Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_17_19 Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_17_19 Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_17_19 Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova

2 Název:Renesance a baroko v české hudbě Anotace:Prezentace, která slouží k osvojení si základních znalostí o české hudbě v období renesance a baroka Autor:Mgr. Petr Horehleď Jazyk:Čeština Očekávaný výstup:Žák rozpoznává hudbu v období renesance a baroka a zná její vývoj a základní rysy Speciální vzdělávací potřeby:Žádné Klíčová slova:Jezuité, kantoři, husitské války, kantáta, oratorium Druh učebního materiálu:Prezentace Druh interaktivity:Aktivita Cílová skupina:Žák Stupeň a typ vzdělání:Základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina:13 – 15 let Celková velikost:83 kB

3 Renesance v české hudbě 14. – 16.st. Po husitských válkách nebyly podmínky pro rozvoj hudby, teprve na konci 15.st. Vznikaly při kostelích pěvecké sbory zpívající duchovní hudbu – literátská bratrstva Pro svou potřebu si každý sbor pořizoval krásně zdobený zpěvník – kancionál

4 Našim největším mistrem polyfonie je považován: – Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Missa Quinis Vocibus – Jan Campanus Vodňanský Rorando coeli

5 České baroko Po bitvě na Bílé hoře – 1620 zem sužovali války a nebyly příležitosti pro uplatnění hudebníků Hudba v tomto období se rozvíjela především díky venkovským učitelům – kantoři (canto=zpívat) Rozvoj zpěvu a hudby podporovali jezuité.

6 Zpěv se začal vyučovat i ve školách a na učitele byl vznesen požadavek, aby uměli zpívat a hrát na nějaký nástroj. Adam Václav Michna z Otradovic – Koleda: Chtíc, aby spal Pavel Josef Vejvanovský – Intrada

7 Hudební druhy a formy v baroku: - kantáta – rozsáhlé vokálně-instrumentální dílo - sóla, sbor, orchestr - menší dramatičnost než orátorium - původně každá zpívaná skladba - árie + recitativy

8 oratorium (oráre – latinsky modlit se) -rozsáhlejší hudební skladba, kde účinkuje orchestr, sbor a pěvečtí sólisté -většinou vypráví nějaký děj s náboženských tématem

9 Použité zdroje: cd – Hudební výchova pro 9. ročník základní školy, nakl. SPN, 1998


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_17_19 Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova."

Podobné prezentace


Reklamy Google