Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/15. 4. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/15. 4. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla."— Transkript prezentace:

1 Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/15. 4. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: Přírodopis Třída: VII. Tematický okruh : Rostlinné orgány Téma: Kořen Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad seznamuje žáky se stavbou rostlinného těla,rostlinnými orgány a zejména stavbu a funkci kořene.Zároveň uvádí význam kořene pro člověka Použité zdroje: - Přírodopis, učebnice pro sedmý ročník ZŠ a víceletá gymnázia. FRAUS 2003, Plzeň. - Poznámky k učebnicím přírodopisu. Dostupné online z: http://web.gin.cz/ngin2131/html/predmety/zapisy/prirodopis.html.

2 Podzemní část rostliny

3 Stavba rostlin Přechod rostlin z vody na souš umožněn díky vzniku krycích a vodivých pletiv Pletivo = soubor buněk stejného tvaru a funkce Pletivo vodivé – rozvádí vodu s rozpuštěnými látkami Pletivo krycí – zabraňuje vysušení rostliny Pletivo asimilační – provádí fotosyntézu Pletivo zásobní – v něm se ukládají zásobní látky Pletivo dělivé – umožňuje růst rostlin

4 Stavba rostliny

5 Stavba rostlin Několik různých pletiv vykonávajících společnou funkci = orgán – Kořen – Stonek – List – Květ – Plod Soubor rostlinných orgánů = rostlinné tělo – rostlina

6 Kořen Pokud za příznivých podmínek začne semeno klíčit, vyrůstá nejdříve kořen Proniká do půdy Roste ve směru gravitační síly Upevňuje rostlinu v půdě Přijímá z půdy vodu a živiny

7 Kořen Kořen roste do délky i šířky a začíná se větvit Vzniká kořenový systém, složený z kořene hlavního a kořenů postranních Tvar kořenového systému je typický pro určité skupiny rostlin Jednoděložné rostliny mají svazčité kořeny Dvouděložné rostliny mají kořen hlavní a postranní

8 Kořen Vzhled kořenového systému může být ovlivněn i vnějšími vlivy – sucho,

9 Získávání živin kořenem Živiny z půdy kořen získává pomocí kořenových vlásků, které vyrůstají z pokožky kořene Pronikají do cévních svazků Dřevní část cévního svazku rozvádí živiny do dalších částí rostliny Lýková část přivádí do kořene produkty fotosyntézy

10 Získávání živin kořenem Příčný řez kořenem Podélný řez kořenem

11 Růst kořene Kořeny rostou díky dělivému pletivu Na špičkách kořenů Před poškozením jej chrání kořenová čepička Neustále se obnovuje

12 Význam kořene Funkce zásobní – ukládání látek-tloustnutí kořene – Např. mrkev, křen – Kořenové hlízy u okrasných rostlin – jiřiny Funkce přichycovací – tzv. příčepivé kořeny – Přichycení popínavých rostlin k opoře – břečťan Vzdušné kořeny – visí volně ze stonku a umožňují získávání vody ze vzdušné vlhkosti – Tropické rostliny - monstera

13 Význam kořene Kořeny cizopasných rostlin – Vnořují se do pletiv hostitele a čerpají odtud živiny – jmelí

14 Kořen Hlavní a postranní kořen Svazčité kořeny

15 Typy kořenů

16 Vyber správná tvrzení Mezi funkce kořene nepatří – A)upevnění rostliny v půdě – B)vytváření postranních kořenů – C)ukládání zásobních látek – D)rozmnožování vegetativní – E)fotosyntéza – F)příjem vody Kořenová čepička slouží – A)k ochraně kořene – B)vytváření postranních kořenů – C)uchování zásobních látek V kořenu jsou ukládány – A)bílkoviny – B)tuky – C)voda – D) škrob

17 Použité zdroje http://files.proklicky.cz/200000054- 84bc18514d/klicek_zito.JPG http://files.proklicky.cz/200000054- 84bc18514d/klicek_zito.JPG http://nd01.jxs.cz/072/277/613f631d83_29025488_o2.jpg http://biomach.wz.cz/img_bot_korenpricny.jpg http://bioweb.genezis.eu/rastliny/morfologia/koren.gif http://web2.mendelu.cz/af_221_multitext/vyziva_rostlin/i mages/prijem_zivin/koren_anatomie.jpg http://web2.mendelu.cz/af_221_multitext/vyziva_rostlin/i mages/prijem_zivin/koren_anatomie.jpg http://vyuka.zsjarose.cz/index.php?action=lesson_detail&i d=1495 http://vyuka.zsjarose.cz/index.php?action=lesson_detail&i d=1495 http://skolakov3a.sweb.cz/PRVOUKA/rostliny2/rostlina.gif http://daz2-cz.imag3box.net/photos/2013/03/25/20- 16075-jmeli-bile-viscum-album.jpg http://daz2-cz.imag3box.net/photos/2013/03/25/20- 16075-jmeli-bile-viscum-album.jpg


Stáhnout ppt "Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/15. 4. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla."

Podobné prezentace


Reklamy Google