Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká."— Transkript prezentace:

1  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká Indie Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Leden 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis - starověk Výukový materiál doplňuje informace k učivu o starověké Indii.

2 Indie Pramení zde 3 řeky: Ganga Indus Brahmaputra Deště + řeky = podmínky pro zemědělství a lodní dopravu

3 Historie  Městské státy (povodí Indu) – obrázkové písmo  Jednotný stát  Vpád Hunů

4 Pěstovali  Obilí  Proso  Rýži  Luštěniny  Sezam  Bavlnu

5 Chovali  Dobytek  Ochočili slony

6 Řemesla  Hrnčířství  Tesařství  Práce s kovy

7 Městské státy  Ve 2. polovině 3. tisíciletí př. n. l. * v povodí Indu městské státy  1921 objeveny zbytky města Harappy - hlavní třídy šířka 10 – 14 m - vodovod, stoky na splašky, v domech koupelny, splachovací záchody

8 Písmo  Obrázkové  Dosud nerozluštěno  Dochov krátkých nápisů na pečetidlech  Dnes se v Indii píše hláskovým písmem

9 1500 př. n. l.  Vpád kmenů, které si podmanily pův. obyv. a vytvořily jednotný stát, jehož centrum se nacházelo v povodí Gangy

10 Král Ašóka  Nejvýzn. panovník jednotného indického státu  Stoupenec buddhismu – odmítal násilí a války, nabádal k pravdě, mírumilovnosti, laskavosti  Zakládal nemocnice, kláštery,hloubil studny  Po jeho smrti se říše rozpadla, zanikla v 6. st. př. n. l. po vpádu Hunů

11 Vzdělanost  Vytvořili číslice, které v 8. století n. l. rozšířili Arabové  Objev otáčení Země kolem své osy  Psali pověsti, bajky, pohádky

12 Náboženství  Nejrozšíř. h induismus – mnohobožství, reinkarnace = převtělení  Buddhismus – podle zakladatele – prince zvaného Buddha = Probuzený, cílem je odvrátit se od strastí pozemského světa a dosáhnout stavu věčné blaženosti

13 Romové  Kořeny v Indii  Předkové R. obývali SZ Indie v povodí Indu  Kovářství, košíkářství, zprac. kůže a dřeva, zábava (profese se dědila – zvýšil se tak počet výrobků, o které nebyl zájem – kočování)  Neznáme přesný důvod odchodu, pravděpodobně: odchod s karavanami kupců, doprovod vojsk, kt. potřebovali řemeslníky, hladomory, hledání odbytišť pro výrobky  V současnosti R. po celém světě, nevytv. nikdy svůj stát

14 Zdroje:  RULF, J. – VÁLKOVÁ, V.: Dějepis pro 6. ročník ZŠ – PRAVĚK A STAROVĚK. 1.vyd. Praha: SPN ISBN x  BEDNAŘÍKOVÁ, J. – KYSUČAN, L. – FEJFUŠOVÁ, M.: Dějepis pro 6. ročník. Pravěk, starověk. Brno: Nová škola ISBN


Stáhnout ppt " Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká."

Podobné prezentace


Reklamy Google