Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kořen Autor: Mgr. Kateřina ŽákováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kořen Autor: Mgr. Kateřina ŽákováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg."— Transkript prezentace:

1 Kořen Autor: Mgr. Kateřina ŽákováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

2 Rostlinné orgány  vytvořily se při přechodu rostlin na souš  orgán – část rostliny, která tvoří samostatný celek a vykonává specifické fyziologické funkce  2 typy orgánů cévnatých rostlin:  orgány vegetativní – zabezpečují život rostliny - kořen, stonek, listy  orgány generativní = reprodukční – tvoří pohlavní buňky a umožňují rozmnožování a udržení druhu - květ, semeno, plod

3 Kořen (radix)  jedná se většinou o podzemní orgán  nikdy nemá listy  má neomezený růst do délky  je nepravidelně větvený  jeho pletiva neobsahují chlorofyl

4 Funkce kořene  upevňuje rostlinu v půdě  nasává a dopravuje roztoky minerálních látek  produkuje významné látky (aminokyseliny, alkaloidy, růstové regulátory)  shromažďuje zásobní látky  slouží k vegetativnímu rozmnožování  zprostředkovává symbiózu nebo parazitování na jiné rostlině

5  při klíčení semen se objevuje jako první kořínek – roste dolů a je základem hlavního = primárního kořene - později z něho vyrůstají kořeny postranní  kořenový systém = soubor všech kořenů  allorhizie – kořenový systém tvořený hlavním kořenem a kořeny postranními, většina nahosemenných a dvouděložné rostliny  homorhizie = kořenová soustava svazčitá – hlavní kořen zastavuje růst a jeho funkci přebírají kořeny náhradní = adventivní, u jednoděložných rostlin  náhradní kořeny vznikají i na stoncích a listech – napomáhají vegetativnímu rozmnožování

6 Typy kořenové soustavy  homorhizie  allorhizie 1 2

7 Tvar kořene  vláknitý (u klíčících rostlin)  válcovitý (křen)  vřetenovitý (mrkev)  řepovitý (řepa)  srdcovitý (buk) 3

8 Podélný řez kořenem 4 kořenové vlášení svazky cévní pokožka (rhizodermis) meristém čepička (kalyptra) zóna dělivá zóna absorpční zóna prodlužovací

9 Podélný řez kořenem  vzrostný vrchol s kořenovou čepičkou – buňky se intenzivně dělí, kořenová čepička chrání vrchol kořenu, tvoří ji parenchymatické buňky, vnější buňky slizovatějí - usnadňují pronikání půdou  pásmo prodlužovací – buňky se prodlužují, počet buněk se prakticky nemění, zde vzniká primární lýko a později primární dřevo  pásmo absorpční – intenzivní nasávání roztoků – kořenové vlásky  pásmo větvení – plně vyvinutá trvalá pletiva

10 Příčný řez kořenem 5 kambium dřevo rhizodermis lýko pericykl endodermis primární kůra dřeň

11 Vnitřní stavba kořene  Prvotní (primární) stavba kořene (kořen, který druhotně netloustne)  pokožka (rhizodermis) – jednovrstevná, bez kutikuly, bez průduchů, kořenové vlásky – vychlípení pokožkových buněk  prvotní (primární kůra) – tvořená parenchymem, 3 vrstvy – vnější, střední, vnitřní (endodermis) – usměrňuje pohyb nasávaných roztoků minerálních látek  střední válec – je oddělen pericyklem od primární kůry – zakládají se v něm postranní kořeny, uvnitř středního válce je paprsčitý cévní svazek a dřeň

12 Vnitřní stavba kořene  Druhotná (sekundární) stavba kořene (u druhotně tloustnoucích kořenů)  kořeny nahosemenných a většiny dvouděložných rostlin druhotně tloustnou činností kambia  kambium se zakládá mezi primárním dřevem a primárním lýkem, odděluje směrem dovnitř sekundární dřevo a směrem ven sekundární lýko

13 Přeměny (metamorfózy) kořene  kořenové hlízy – zásobní funkce (jiřina, orsej, vstavač)  dužnaté kořeny a bulvy – zásobní funkce, na jejich stavbě se podílí i stonek (mrkev, petržel, křen, celer, řepa, ředkev)  vzdušné kořeny – přijímají vzdušnou vlhkost, u tropických a subtropických rostlin (Monstera)

14 Dužnaté kořeny a bulvy

15 Vzdušné kořeny - Monstera 11

16 Přeměny (metamorfózy) kořene  dýchací kořeny – u bažinných rostlin, vyčnívají nad povrch půdy, umožňují výměnu plynů (tisovec, mangrovové porosty)  stahovací kořeny – u mnoha druhů s cibulemi, mají schopnost se silně zkracovat a tím vtahují rostlinu do půdy (tulipán)  chůdovité kořeny – z kmene nad půdou, zvyšují stabilitu (mangrovník, kukuřice, horské smrky)

17 Chůdovité kořeny - kukuřice 12 13

18 Přeměny (metamorfózy) kořene  asimilační kořeny – obsahují chloroplasty, asimilují za chybějící listy (kotvice, tropické orchideje)  příčepivé kořeny – krátké kořínky na stonku, přidržují rostlinu na opoře (břečťan)  kořeny parazitů – přizpůsobeny k odebírání živin z těla hostitele, haustoria – savé orgány pronikající k cévním svazkům hostitele, poloparazité (jmelí), nezelení parazité (kokotice)

19 Příčepivé kořeny - břečťan 14

20 Kořeny poloparazitů - jmelí 15

21 Hospodářský význam kořene  zelenina  krmivo (řepa)  surovina pro průmysl (cukrová řepa)  výroba léčiv (andělika)  zpevnění svahů nebo hrází rybníků, …

22 Použitá literatura  Kincl, L.; Kincl, M.; Jakrlová, J.: Biologie rostlin. Praha, Fortuna  Kubát, K. a kol.: Botanika. Praha, Scientia  Hančová, H.; Vlková, M.: Biologie I. v kostce. Praha, Fragment  Jelínek, J.; Zicháček, V.: Biologie pro gymnázia. Olomouc, Nakladatelství Olomouc  Bumerl, J. a kol.: Biologie 1 pro střední odborné školy. Praha, SPN  Větvička, V.: Stromy. Praha, Aventinum  Průša, D. a kol.: Chráněné rostliny České a Slovenské republiky. Brno, Computer Press,  Rosypal, S. a kol.: Nový přehled biologie. Praha, Scientia  Benešová, M. a kol.: Odmaturuj z biologie. Brno, Didaktis 2003.

23 Obrázky a fotografie  Obrázky č. 1 – 5 – autorka Kateřina Žáková,  Fotografie č. 6 – 15 – autorka Kateřina Žáková,


Stáhnout ppt "Kořen Autor: Mgr. Kateřina ŽákováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg."

Podobné prezentace


Reklamy Google