Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček

2 Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou VÝSTUPNÍ PERIFERIE – ZOBRAZOVACÍ ZAŘÍZENÍ VY_32_INOVACE_09_2_06_IT

3 VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ Slouží pro: zobrazení počítačem zpracovaných dat monitory tiskárny … aplikaci počítačem zpracovaných dat počítačem ovládané stroje a zařízení 3

4 M ONITORY Nejčastější výstupní zařízení. Slouží ke grafickému zobrazení dat. K počítači je připojujeme přes grafickou kartu. nejčastěji pomocí konektoru VGA pomocí Super VGA rozhraní pomocí digitálního DVI konektoru Druhy monitorů: CRT (Cathode Ray Tube) LCD (Liquid Crystal Display) OLED (Organic Light-Emitting Diode) Plazmové 4

5 CRT MONITORY Klasické počítačové monitory. Pracují na stejném funkčním principu jako televizory. Katodová trubice (elektronové dělo) vysílá proud elektronů. U barevných monitorů jsou 3 katodové trubice pro jednotlivé základní barvy (červená, zelená, modrá). Elektrony jsou pomocí vychylovacích cívek směrovány na konkrétní místo na stínítku monitoru. Na stínítku se elektrony rozzáří a vytvoří obraz. Postupné vytváření obrazu (stále dokola). V současnosti se používají stále méně. 5

6 LCD MONITORY Ploché monitory. V současnosti převažující typ. Princip: Monitor obsahuje určité, přesně dané množství aktivních prvků, které podle přivedeného napájení mění průhlednost základních barevných složek (červené, zelené a modré). Současné zobrazení celé plochy monitoru. Základním parametrem je doba odezvy. Tento princip zobrazování také u notebooků. 6

7 OLED MONITORY Princip: Soubor (matice) mnoha tisíc nebo miliónu svítících bodů (pixelů), přičemž u barevných displejů se v určitém formátu pravidelně střídá kombinace červeného (R), zeleného (G) a modrého (B) pixelu. Z bodů lze vhodným načasováním rozsvícení a regulací intenzity svícení generovat pro naše oko celé barevné spektrum. Vysoce kvalitní obraz a rychlá odezva. Použití zejména u malých displejů. Mobilní telefony Digitální fotoaparáty a kamery 7

8 P LAZMOVÉ MONITORY Velmi ploché obrazovky s kvalitním obrazem. Princip: Plazmovou obrazovku tvoří skleněná deska, která uzavírá drátěnou mřížku naplněnou inertním plynem. Přivedením napětí ke každému průsečíku mřížky dojde k ionizaci plynu a vznikne ultrafialové (UV) záření, které rozzáří luminofor na stěnách mřížky a tak vznikne ostrý, světelně ustálený obraz. Nevýhodou vysoká spotřeba elektrické energie. 8

9 P ARAMETRY MONITORŮ Velikost monitoru Délka úhlopříčky v palcích. 1“ = 2,54 cm běžné velikosti jsou 15“, 17“, 19“, 22“, … U CRT monitorů je skutečná úhlopříčka menší, neboť určitá část monitoru je tvořena okrajem stínítka katodové trubice. U LCD monitorů žádný takovýto okraj není, proto lze pro zobrazení stejného obrazu využít menší LCD než CRT monitor. 9

10 P ARAMETRY MONITORŮ Rozlišení Počet zobrazovacích bodů (pixelů) na šířku x na výšku monitoru. u klasických CRT monitorů v poměru 4:3 u novějších LCD v poměru 16:9 Závisí na velikosti monitoru a lze ho podle potřeby ručně měnit v Ovládacích panelech. v dialogovém okně Zobrazení na kartě Nastavení 10 výška šířka

11 P ARAMETRY MONITORŮ Rozlišení Běžné hodnoty u CRT monitorů: 800 x 600 (vhodné pro 15“ monitory) 1024 x 768 (vhodné pro 17“ monitory) 1600 x 1200 (vhodné pro 19“ monitory) Zvětšíme-li zobrazované rozlišení monitoru, dojde ke zmenšení ikon a dalších grafických objektů, neboť se zmenší mezery mezi jednotlivými pixely. Zmenšíme-li zobrazované rozlišení, grafické objekty se zvětší (z důvodu zvětšení mezipixelových mezer). 11

12 P ARAMETRY MONITORŮ Rozlišení v DPI (Dots per Inch) Závisí na velikosti monitoru a nastaveném zobrazovacím rozlišení. Lze spočítat řešením soustavy rovnic: poměr stran Pythagorova věta 12 v š u nebo Výsledek výpočtu nebo DPI vypočteme vydělením příslušného rozlišení délkou stany monitoru v palcích. Příklad: Výpočet DPI pro 17” CRT monitor s rozlišením 1024 x 768.

13 P ARAMETRY MONITORŮ Obnovovací frekvence (Refresh Frequency) Počet překreslení obrazu u CRT monitorů za jednotku času [Hz] = [s -1 ]. Závisí na velikosti monitoru a lze ho podle potřeby ručně měnit v Ovládacích panelech. Čím větší monitor, tím je potřeba vyšší obnovovací frekvence (při příliš nízkých hodnotách by obraz na monitoru blikal). Běžné hodnoty jsou od 60 Hz do 150 Hz. 13

14 P ARAMETRY MONITORŮ Doba odezvy Jak rychle dokáže LCD monitor reagovat na změny obrazu [ms]. Běžné hodnoty jsou od 8 až 2 ms. dříve 50 až 40 ms Jas Intenzita vyzařovaného světla LCD monitoru. Kontrast Ostrost obrazu LCD monitoru. Při dobrém kontrastu rozeznáváme více odstínů stejné barvy, obraz je pak barevně věrnější. 14

15 P ARAMETRY MONITORŮ Zorný úhel Maximální úhel pohledu, při kterém ještě neztrácí obraz na LCD monitoru svou kvalitu. Barevná hloubka Počet barev, které je monitor schopen zobrazit. Udává se nejčastěji počtem bitů, potřebných k zobrazení jednoho pixelu. monochromatické monitory zobrazují pouze jednu barvu (nejčastěji bílou) na černém pozadí (1 bit) černobílé monitory zobrazují 256 odstínů šedi (8 bitů) barevné monitory zobrazují 2 8 = 256 barev (8 bitů), 2 16 = barev (16 bitů) … High color nebo 2 24 = 16,7 milionu barev (24 bitů) … True color 15

16 VÝPOČTY S BAREVNOU HLOUBKOU Výpočet velikosti grafického souboru v závislosti na barevné hloubce. Příklad: Jaká bude velikost černobílého obrázku s rozlišením 120 x 90 px? Jaká bude velikost stejně velkého obrázku (s rozlišením 120 x 90 px), při barevné hloubce True color (24 bitů)? 16

17 G RAFICKÉ KARTY Slouží k připojení monitoru k základní desce. Mohou být součástí základní desky (interní) nebo přidané ve formě rozšiřující karty. ke sběrnici AGP (dříve) ke sběrnici PCIe Výslednou kvalitu obrazu určuje monitor i příslušná grafická karta. Dominantní výrobci: n-Vidia ATI (v roce 2006 koupena firmou AMD) 17

18 G RAFICKÉ KARTY Kromě vlastního grafického čipu obsahují také digitálně-analogový převodník DAC (Digital to Analog Converter). Převádí data v digitální podobě na hodnoty RGB. Minimální velikost paměti grafické karty [B]. Závisí na požadovaném rozlišení a barevné hloubce. Velikost paměti = Příklad: Jaká musí být minimální velikost paměti grafické karty pro zobrazení True color grafiky (24 bitů), s nastaveným zobrazovacím rozlišením 1280 x 1024 px? 18

19 DATOVÝ PROJEKTOR Zařízení, které se používá pro projekci (promítání) počítačového výstupu na nějakou plochu, například na plátno. Slouží k prezentaci informací většímu množství lidí. Připojení k počítači: pomocí (S)VGA rozhraní grafické karty pomocí digitálního DVI rozhraní grafické karty síťově pomocí kroucené dvoulinky a konektoru RJ45 19

20 PARAMETRY DATOVÝCH PROJEKTORŮ Rozlišení a poměr stran Počet zobrazovaných bodů (pixelů) na šířku x na výšku. Poměr stran 4:3 nebo 16:9. Svítivost lampy Jednotkou je ANSI lumen. například 2400 lm Čím je vyšší, tím je promítaný obraz jasnější a kvalitnější. Kontrast Poměr nejsvětlejšího a nejtmavšího bodu například 1000:1 nebo 2500:1 20

21 PARAMETRY DATOVÝCH PROJEKTORŮ Životnost lampy Předpokládaný počet hodin provozu. například 3000 h Projekční vzdálenost Minimální a maximální vzdálenost promítací plochy od projektoru. například 1 až 9,8 m Hlučnost Intenzita hluku v decibelech. například 29 dB … 21

22 I NTERAKTIVNÍ TABULE Vstupně výstupní zařízení Kombinace ovládacích zařízení a datového projektoru. Ovládání prstem nebo speciálními „fixy“. Příklady tabulí SmartBoard ActivBoard 22

23 P OZNÁMKY 23


Stáhnout ppt "Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček."

Podobné prezentace


Reklamy Google