Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.3.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.3."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Humanismus a renesance Anotace: Prezentace byla vytvořena pro vyučujícího jako vizualizace výkladu o renesanci a humanismu. Obsahuje text i obrázky, její části mohou sloužit jako zápis do sešitu.

2 Renesance a humanismus

3 Předpoklady vzniku  Reformace – nový pohled středověkého člověka na svět a život  Zámořské objevy (K. Kolumbus, A. Vespuci, V. da Gama, F. Magalhaes)  Astronomické objevy (M. Koperník - heliocentrismus, G. Bruno, G. Galilei)  Vzestup měst a měšťanů  Vynález knihtisku – J. Gutenberg 1450

4 Renesance  umělecký a myšlenkový směr poč. 14. st.  vzniká v Itálii  znamená znovuzrození antické kultury  oslavuje člověka, jeho rozum a schopnosti, plné prožití pozemského života x středověké naději v posmrtné vykoupení

5 Humanismus  Myšlenkový směr, jehož zájmem je poznání člověka (ne Boha).  Zdůrazňuje lidskou důstojnost a svobodný rozvoj osobnosti.  Studium antických spisů.

6 Renesanční architektura  Nejvíce patrný vliv antiky – sloupy, podloubí, kopule, stavby rozloženy do šířky, sgrafita.  Vznikají převážně světské stavby – pohodlné reprezentativní zámky, měšťanské domy, radnice.

7 krenelování arkády sgrafita sdružená obdélníková okna čtvercový nebo obdélníkový půdorys staveb, uvnitř nádvoří, kolem zahrada zámek věž s renesanční helmicí

8 Malířství  náměty z antické mytologie  zobrazení nahého lidského těla – anatomie  portréty a autoportréty  objev perspektivy

9 Leonardo da Vinci  Mona Lisa  Dáma s hranostajem

10 Antické náměty  Tizian: Venuše z Urbina  Sandro Botticelli: Zrození Venuše

11 Sochařství  Michelangelo Buonarroti  socha Davida  Florencie

12 Renesanční osobnost  renesanční umělci byli všestranní  byli to malíři, sochaři, architekti, vynálezci, básníci, filozofové  typickým příkladem je Leonardo da Vinci, jehož dílo (obrazy i vynálezy) se stalo inspirací pro knihu Dana Browna: Šifra mistra Leonarda  Máme i dnes renesanční osobnosti?

13 Italská literatura

14 Dante Alighieri  pocházel z Florencie  politik, diplomat, jazykovědec (přispěl k rozvoji italského jazyka)

15 Božská komedie  Duchovní alegorický epos (komedie proto, že končí šťastně – spásou duše)  3 části (Peklo, Očistec, Ráj), 33 zpěvů, tercíny  Básník zabloudil v temném lese (alegorie světa), pronásledují ho 3 šelmy – pardál, lev a vlčice. Zachrání ho antický básník Vergilius. Provází ho Peklem a Očistcem. Sedmý den vstupuje do Ráje, tím ho provede jeho zemřelá láska Beatrice.

16 Průvodci – ilustrace Gustav Doré  Vergilius – symbol vědění  Beatrice – symbol dokonalosti

17 Francesco Petrarca  kněz  znalec antických spisů  básník i diplomat  navštívil Karla IV  zakladatel moderní evropské lyriky

18 Zpěvník (Sonety Lauře)  milostné básně o nenaplněné lásce k Lauře  byla vdaná, setkal se s ní 1327, 1348 zemřela na mor  inspiroval se trubadúrskou poezií  líčí milostnou trýzeň, krásu a dokonalost Laury, setkání s ní, pocity zamilovaného  SONET – znělka, lyrická báseň, má 14 veršů rozdělených do 4 slok ( )

19 Laura

20 Giovanni Boccaccio  Florenťan  přítel Petrarky  učenec, spisovatel, diplomat  autor díla Život Dantův

21 Dekameron  kniha 10 dnů  obsahuje 100 novel  rámcová kompozice  7 dívek a 3 mladíci utíkají z Florencie před morem na venkov. Každý den si vyprávějí příběhy na téma určené králem večera.  NOVELA – kratší prozaický epický žánr, časově ohraničený, s malým množstvím postav, jednoduchým dějem a překvapivým zakončením - pointou

22  Niccolo Machiavelli  florentský politik, diplomat, spisovatel  Vladař – politický spis  Mandragora – satirická komedie  Marco Polo  benátský kupec  cestoval do Asie  17 let zůstal v Číně  Milion – literární cestopis

23 Španělská literatura

24 Miguel de Cervantes y Saavedra  Pocházel z rodiny zchudlého šlechtice.  V námořní bitvě přišel o ruku, piráti ho prodali do otroctví, po návratu byl vězněn pro dluhy a podezření z vraždy.  Psal povídky, komedie i básně.

25 Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha  dvoudílný román  parodie na rytířské romány  vytvořil 2 výrazné literární typy  Don Quijote - tragikomický snílek, ušlechtilý, ale odtržený od skutečnosti  Sancho Panza – jeho sluha, praktický a přízemní realista

26

27 Děkuji za pozornost  Vytvořila: Mgr. Vanda Malurová  5. května 2012  Zdroje:  HÁNOVÁ, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Didaktis, Brno, vyd. ISBN  jpg [cit ] jpg  A1l_9.JPG [cit ] A1l_9.JPG  A1l_1.JPG [cit ] A1l_1.JPG

28 Zdroje  [cit ]  [cit ] , [cit ]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_da_Vinci_046.jpg  [cit ] , [cit ]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sandro_Botticelli_046.jpg  [cit ]  [cit ]http://knihy.abz.cz/prodej/sifra-mistra-leonarda  [cit ]  [cit ]  [cit ]  [cit ]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francesco_Petrarca01.jpg?uselang=cs  pg [cit ] pg  [cit ]

29 Zdroje  [cit ]  [cit ]  [cit ]


Stáhnout ppt "Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.3."

Podobné prezentace


Reklamy Google