Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

15. 12. 2014 FTVS.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "15. 12. 2014 FTVS."— Transkript prezentace:

1 FTVS

2

3 SPORT A MÉDIA Vztah sportu a médií Sport v médiích a česká veřejnost
Mediální legislativa Profesní organizace sportovních novinářů Sportovní TV kanály Ekonomický vliv ČT Sport na český sport Sociální sítě a sport Case study: Olympijský park Soči – Letná

4 SPORT A MÉDIA, VÝCHODISKA
Sport v ČR: Sport je celospolečenský fenomén, organizovaně se mu věnuje 2,7 milionů občanů napříč sociálními i věkovými skupinami, další miliony pak neorganizovaně, jedná se o největší zájmovou skupinu v zemi. Mediální společnost, masová kultura: „Současné sdělování identických nebo obdobných obsahů, vycházejících z malého počtu zdrojů, velkým masám příjemců.“ (Antonina Kłoskowska)

5 VZTAH SPORTU A MÉDIÍ Ekonomická provázanost, zejména:
Sportovní prostředí Vysílací práva (OH, fotbal, hokej, atletika…) Naming rights Vizibilita komerčních značek Prodej reklamního prostoru Média: prodej vlastních titulů Média jako informační zdroj Výsledky, přímé přenosy, zpravodajství Platforma pro marketingovou a PR komunikaci

6 PR – VZTAH S VEŘEJNOSTÍ „Techniky a nástroje, pomocí kterých instituce nebo firma buduje a udržuje vztahy se svým okolím a s veřejností, nahlíží její postoje a snaží se je ovlivňovat.“ V praxi sportovního prostředí: Servis pro novináře (v profesionálním sportu nezbytnost: hokej, fotbal, atletika a další mediálně sledované sporty) Komunikace s fanoušky, komunikace uvnitř komunity Podpora marketingových a komunikačních cílů (v krátkodobém i dlouhodobém horizontu) Osvětová a „výchovná“ činnost (příklad ČOV: „Žijeme Londýnem“, „Sazka Olympijský víceboj“)

7

8 PR – VZTAH S VEŘEJNOSTÍ Neustálé snižování výdajů na redakční činnost = Většina mediálního obsahu v tištěných médiích je alespoň částečně tvořena mimo redakci! (zpravodajské agentury, PR manažeři)

9 MEDIÁLNÍ LEGISLATIVA Ústava: Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. Cenzura je nepřípustná. Zákon o Českém rozhlase z roku 1991 (později novelizován). Veřejná služba v oblasti rozhlasového vysílání. Zákon o České televizi z roku 1991 (později novelizován). Veřejná služba v oblasti televizního vysílání. Zákon o ČTK z roku 1992. Tiskový zákon z roku Upravuje podmínky vydávání periodického tisku. Právo na odpověď. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání z roku Mj. definice pojmů (sponzoring, skrytá reklama, pořad, program), rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

10 Veřejnoprávní instituce nejsou státní
Veřejnoprávní instituce nejsou státní! Stát neodpovídá za závazky ČT a ČRo a ČT a ČRo neodpovídají za závazky státu.

11 PROFESNÍ ORGANIZACE: KLUB SPORTOVNÍCH NOVINÁŘŮ
Klub sportovních novinářů České republiky je dobrovolným profesním sdružením. Klub sportovních novinářů vznikl už v roce Začal pracovat dokonce o tři roky dříve než Syndikát československých novinářů. Do listopadu 1989 byl KSN součástí Svazu novinářů. S příchodem demokratizace si vytvořil vlastní stanovy a stal se samostatným právním subjektem. Sdružuje profesionální novináře, televizní a rozhlasové reportéry, fotoreportéry a filmaře, kteří se zabývají převážně sportovní problematikou, bez ohledu na jejich národnost. Spolurozhoduje o udělení akreditací na významné sportovní podniky. Anketa Sportovec roku (* 1959) Anketa Zlatý míč ČR (* 1997) pro nejlepšího českého fotbalistu roku.

12 MEZINÁRODNÍ PROFESNÍ ORGANIZACE
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE SPORTOVNÍCH NOVINÁŘŮ (AIPS) AIPS - Mezinárodní asociace sportovního tisku. KSN členem. Individuální členství v AIPS garantuje sportovním federacím a svazům, že žadatel o akreditaci je profesionální novinář. EVROPSKÁ UNIE SPORTOVNÍCH NOVINÁŘŮ (UEPS) Profesní organizace i jednotlivé redakce mají své etické kodexy. Pozor: Objektivita – abstraktní pojem. Novinář se jí má blížit, ale každý ji vnímá jinak. Zákon ji nijak nedefinuje.

13 PRÁCE V TERÉNU – ZÁKLADNÍ POJMY
Akreditace Tiskové středisko, místnost pro tiskové konference, tribuna pro tisk (press seats) Photo positions Mixzóna Flash interview Tisková konference

14 SPORT A MÉDIA – STATISTIKA

15 DOSPĚLÁ POPULACE – ZÁJEM O SPORT
Zdroj: Factum Invenio 2005

16 MLÁDEŽ 8-17 LET, ZÁJEM O SPORT
Zdroj: Children and Sports Media, AAF Los Angeles

17 SLEDOVÁNÍ LOH V LONDÝNĚ

18 SPORT A TV První živě přenášené vysílání snímané kamerou proběhlo v Berlíně při OH v roce V USA bylo televizí NBC přenášeno baseballové utkání v roce TV vysílání v Československu od roku ČT4 (ČT Sport) od února OH a TV: 1936 – 1 pokryté území, Montreal 1976 – 124, Peking 2008 – 220 OH 2012 v ČR: 98 procent populace se zajímá o OH, 93 procent respondentů sledovalo OH v TV, 95 procent populace se domnívá, že OH zlepšují image sportu.

19 TV SLEDOVANOST LOH V mld. diváků. Zdroj: FIFA.com a Puzzlemarketer.com

20 SPORT A TV Televize je nejdůležitější platformou v informování o sportu Dominantní roli přitom hraje veřejnoprávní televize. Ve veřejnoprávní televizi sledují Češi sportovní dění zdaleka nejčastěji.

21 VYSÍLACÍ PRÁVA Londýn – 2,6 miliardy

22 SPORT A TV V EVROPĚ Sport je nejpopulárnější žánr nově vznikajících TV stanic v Evropě. Jen v roce 2009 vzniklo v Evropě 38 nových sportovních kanálů. Příklady veřejnoprávních či státních sportovních TV: Itálie: Rai Sport 1, Rai Sport 2 Rakousko: ORF Sport Polsko: TVP Sport Finsko: YLE TV2

23 VEŘEJNOPRÁVNÍ VS. SOUKROMÉ TV KANÁLY
Komerční sportovní kanály kladou důraz na vrcholový sport a obchodně nejzajímavější podniky. Dlouhodobé studie však dokazují nutnost vyváženého pokrytí celého spektra sportovních disciplín, včetně výkonnostního sportu. Podle studie Windsor University Ontario má sledování sportu prokazatelně vysoký vliv na utváření pozitivních sociálních vztahů u mládeže. Podpora sportu vysílateli veřejné služby v Evropě naprostou samozřejmostí.

24 ČT Sport si může naladit 96 procent populace.
Možnost příjmu v 9,5 milionech domácností. Měsíční kumulovaný zásah činí 58,9 procenta populace. ČT Sport si jako tematický kanál drží stabilní sledovanost, překonává ČT2. Sportovní pořady nejvíce oslovují muže všech věkových kategorií, vysokoškolsky vzdělané diváky, diváky z vyšších příjmových skupin a finanční správce domácností. Kanál ČT Sport má mimořádnou komparativní výhodu oproti konkurenci – není z definice řízen pouze komerčními ukazateli. Na rozdíl od komerčních sportovních kanálů může poskytovat vyvážené pokrytí českého sportu a nediskriminovat menšinové disciplíny. Sport není jen fotbal, hokej či formule 1.

25 Diskuze mezi odbornou i laickou veřejností: Potřebujeme ČT Sport
Diskuze mezi odbornou i laickou veřejností: Potřebujeme ČT Sport? Proč nemají svůj kanál zahrádkáři?

26 Existence ČT4 je nezbytná pro český sport v řadě aspektů:
Zvyšování povědomí o sportu a sportovních podnicích mezi českou veřejností Popularizace sportu zejména mezi mládeží Osvětová činnost Podíl na financování českého sportu A znovu: Sportu se v ČR věnuje organizovaně 2,7 milionu občanů!

27 Po zrušení reklamy na ČT1 vyšší atraktivita ČT Sport pro sponzory.
Rozhodující úlohu při sponzorování sportu hrají média. Hodnota vizibility komerčních značek, vysílacích práv a naming rights je životně závislá na zájmu médií, TV především. Vynaložené náklady ze soukromého sektoru vyžadují zúročení. Sponzorství sportovních podniků je klíčovou položkou v jejich financování a dále financování daného sportu obecně. Podle zprávy Evropské komise má sponzoring sportovních podniků a prodej vysílacích práv zásadní význam pro rozvoj amatérského a mládežnického sportu. Přenosy, záznamy a vlastní pořady ČT Sport zvyšují zásadním způsobem atraktivitu pro sponzory a umožňují tak efektivnější financování sportu soukromým sektorem.

28 NOVÁ MÉDIA

29 POST PC REVOLUCE 1996: Výsledkový servis, fotografie a novinky poprvé na dedikovaném webu MOV 2012: „Post PC revolution“: 60 procent všech návštěv oficiálního webu London z mobilních zařízení! (Chytré telefony, tablety)

30 Sledování OH v ČR

31 SPORT A SOCIÁLNÍ MÉDIA 2008: 100 milionů uživatelů
Inside The Games.biz: „Londýn 2012 – Olympijské hry sociálních sítí“ Obrovský nárůst oblíbenosti sociálních sítí 2008: 100 milionů uživatelů 2012: 845 milionů uživatelů 2014: 1,35 miliardy uživatelů 2008: 6 milionů uživatelů 2012: 140 milionů uživatelů 2013: 241 milionu uživatelů

32 SPORT A SOCIÁLNÍ MÉDIA V roce 2008 nebyly sociální sítě integrovány do systému nových médií MOV. V roce 2012 spustil MOV „The Olympic Athletes Hub“, projekt, do kterého se zapojilo přes špičkových atletů. FB institucí: MOV: „The Olympic Games“: 3,8 milionu likes (2012) / 10 milionů (2014) London 2012: 1,7 milionu likes Peking 2008: 327 tisíc likes Soči 2014: 452 tisíc likes FB jednotlivců: Roger Federer: 12 milionů likes (2012) / 15 milionů (2014) Cristiano Ronaldo: 50,5 milionů likes (2012) / 104 milionů (2014) Petr Čech: 34,5 tisíc likes (2012) / 4,2 milionů (2014)

33 SOČI 2014: NEJVĚTŠÍ NÁRŮST FANOUŠKŮ V EVROPĚ

34

35 SHRNUTÍ Sport a média ve vzájemném vztahu Silná ekonomická provázanost
Sportovní novináři se sdružují v profesních organizacích V médiích sleduje sport většina populace, převažuje TV. Veřejnoprávní vs. komerční TV kanály ČT Sport klíčový význam pro český sport Sociální média na vzestupu, tištěná média ztrácejí pozice.

36 Případová studie

37

38

39

40 Czech House 2012 80 000 návštěvníků

41

42

43 Tady bude slajd ČT

44

45

46

47

48

49

50

51

52 Tady budou slajdy partnerů - aktivací

53

54

55 Olympijský park 409 000 návštěvníků

56

57


Stáhnout ppt "15. 12. 2014 FTVS."

Podobné prezentace


Reklamy Google