Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Český jazyk, umění a kultura Sada: 2 Číslo materiálu v sadě: 20 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

2 Název: Česká moderna a dekadence Jméno autora: Mgr. Marta Skopalíková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: čeština Klíčová slova: literární moderna, „konec století“, „lart pour lart“, prokletí básníci, symbolismus, impresionismus, civilismus, dekadence Cílová skupina: žák 2. ročník Stupeň a typ vzdělání: 2. ročník, střední odborné Očekávaný výstup: Žák dokáže na základě power-pointové prezentace přiblížit historicko-společenské okolnosti a časovou dataci období umělecké moderny a situaci v české literatuře na konci 19. století. Na základě dříve získaných znalostí rozumí pojmům dekadence a moderna. Přiřadí autory k jednotlivým literárním směrům. Uvede příklady architektonických památek.

3 Metodický list/anotace S pomocí prezentace vysvětlí vyučující žákům specifika českého vývoje v literatuře konce 19. století a přelomu 19./ 20. století. Žák se seznámí s literárními směry v české literatuře konce 19. století, s manifestem České moderny a s hlavními autory. Vyučující uvede žákům příklady architektury, jako samostatný úkol si mohou žáci vyhledat další příklady architektonických památek (vyhledávání informací, práce se zdroji). V následujících hodinách literatury vyučující procvičí učivo rozborem literárních textů při práci s čítankou. Vytvořeno:

4 Literární moderna česká - charakteristika Odraz společensko-historického vývoje na konci 19. století: o prohlubující se sociální rozdíly o dekadentní nálady, životní skepse o anarchistické tendence o roste národní odpor vůči centrální moci z Vídně o vliv světového umění a literatury o odklon od realismu

5 Umělecké směry Impresionismus výtvarné umění: Ant. Slavíček (Českomoravská vrchovina) hudba: Leoš Janáček, Josef Suk Symbolismus výtvarné umění: Jan Preisler sochařství: Fr. Bílek (vliv katolického mysticismu) Secese: Výtvarné umění, grafika: Alfons Mucha, Max Švabinský Architektura: Obecní dům v Praze, vila Primavesi v Olomouci, Hlavní nádraží v Praze, Národní dům v Prostějově

6 Dělení české literatury na konci 19. století Česká moderna a katolická moderna Dekadence Realismus a naturalismus

7 Literární moderna 1895 časopis Rozhledy – manifest České moderny -požadavek tvůrčí individuality -kritika lumírovců (epigonství) -kritika sociálních a majetkových rozdílů -volnost slova a myšlenek -kritika je tvůrčí činnost -generační spory -umělecké směry a tendence v literatuře 90. let

8 Literární moderna - autoři Signatáři manifestu (převažující směr v tvorbě): Otokar Březina (symbolismus) Antonín Sova (impresionismus) Josef Svatopluk Machar (realismus, moderní v názorech) Vilém Mrštík (impresionismus, naturalismus) Josef Karel Šlejhar (naturalismus) František Xaver Šalda (literární kritika)

9 Obrázek č. 1 Otokar Březina Obrázek č. 2 J. S. Machar, 1923 Obrázek č. 3 Antonín Sova jako maturant píseckého gymnázia

10 Obrázek č. 4 Vilém Mrštík, 1897 Obrázek č. 5 F. X. Šalda Obrázek č. 6 podpis FXŠ Obrázek č. 7 J.K. Šlejhar jako student

11 Česká dekadence Časopis Moderní revue (1894 – 1925) -kritika maloměšťáctví a konvencí -dekadentní motivy a symbolismus Autoři: Arnošt Procházka (poezie, vydavatel časopisu) Jiří Karásek ze Lvovic (kult smrti, vášně, erotika) Karel Hlaváček (hudebnost verše, smutek, melancholie, motivy hudebních nástrojů; portréty, kresby)

12 Obrázek č. 8 Jiří Karásek ze Lvovic, 1930 Obrázek č. 9 Arnošt Procházka (vlevo) A Viktor Dyk na karikatuře Fr. Gellnera Obrázek č. 10 Karel Hlaváček, 1895

13 Odkazy: Použitá literatura: PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury: pro výuku na středních školách. 1. vyd. Sokolov: O.K. - Soft, POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN X. Obrázek č. 1 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 2 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: jpg jpg Obrázek č. 3 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

14 Odkazy: Seznam obrázků: Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 4 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 5 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 6 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 7 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 8 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ze Lvovic 1930.jpg ze Lvovic 1930.jpg Obrázek č. 9 GELLNER, František. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 10 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: jpg jpg


Stáhnout ppt "Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google