Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 2. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 2. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763."— Transkript prezentace:

1 NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

2 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: BOTANIKA Tematický okruh: BOTANIKA Téma: NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Téma: NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Metodický list/anotace: slouží k seznámení se s nahosemennými rostlinami, cykasy, jinany a jehličnany Metodický list/anotace: slouží k seznámení se s nahosemennými rostlinami, cykasy, jinany a jehličnany Jazyk: čeština Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák se naučí charakterizovat nahosemenné rostliny, vysvětlit rozmnožování jehličnanů a poznat naše nejrozšířenější druhy jehličnanů Očekávaný výstup: žák se naučí charakterizovat nahosemenné rostliny, vysvětlit rozmnožování jehličnanů a poznat naše nejrozšířenější druhy jehličnanů Speciální vzdělávací potřeby: žádné Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: let Typická věková skupina: let

3 NAHOSEMENNÉ ROSTLINY semena nejsou ukryta v plodech semena nejsou ukryta v plodech největší rozvoj v druhohorách, daly vznik hnědému uhlí největší rozvoj v druhohorách, daly vznik hnědému uhlíCYKASY teplomilné dřeviny se zpeřenými listy nahloučenými na vrcholu kmene teplomilné dřeviny se zpeřenými listy nahloučenými na vrcholu kmene tropy, subtropy, u nás ve sklenících tropy, subtropy, u nás ve sklenícíchJINANY jediný druh JINAN DVOULALOČNÝ (Ginkgo biloba) jediný druh JINAN DVOULALOČNÝ (Ginkgo biloba) dvoudomý strom, jehož „listy“ vznikají srůstem jehlic dvoudomý strom, jehož „listy“ vznikají srůstem jehlic u nás v parcích u nás v parcích

4 Jinan dvoulaločný (Gingko biloba)

5 JEHLIČNANY dřeviny (stromy a keře) s jehlicovitými, většinou vytrvávajícími listy, obsahující pryskyřice dřeviny (stromy a keře) s jehlicovitými, většinou vytrvávajícími listy, obsahující pryskyřice v přírodě tvoří rozsáhlé porosty = jehličnaté lesy (např. bory, smrčiny apod.) v přírodě tvoří rozsáhlé porosty = jehličnaté lesy (např. bory, smrčiny apod.) v parcích (na zahradách) se pěstují jako okrasné dřeviny v parcích (na zahradách) se pěstují jako okrasné dřeviny

6 Rozmnožování jehličnanů pohlavně – ze semen pohlavně – ze semen na jaře vyrůstají šištice samčí (obsahují tyčinky se žlutými na jaře vyrůstají šištice samčí (obsahují tyčinky se žlutými pylovými zrny) a samičí šištice (červené s vajíčky) (obr. modřín) opylení větrem opylení větrem oplození → vzniká oplozené vajíčko oplození → vzniká oplozené vajíčko semeno semeno samičí šištice dřevnatí → samičí šištice dřevnatí → vzniká šiška (obr. smrk)

7 Druhy jehličnanů: SMRK ztepilý, pichlavý (stříbrný) (obr.) SMRK ztepilý, pichlavý (stříbrný) (obr.) JEDLE bělokorá JEDLE bělokorá MODŘÍN opadavý MODŘÍN opadavý BOROVICE lesní, kleč, černá, vejmutovka BOROVICE lesní, kleč, černá, vejmutovka JALOVEC obecný JALOVEC obecný TIS červený TIS červený

8

9 Jehličnany: SMRK (vlevo nahoře), JEDLE, BOROVICE vejmutovka, TIS (vpravo dole)

10 Podle popisu urči, o jaký druh jehličnanu se jedná: 1. Je to strom s kuželovitou korunou, jehož šišky visí směrem dolů. Jeho měkké dřevo se používá v nábytkářství. Jeho velkou nevýhodou je mělký kořenový systém. 2. Je to strom s plochými jehlicemi, jehož šišky rostou vždy vzpřímeně a jsou rozpadavé. Dřevo je velmi kvalitní. 3. Je to strom s velmi jemnými dlouhými jehlicemi po 5 ve svazečku. Pochází ze Severní Ameriky a u nás je často vysazován v lesích i parcích. 4. Je to jehličnatý keř vysazovaný v parcích a zahradách. Téměř celá rostlina je jedovatá. Má ploché tmavě zelené jehlice a nevytváří šišky.

11 Řešení: 1. Smrk ztepilý 2. Jedle bělokorá 3. Borovice vejmutovka 4. Tis červený

12 Použité zdroje: LITERATURA: Čabradová, V. a kol.. Přírodopis 7. 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň ISBN Čabradová, V. a kol.. Přírodopis 7. 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň ISBN Střihavková, H., Síbrt F. Přírodopis 5. 9.vydání, Scientia, Praha ISBN Střihavková, H., Síbrt F. Přírodopis 5. 9.vydání, Scientia, Praha ISBN Černík, V., Martinec, Z. Přírodopis 1 – botanika. 1.vydání, SPN, Praha ISBN Černík, V., Martinec, Z. Přírodopis 1 – botanika. 1.vydání, SPN, Praha ISBN Foto, obrázky – zdroj vlastní Foto, obrázky – zdroj vlastní Snímek 8: Střihavková, H., Síbrt F. Přírodopis 5. 9.vydání, Scientia, Praha ISBN , str. 93 Snímek 8: Střihavková, H., Síbrt F. Přírodopis 5. 9.vydání, Scientia, Praha ISBN , str. 93

13 Děkuji vám za pozornost.


Stáhnout ppt "NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 2. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763."

Podobné prezentace


Reklamy Google