Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

29.1 Náboženství světa Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Hana Cvejnová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "29.1 Náboženství světa Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Hana Cvejnová."— Transkript prezentace:

1 29.1 Náboženství světa Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Hana Cvejnová

2 29.2. Co již víme? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Každé náboženství má svůj typický kostel nebo chrám, ve kterém se scházejí jeho příslušníci. Pokus se přiřadit tyto stavby jednotlivým světovým náboženstvím: Poznáš, jak vypadají typičtí příslušníci nebo duchovní těchto náboženství? monoteistické (mono – jeden, theos – bůh) – uznává jediného boha polyteistické (polys – mnoho, theos – bůh) – uznává více bohů (mnohobožství) Uveď příklad monoteismu a polyteismu. je součást kultury a civilizace má velký vliv na chování lidí věřících i nevěřících je víra v nadpřirozený svět Náboženství MONOTEISTICKÁ POLYTEISTICKÁ

3 Hinduismus – web – videoweb video  polyteismus – má tisíce bohů  zákon karmy - duše žije vícekrát, tělo se převtěluje (reinkarnace)  prvkem je jóga  velké množství obřadů (např. rituální koupel v řece Ganze)  posvátné texty: védy Hinduismus – web – videoweb video  polyteismus – má tisíce bohů  zákon karmy - duše žije vícekrát, tělo se převtěluje (reinkarnace)  prvkem je jóga  velké množství obřadů (např. rituální koupel v řece Ganze)  posvátné texty: védy Judaismus – web – videoweb video  víra v 1 Boha, stejného jako křesťané, neuznává však Ježíše Krista jako Spasitele  věří, že národ Izrael je Bohem vyvolený  milosrdné náboženství (Bůh miluje lidi i přes jejich chyby)  kniha: Bible - pouze Starý zákon  stavba: synagoga Judaismus – web – videoweb video  víra v 1 Boha, stejného jako křesťané, neuznává však Ježíše Krista jako Spasitele  věří, že národ Izrael je Bohem vyvolený  milosrdné náboženství (Bůh miluje lidi i přes jejich chyby)  kniha: Bible - pouze Starý zákon  stavba: synagoga Znáš symboly těchto náboženství? Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpi s  světové náboženství - usiluje o rozšíření po celém světě bez ohledu na národnost - křesťanství, islám, buddhismus  národní náboženství - členem se nemůže stát člověk mimo nár. skupinu - hinduismus, judaismus, šintoismus  výlučné náboženství - považují své vyznání za jediné správné - křesťanství, islám, judaismus  tolerantní náboženství - tolerují i jiná vyznání - buddhismus, hinduismus, šintoismus Křesťanství – webweb  věří v trojjediného Boha  navazuje na judaismus, ale je milosrdnější (proti pomstě)  ke spáse vede víra – důležitější než dodržování zákonů  tři hlavní směry: katolíci, pravoslavní a protestanti  kniha: Bible (celá) Křesťanství – webweb  věří v trojjediného Boha  navazuje na judaismus, ale je milosrdnější (proti pomstě)  ke spáse vede víra – důležitější než dodržování zákonů  tři hlavní směry: katolíci, pravoslavní a protestanti  kniha: Bible (celá) Islám – web – videoweb video  nejprogresivnější náboženství – nejvíce získaných lidí za rok  věří v 1 boha – Alláha  zakladatel – prorok Mohamed  každoroční pouť do Mekky  nižší postavení žen  dvě větve – šiité a sunnité  kniha: Korán  stavba: mešita, minaret Islám – web – videoweb video  nejprogresivnější náboženství – nejvíce získaných lidí za rok  věří v 1 boha – Alláha  zakladatel – prorok Mohamed  každoroční pouť do Mekky  nižší postavení žen  dvě větve – šiité a sunnité  kniha: Korán  stavba: mešita, minaret Buddhismus – web – videoweb video  spíš filosofie – nevěří v boha  zakladatel – indický šlechtic Buddha  cílem je zničení příčiny lidského utrpení = ovládnout svá přání (nirvána=bezvětří)  nemáme hledat odpovědi na smysl života, ale meditovat, dosáhnout tak probuzení, vše je pomíjivé a iluze  mniši – holé hlavy a žluté hábity Buddhismus – web – videoweb video  spíš filosofie – nevěří v boha  zakladatel – indický šlechtic Buddha  cílem je zničení příčiny lidského utrpení = ovládnout svá přání (nirvána=bezvětří)  nemáme hledat odpovědi na smysl života, ale meditovat, dosáhnout tak probuzení, vše je pomíjivé a iluze  mniši – holé hlavy a žluté hábity  sekularizace = odklon lidí od náboženství, tento proces probíhal ve 20. století - zkus vymyslet, vlivem čeho probíhala  ateista = člověk, který popírá existenci boha  bezvěrec = člověk, který připouští existenci boha, ale není ve svém vyznání aktivní

4 29.4. Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Zastoupení významných náboženství: 1.křesťanství: 1/3 lidstva, mírně klesá 2.islám: 20% lidstva, roste velmi rychle 3.hinduismus: 13%, hlavně Indie 4.buddhismus: 6%  ostatní: jiná náboženství  bez vyznání: 15% lidstva KŘESŤANSTVÍ: (mapa)mapa katolické: jižní Amerika a Mexiko, většina Evropy (jižní část, střední Afrika, Filipíny) protestanti: USA, Kanada, Austrálie, severní Evropa, Německo, jižní Afrika pravoslavní: Rusko, východní Evropa, KŘESŤANSTVÍ: (mapa)mapa katolické: jižní Amerika a Mexiko, většina Evropy (jižní část, střední Afrika, Filipíny) protestanti: USA, Kanada, Austrálie, severní Evropa, Německo, jižní Afrika pravoslavní: Rusko, východní Evropa, ISLÁM: S. Afrika ( Egypt, Tunisko, Libye, Alžírsko, Maroko, Súdán ), arabské země (Irák, Írán, Sýrie, Saúd. Arábie, -stány), Turecko, Indonésie, Albánie, Bosna a H. ISLÁM: S. Afrika ( Egypt, Tunisko, Libye, Alžírsko, Maroko, Súdán ), arabské země (Irák, Írán, Sýrie, Saúd. Arábie, -stány), Turecko, Indonésie, Albánie, Bosna a H. HINDUISMUS: Indie, Nepál, Srí Lanka HINDUISMUS: Indie, Nepál, Srí Lanka BUDDHISMUS: Čína, Mongolsko, Thajsko, Malajsie, Vietnam BUDDHISMUS: Čína, Mongolsko, Thajsko, Malajsie, Vietnam JUDAISMUS: Izrael diaspora = žid. osídlení jinde po světě JUDAISMUS: Izrael diaspora = žid. osídlení jinde po světě ŠINTOISMUS: Japonsko ŠINTOISMUS: Japonsko

5 29.5. Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Přiřaď jednotlivé státy k nejrozšířenějším náboženstvím. Může jich být i více: Čína Indonésie Izrael USA Rusko Japonsko Srí Lanka Filipíny Austrálie Nepál Egypt křesťanství – katolické křesťanství – protestantské křesťanství – pravoslavné islám hinduismus buddhismus šintoismus judaismus jógajudeMohamedNový Zákon mešitavédysynagogameditace MesiášAlláhnirvánazákon karmy sunnitédiasporaKoránBuddha Řekni, se kterým náboženstvím se pojí tyto pojmy a vysvětli je: Ve slepé mapce světa jsou zakreslená čísla. Řekni, o jaký stát se jedná a jaké náboženství v něm převládá: Ve slepé mapce světa jsou zakreslená čísla. Řekni, o jaký stát se jedná a jaké náboženství v něm převládá: Zde je mapka Evropy, části Afriky a Asie a je rozčleněna podle barev. Každá barva představuje jeden druh náboženství. Víš, o která náboženství se jedná? Které náboženství je nejrozšířenější? Které se rozšiřuje nejrychleji? Co je to sekularizace? Z jakých důvodů probíhala? Co je to národní náboženství? Uveď příklad. V čem se liší judaismus od křesťanství?

6 29.6. Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Rastafariánství  vychází ze stejné náboženské větve jako křesťanství, islám a judaismus  vzniklo na Jamajce ve 20. století  přejímá mnoho symbolů/výrazů z Bible  jamajčané očekávali příchod mesiáše černé pleti, v Etiopii pak byl korunován císař rás Tafari Makonnen, což bylo pro ně jasným znamením, po něm se také pojmenovali  jejich hudba je reagge (Bob Marley)  kouřením marihuany mohou komunikovat s Jahem (Jahve – hebrejsky Bůh)  dalšími symboly jsou dredy a barvy etiopské trikolory Rastafariánství  vychází ze stejné náboženské větve jako křesťanství, islám a judaismus  vzniklo na Jamajce ve 20. století  přejímá mnoho symbolů/výrazů z Bible  jamajčané očekávali příchod mesiáše černé pleti, v Etiopii pak byl korunován císař rás Tafari Makonnen, což bylo pro ně jasným znamením, po něm se také pojmenovali  jejich hudba je reagge (Bob Marley)  kouřením marihuany mohou komunikovat s Jahem (Jahve – hebrejsky Bůh)  dalšími symboly jsou dredy a barvy etiopské trikolory Džinismus  indické náboženství vycházející z hinduismu  džinisté však mohou završit reinkarnační cyklus, každý je zodpovědný za svou spásu  základní myšlenkou je nenásilí, džinisté nesmí ublížit člověku, zvířeti ani rostlině  další základní sliby jsou: nekrást, nelhat a zříci se světské rozkoše  všichni stoupenci jsou vegetariáni  symbolem je svastika Taoismus  jeden ze směrů staročínské filosofie, lidové náboženství  cílem je naprosté splynutí člověka s přírodou, které má zajistit nesmrtelnost nebo aspoň dlouhý život  člověk má vše nechat plynout, ponechat vlastnímu vývoji, nemá být příliš aktivní  taoisté meditují, žijí prostý život v přírodě, dbají na zdravý životní styl  tři principy: tao (cesta) – volné plynutí, ctnost a aktivní nečinění  symbolem je Jin a Jang – znázorňuje protiklady, rovnováhu v celém vesmíru

7 29.7. The Religion in Simple English Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography The beliefs are about the world and the people in it, about how they came into being, and what their purpose is. These beliefs are often linked to "supernatural" beings such as god, a number of gods or spirits. They may also be linked to an idea such as a path that the spirit of each person should take towards goodness, truth and duty. Each religion has different ideas about these things. Each religion also has a "moral code" which is a set of beliefs about how humans should act. Each religion usually has their own type of "devotions" when people worship or pray. They often have rituals (special things that are always done in the same way) for certain times of the year or certain times of a person's life. Other words that are used for "religion" are "faith" and "belief system". A religion is a set of beliefs that is held by a group of people. There are many different religions, each with a different set of beliefs.

8 29.8. Test znalostí Správné odpovědi: 1. Ateista je člověk, který: a/ připouští existenci boha, ale nehlásí se k žádné církvi b/ připouští existenci boha, ale nijak nevykazuje známky aktivní víry c/ popírá existenci boha d/ považuje své náboženství za jediné správné 3. Judaisté se scházejí v… a/ mešitě b/ minaretu c/ synagoze d/ chrámu 2. Kolik procent lidstva je bez jakéhokoli vyznání? a/ 5% b/ 15% c/ 40% d/ 75% 4. Ve kterých státech převažuje islám? Vyber jednu skupinu. a/ Thajsko, Pákistán, Turecko, Itálie b/ Argentina, Mexiko, Bulharsko, Mongolsko c/ Izrael, Libanon, Sýrie, Gruzie d/ Libye, Írán, Indonésie, Bosna a Hercegovina 1.c 2.b 3.c 4.d Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis

9 1.http://www.svetova-nabozenstvi.cz/http://www.svetova-nabozenstvi.cz/ 2.http://cs.wikipedia.org/wiki/http://cs.wikipedia.org/wiki/ 3.http://www.ck-tilia.cz/clanek/Jeruzalem-a-Betlemhttp://www.ck-tilia.cz/clanek/Jeruzalem-a-Betlem 4.http://www.tollelegepress.com/gb/geneva.phphttp://www.tollelegepress.com/gb/geneva.php 5.http://www.matrix-2001.cz/clanek-detail/4237-buddha-musi-byt-datovan-do-roku-1800-pr-nl-1/http://www.matrix-2001.cz/clanek-detail/4237-buddha-musi-byt-datovan-do-roku-1800-pr-nl-1/ 6.http://dalailamafilm.com/press.htmlhttp://dalailamafilm.com/press.html 7.http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/ Putopis-iz-Bosne-i-Hercegovine-aneb-Vlak-a-Koran-1-dil/http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/ Putopis-iz-Bosne-i-Hercegovine-aneb-Vlak-a-Koran-1-dil/ 8.http://www.profimedia.cz/fotografie/beranek-bozi-socharstvi/ /http://www.profimedia.cz/fotografie/beranek-bozi-socharstvi/ / 9.http://krajane.czu.cz/geografie-nab/doku.php?id=jud-ls2008http://krajane.czu.cz/geografie-nab/doku.php?id=jud-ls http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti-zahranici/105122/na-pout-do-mekky-se-chystaji-2-miliony-lidi.htmlhttp://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti-zahranici/105122/na-pout-do-mekky-se-chystaji-2-miliony-lidi.html 11.http://www.religious-symbols.net/islam-symbols.htmlhttp://www.religious-symbols.net/islam-symbols.html 12.http://absolventi.gymcheb.cz/2010/alhrubo/zemak/hinduismus.htmlhttp://absolventi.gymcheb.cz/2010/alhrubo/zemak/hinduismus.html 13.http://gymtri.trinec.org/index.php?option=com_content&view=article&id=35&catid=22&Itemid=14http://gymtri.trinec.org/index.php?option=com_content&view=article&id=35&catid=22&Itemid=14 14.http://www.islamsk.wbl.sk/Mesity.htmlhttp://www.islamsk.wbl.sk/Mesity.html 15.http://www.libca.net/pobalti/fotka.php?url=obr&file=Img_76132.jpg&alt=pravoslavn%FD+kostel+Alexandra+N%ECvsk%E9hohttp://www.libca.net/pobalti/fotka.php?url=obr&file=Img_76132.jpg&alt=pravoslavn%FD+kostel+Alexandra+N%ECvsk%E9ho 16.http://stritez.evangnet.cz/kostely.phphttp://stritez.evangnet.cz/kostely.php 17.http://www.jewish-route.eu/mesta/01_plzen/plzen.htmhttp://www.jewish-route.eu/mesta/01_plzen/plzen.htm 18.http://news blogspot.com/2011/05/buddha-temples-in-india.htmlhttp://news blogspot.com/2011/05/buddha-temples-in-india.html 19.http://thajsko.esotravel.cz/o-thajsku/http://thajsko.esotravel.cz/o-thajsku/ 20.http://www.hamdendailynews.com/ArchivesHCNov_Dec07.htmlhttp://www.hamdendailynews.com/ArchivesHCNov_Dec07.html 21.http://www.metro.co.uk/showbiz/pictures/photos-00366/vicar-of-dibley-farewell-gallery/1http://www.metro.co.uk/showbiz/pictures/photos-00366/vicar-of-dibley-farewell-gallery/1 22.http://www.fortressoffaith.org/?tag=ahmadiyah-muslim-secthttp://www.fortressoffaith.org/?tag=ahmadiyah-muslim-sect 23.http://www.e-dovolena.cz/na-ceste/bali-ostrov-bohu-je-bajecny htmlhttp://www.e-dovolena.cz/na-ceste/bali-ostrov-bohu-je-bajecny html 24.http://www.zemepis-vorlicek.estranky.cz/clanky/slepa-mapa/soubor-slepych-map.htmlhttp://www.zemepis-vorlicek.estranky.cz/clanky/slepa-mapa/soubor-slepych-map.html 25.http://www.china-mike.com/facts-about-china/facts-religion/http://www.china-mike.com/facts-about-china/facts-religion/ 1.http://www.svetova-nabozenstvi.cz/http://www.svetova-nabozenstvi.cz/ 2.http://cs.wikipedia.org/wiki/http://cs.wikipedia.org/wiki/ 3.http://www.ck-tilia.cz/clanek/Jeruzalem-a-Betlemhttp://www.ck-tilia.cz/clanek/Jeruzalem-a-Betlem 4.http://www.tollelegepress.com/gb/geneva.phphttp://www.tollelegepress.com/gb/geneva.php 5.http://www.matrix-2001.cz/clanek-detail/4237-buddha-musi-byt-datovan-do-roku-1800-pr-nl-1/http://www.matrix-2001.cz/clanek-detail/4237-buddha-musi-byt-datovan-do-roku-1800-pr-nl-1/ 6.http://dalailamafilm.com/press.htmlhttp://dalailamafilm.com/press.html 7.http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/ Putopis-iz-Bosne-i-Hercegovine-aneb-Vlak-a-Koran-1-dil/http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/ Putopis-iz-Bosne-i-Hercegovine-aneb-Vlak-a-Koran-1-dil/ 8.http://www.profimedia.cz/fotografie/beranek-bozi-socharstvi/ /http://www.profimedia.cz/fotografie/beranek-bozi-socharstvi/ / 9.http://krajane.czu.cz/geografie-nab/doku.php?id=jud-ls2008http://krajane.czu.cz/geografie-nab/doku.php?id=jud-ls http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti-zahranici/105122/na-pout-do-mekky-se-chystaji-2-miliony-lidi.htmlhttp://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti-zahranici/105122/na-pout-do-mekky-se-chystaji-2-miliony-lidi.html 11.http://www.religious-symbols.net/islam-symbols.htmlhttp://www.religious-symbols.net/islam-symbols.html 12.http://absolventi.gymcheb.cz/2010/alhrubo/zemak/hinduismus.htmlhttp://absolventi.gymcheb.cz/2010/alhrubo/zemak/hinduismus.html 13.http://gymtri.trinec.org/index.php?option=com_content&view=article&id=35&catid=22&Itemid=14http://gymtri.trinec.org/index.php?option=com_content&view=article&id=35&catid=22&Itemid=14 14.http://www.islamsk.wbl.sk/Mesity.htmlhttp://www.islamsk.wbl.sk/Mesity.html 15.http://www.libca.net/pobalti/fotka.php?url=obr&file=Img_76132.jpg&alt=pravoslavn%FD+kostel+Alexandra+N%ECvsk%E9hohttp://www.libca.net/pobalti/fotka.php?url=obr&file=Img_76132.jpg&alt=pravoslavn%FD+kostel+Alexandra+N%ECvsk%E9ho 16.http://stritez.evangnet.cz/kostely.phphttp://stritez.evangnet.cz/kostely.php 17.http://www.jewish-route.eu/mesta/01_plzen/plzen.htmhttp://www.jewish-route.eu/mesta/01_plzen/plzen.htm 18.http://news blogspot.com/2011/05/buddha-temples-in-india.htmlhttp://news blogspot.com/2011/05/buddha-temples-in-india.html 19.http://thajsko.esotravel.cz/o-thajsku/http://thajsko.esotravel.cz/o-thajsku/ 20.http://www.hamdendailynews.com/ArchivesHCNov_Dec07.htmlhttp://www.hamdendailynews.com/ArchivesHCNov_Dec07.html 21.http://www.metro.co.uk/showbiz/pictures/photos-00366/vicar-of-dibley-farewell-gallery/1http://www.metro.co.uk/showbiz/pictures/photos-00366/vicar-of-dibley-farewell-gallery/1 22.http://www.fortressoffaith.org/?tag=ahmadiyah-muslim-secthttp://www.fortressoffaith.org/?tag=ahmadiyah-muslim-sect 23.http://www.e-dovolena.cz/na-ceste/bali-ostrov-bohu-je-bajecny htmlhttp://www.e-dovolena.cz/na-ceste/bali-ostrov-bohu-je-bajecny html 24.http://www.zemepis-vorlicek.estranky.cz/clanky/slepa-mapa/soubor-slepych-map.htmlhttp://www.zemepis-vorlicek.estranky.cz/clanky/slepa-mapa/soubor-slepych-map.html 25.http://www.china-mike.com/facts-about-china/facts-religion/http://www.china-mike.com/facts-about-china/facts-religion/ 29.9 Použité zdroje, citace

10 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis AutorMgr. Hana Cvejnová Období01 – 06/2012 Ročník7. ročník Klíčová slovaislám, křesťanství, buddhismus, judaismus, hinduismus, ateismus, monoteismus, polyteismus AnotacePrezentace popisující hlavní rysy a geografické rozmístění významných náboženství Anotace


Stáhnout ppt "29.1 Náboženství světa Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Hana Cvejnová."

Podobné prezentace


Reklamy Google