materiál (dřevo aj) BOTANIKA = věda o rostlinách

5 Stavba rostlinného těla Soubory buněk stejného tvaru a funkce tvoří rostlinná pletiva: pletivo vodivé pletivo krycí (tvoří pokožku s průduchy) pletivo podpůrné pletivo zásobní Soubor pletiv tvoří orgány:kořen vegetativní orgány stonek (vyživovací)list generativní orgánykvět (rozmnožovací)plod

6 Stavba semenné rostliny

7 Kořen podzemní část rostliny podzemní část rostliny soubor kořenů jedné rostliny = kořenová soustava soubor kořenů jedné rostliny = kořenová soustava typy kořenových soustav: typy kořenových soustav: 1. Kořeny hlavní a postranní2. Kořeny svazčité např. mák, fazol např. obilí, trávy

8 Růst kořene: Funkce kořene: upevňuje rostlinu v půdě upevňuje rostlinu v půdě přijímá z půdy vodu s rozpuštěnými minerálními látkami přijímá z půdy vodu s rozpuštěnými minerálními látkami v kořenech se ukládají také zásobní látky - škrob (např. mrkev…) v kořenech se ukládají také zásobní látky - škrob (např. mrkev…)

9 Stonek nadzemní část rostliny nadzemní část rostliny rozdělení rostlin podle utváření stonků: rozdělení rostlin podle utváření stonků: BYLINY – nedřevnatý, bylinný stonek lodyha, např. rajče BYLINY – nedřevnatý, bylinný stonek lodyha, např. rajče stvol, např. prvosenka stvol, např. prvosenka stéblo, např. obilí stéblo, např. obilí * oddenek, např.kosatec * ztlustlý podzemní stonek DŘEVINY – dřevnatý stonek polokeře, např. borůvka DŘEVINY – dřevnatý stonek polokeře, např. borůvka keře, např. bez černý keře, např. bez černý stromy – kmen, např. lípa stromy – kmen, např. lípa

10 Vnitřní stavba stonku bylin (a) a dřevin (b)

11 Stavba bylinného stonku: v dužnině cévní svazky (= žilky) v dužnině cévní svazky (= žilky) lýko – lýková část (vede látky z listů do kořene) dřevo - dřevní část (vede látky z kořene do listů) pokožkadužninažilkadřevolýko Funkce stonku: vede vodu s minerálními látkami do listů vede vodu s minerálními látkami do listů odvádí z listů ústrojné látky (do kořenů) odvádí z listů ústrojné látky (do kořenů) zásobní (např. stonkové hlízy kedlubnu) zásobní (např. stonkové hlízy kedlubnu)

12 List Části listu: Části listu: čepelžilky – síť žilek = žilnatina čepelžilky – síť žilek = žilnatina souběžná, např. obilí souběžná, např. obilí řapíksíťnatá, např. lípa řapíksíťnatá, např. lípařapíkatý Rozdělení listů podle přítomnosti řapíku bezřapíkatý přisedlý nebo objímavý

13 List Rozdělení listů podle uspořádání čepele: listy jednoduché (celistvá čepel) → např. list kopinatý (obr. a),vejčitý (b), srdčitý (c) …… listy složené (složená čepel) dlanitě složené: trojčetný (obr. a), pětičetný (b),vícečetné (c) … dlanitě složené: trojčetný (obr. a), pětičetný (b),vícečetné (c) … zpeřené: lichozpeřené(obr. a) sudozpeřené (obr. b)

14 Vnitřní stavba listu:

15 Spodní strana listu s průduchy

16 Postavení listů na stonku: a) střídavéb) vstřícnéc) přeslenité d) v přízemní růžici Funkce listu: probíhá v nich fotosyntéza probíhá v nich fotosyntéza průduchy v listech zajišťují výměnu plynů mezi rostlinou a vnějším prostředím průduchy v listech zajišťují výměnu plynů mezi rostlinou a vnějším prostředím průduchy se odpařuje voda průduchy se odpařuje voda

17 Vysvětli pojem v tajence: 1. Dutý stonek s kolénky 2. Podzemní orgán rostlin 3. Rozmnožovací orgán r. 4. Část listu 5. Nadzemní orgán rostlin 6. Orgán vyrůstající ze stonku 7. Zásobní látka rostlin 8. Rozvádí živiny v listu

18 Řešení: BOTANIKA je věda o rostlinách. 1. Dutý stonek s kolénky 2. Podzemní orgán rostlin 3. Rozmnožovací orgán r. 4. Část listu 5. Nadzemní orgán rostlin 6. Orgán vyrůstající ze stonku 7. Zásobní látka rostlin 8. Rozvádí živiny v listu 1STÉBLO 2KOŘEN 3KVĚT 4ŘAPÍK 5STONEK 6LIST 7ŠKROB 8ŽILNATINA

19 Použité zdroje: LITERATURA: Čabradová, V. a kol.. Přírodopis 7. 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň ISBN Čabradová, V. a kol.. Přírodopis 7. 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň ISBN Střihavková, H., Síbrt F. Přírodopis 5. 9.vydání, Scientia, Praha ISBN Střihavková, H., Síbrt F. Přírodopis 5. 9.vydání, Scientia, Praha ISBN Černík, V., Martinec, Z. Přírodopis 1 – botanika. 1.vydání, SPN, Praha ISBN Černík, V., Martinec, Z. Přírodopis 1 – botanika. 1.vydání, SPN, Praha ISBN Foto, obrázky – zdroj vlastní Foto, obrázky – zdroj vlastní

20 Děkuji vám za pozornost.


Stáhnout ppt "ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 24. 1. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763."

Podobné prezentace


Reklamy Google