Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VČELA medonosná Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 5. 2013 Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VČELA medonosná Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 5. 2013 Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763."— Transkript prezentace:

1 VČELA medonosná Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

2 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: ZOOLOGIE Tematický okruh: ZOOLOGIE Téma: VČELA MEDONOSNÁ Téma: VČELA MEDONOSNÁ Metodický list/anotace: slouží k seznámení se stavbou těla včely, životem včely a jejím významem v přírodě a pro člověka Metodický list/anotace: slouží k seznámení se stavbou těla včely, životem včely a jejím významem v přírodě a pro člověka Jazyk: čeština Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci se naučí popsat stavbu těla včely, život a význam včel a blanokřídlého hmyzu Očekávaný výstup: žáci se naučí popsat stavbu těla včely, život a význam včel a blanokřídlého hmyzu Speciální vzdělávací potřeby: žádné Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: let Typická věková skupina: let

3 BLANOKŘÍDLÍ HMYZ 2 páry blanitých nestejně velkých křídel 2 páry blanitých nestejně velkých křídel ústní ústrojí kousací (u včel lízací) ústní ústrojí kousací (u včel lízací) samičky mají kladélko nebo žihadlo samičky mají kladélko nebo žihadlo druhy: širopasípilatky, pilořitky druhy: širopasípilatky, pilořitky štíhlopasížlabatky, lumci, lumčíci – mají kladélko štíhlopasížlabatky, lumci, lumčíci – mají kladélko druhy tvořící společenstva mravenci - všežraví vosy dravé sršně čmeláci živí se pylem a nektarem včely

4 Obrázky: opylující čmelák (vlevo), lesní mraveniště (vpravo)

5 VČELA MEDONOSNÁ včely se chovají v úlech včely se chovají v úlech žijí ve společenstvu = včelstvo, které je tvořeno žijí ve společenstvu = včelstvo, které je tvořeno matkou – klade vajíčka trubci – oplodní matku (v létě) dělnicemi – krmí larvy, čistí a hlídají úl, stavějí plástve z vosku sbírají nektar a pyl tvoří med poskytují mateří kašičku a jed opylují květy

6 Obrázek: včela medonosná - dělnice

7 Včela medonosná – vnější stavba těla:

8 Včela medonosná – vnitřní stavba těla:

9 ŽIVOT VČEL vývin včely (trvá 21 dní): vývin včely (trvá 21 dní): vajíčko → larva → kukla → dospělá včela včelí královna žije 3 – 4 roky včelí královna žije 3 – 4 roky včela – dělnice žije týdnů, trubec 6 týdnů včela – dělnice žije týdnů, trubec 6 týdnů rojení včel: na začátku léta vylétá z úlu stará matka rojení včel: na začátku léta vylétá z úlu stará matka s částí včel (roj) a společně zakládají nové hnízdo dorozumívání včel: „včelí tance“ dorozumívání včel: „včelí tance“

10 Obr.: Opylující včely na Echinacea purpurea

11 Třídění členovců – zařazení včely medonosné do systému KMEN- členovci pavoukovci: bez tykadel, 4 páry nohou pavoukovci: bez tykadel, 4 páry nohou TŘÍDA korýši: 2 páry tykadel, různý počet nohou hmyz: 1 pár tykadel, 3 páry nohou hmyz: 1 pár tykadel, 3 páry nohou ŘÁD1. vážky 2. rovnokřídlí 3. vši 4. ploštice 5. stejnokřídlí 6. motýli 7. blanokřídlí …….. atd. ČELEĎ včelovití ROD včela DRUH medonosná

12 Test – doplň správné odpovědi: 1. Včela má na hlavě 2 velké …...…………… a ústní ústrojí …………………… 2. Rostlinným šťávám se říká……………, mění se v med ve zvláštním ………………. 3. Med se ukládá do buněk ……………. 4. Třetí pár končetin je přizpůsoben ke sběru pylu………. a……………. 5. Největší včela se nazývá………….., za nektarem létají……………, samci se nazývají…………….. 6. Při podráždění včela bodne………….., které je spojeno s ……………… Hospodářský význam včel: a)………………., b)………………., b)………………., c)……………….. c)………………..

13 Odpovědi: 1. 2 velké složené oči, lízací ústní ústrojí 2. Nektar, medovém váčku (ve voleti) 3. Do buněk voskového plástu 4. Sběrnými kartáčky a košíčky 5. Královna – matka, dělnice a samci –trubci 6. žihadlo, jedová žláza 7. a) opylují b) poskytují med c) další produkty – léčivé účinky (propolis, mateří kašička, vosk, jed)

14 Použité zdroje: LITERATURA: Vilček, F. a kol. Přírodopis vydání, Scientia, Praha ISBN Vilček, F. a kol. Přírodopis vydání, Scientia, Praha ISBN Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 2 – zoologie. 1. vydání, SPN, Praha ISBN Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 2 – zoologie. 1. vydání, SPN, Praha ISBN Čabradová, V. a kol. Přírodopis 6. 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň ISBN X Čabradová, V. a kol. Přírodopis 6. 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň ISBN X Zicháček, V. Zoologie. 1.vydání, Nakladatelství FIN, Olomouc IBSN Zicháček, V. Zoologie. 1.vydání, Nakladatelství FIN, Olomouc IBSN Foto, obrázky – zdroj vlastní Foto, obrázky – zdroj vlastní

15 Děkuji vám za pozornost.


Stáhnout ppt "VČELA medonosná Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 5. 2013 Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763."

Podobné prezentace


Reklamy Google