Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."— Transkript prezentace:

1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2  1914 – 1918 I. světová válka  1929 – 1933 Světová hospodářská krize  1936 – 1939 Španělská občanská válka  1939 – 1945 II. světová válka nové mocenské uspořádání světa  Ve 2O. a 30. letech 20. století se rozvíjí tyto umělecké směry: KUBIMUS, FUTURIMUS, EXPRESIONISMUS, DADAISMUS, SURREALISMUS a FAUVISMUS

3  Umělecký směr, který vznikl ve Francii před 1. sv. válkou pod vlivem španělského malíře Pabla Picassa a francouzského malíře Georgese Braqua  V malířství: rozklad skutečnosti na základní geometrické útvary a jejich volné skládání  V literatuře: prolínání kubismu a futurismu vzniká tzv. kubofuturismus – odstranění interpunkce, osamostatnění verše  Představitelé: Guillaume Apollinaire

4  Umělecký směr, který se zrodil před válkou v Itálii, jeho zakladatelem je italský básník F. T. Marinetti, další představitelé: Vladimir Majakovskij, Velemir Chlebniov  Znaky: odmítání tradičních básnických a uměleckých prostředků jako je verš, rým, rytmus a syntaktická větná vazba (př. absence sloves, porušení tradiční větné stavby) : obdiv k moderní civilizaci (dopravní prostředky, moderní vynálezy, zrychlené životní tempo civilizace)

5  Umělecký směr, který se projevuje zejména ve výtvarném umění  Znaky: vyjádření pocitů člověka, které plynou z jeho strachu, úzkosti, osamělosti, nemoci, šílenství  Nejvíce se projevil v německé výtvarné skupině Der blaue Reiter (Modrý jezdec)  Představitelé: Georg Trakl (rakouský básník)

6  Umělecké, literární a myšlenkové hnutí z konce války, které zdůrazňovalo nesmyslnost života, řádu, tradice, básnictví, literatury  Znaky: jazykové hry a volné skládání slov jako dílo náhody : rozstříhání textů a jejich náhodné skládání v básně bez logického smyslu  Zakladatel: francouzský básník rumunského původu Tristan Tzara  Představitelé: Tristan Tzara, André Breton

7  Umělecké hnutí, které vzniklo ve Francii kolem roku 1924, jeho zakladatelem je André Breton a Philippe Soupault  Znaky: metoda čistého psychického automatismu objevená psychoanalytikem S. Freudem : automatický text je text vzešlý z rychlého, žádným plánem neřízeného psaní  Představitelé: Hans Arp, Salvador Dalí (malíři), Paul Élouard, Louis Aragon

8  Umělecký směr, vyhraněná forma expresionismu  Uplatňuje se pouze ve výtvarném umění, malíři užívali působivosti barev a zkratky  představitel.: Henri Matisse (malíř)

9  Přiřaďte ukázku či obrázek k jednomu z uměleckých směrů, popř. určete autora textu (obrazu):

10 Levý pochod Rozviňte řady. Teď není kdy už na písemné vády. Ticho, řečníci. Řeč naše, soudruzi, budiž: mauser. Dosti života po zákonu, jejž dali Adam a Eva. Levá.

11  FUTURISMUS – Vladimir Majakovskij

12

13  KUBISMUS – Pablo Picasso (Accordéoniste)

14 Vzduch vody Muž hrající na lískové proutky přišité na rukávech Konejší roj mladých opic – lvů Sestoupivších s velkým hlukem ze skalní římsy Padá soumrak vidím jeti kočár noci Tažený jelínky v modrých střevících Zářivý portál násilnosti vedoucí do hrobky Dlážděné víčky s řasami Zákon odplaty leptá hvězdný národ A ty se krášlíš pro mne černou rosou Zatímco ty hrůzné mentální hranice S úponky révy Po délce rozestupují (…)

15  SURREALISMUS – André Breton

16

17  SURREALISMUS - Salvador Dalí (Persistence paměti)

18 Manifest o lásce slabé a lásce hořké Chcete-li udělat …………… báseň, vezměte noviny. Vezměte nůžky. Vyberte v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou chcete mít svou báseň. Vystřihněte článek. Potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem z tohoto článku a naházejte je do pytlíku. Lehce zatřepejte.

19 Vytahujte potom výstřižky jeden za druhým skládejte je v tom pořadí, jak jste je vytahovali. Pečlivě slova opište. Báseň se vám bude podobat. A najednou jste,,spisovatel nesmírně originální, okouzlující senzibility, třebaže nechápané nevzdělanci“.

20  DADAISMUS – Tristan Tzara (Manifest o lásce slabé a lásce hořké)

21

22  FAUVISMUS – Henri Matisse (Dáma s kloboukem)

23  Moderní básnické směry, Vítězslav Nezval, Československý spisovatel 1984  MARTÍNKOVÁ, Věra. Čítanka 3: Pro 3. ročník středních škol vyd. Praha 5: TRIZONIA Praha, ISBN  Pablo Picasso. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: te.jpg?uselang=cs te.jpg?uselang=cs  Henri Matisse. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: with-a-Hat.jpghttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Matisse-Woman- with-a-Hat.jpg  Salvador Dalí. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: pg pg

24  Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová v Havířově.


Stáhnout ppt "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."

Podobné prezentace


Reklamy Google