Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Automobily 2.ročník autoelektrikář Mgr.Bc. František Fliegel, č.58 „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Automobily 2.ročník autoelektrikář Mgr.Bc. František Fliegel, č.58 „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České."— Transkript prezentace:

1 Automobily 2.ročník autoelektrikář Mgr.Bc. František Fliegel, č.58 „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“

2 Kapalinové (hydraulické brzdy)

3 Brzdy vozidel

4 Slouží ke zpomalení nebo zastavení vozidla; patří mezi základní bezpečnostní konstrukční prvky vozidel; vysoké požadavky na účinnost a provozní spolehlivost; u většiny osobních a dodávkových vozidel brzdy kapalinové.

5 Sešlápnutím brzdového pedálu se vytvoří tlak; tlak působí na píst v hlavním brzdovém válci; tlak přenese pomocí brzdové soustavy do brzdových válečků; brzdová kapalina přenáší tlak v celé soustavě.

6 Hlavní brzdový válec; posilovač brzd; rozvodné trubičky; bubnové - kotoučové brzdy; nádobka na brzdovou kapalinu; brzdový pedál.

7

8

9 Účel:  Vytvořit tlak v každém brzdovém okruhu;  změnit objem kapaliny v závislosti na změně teploty;  umožnit rychlé snížení tlaku v systému při uvolnění brzdového pedálu.

10 Činnost: Brzdový válec může pracovat ve tří režimech:  Klidová poloha;  brzdění;  rychlé odbrzdění.

11 Vyrovnávací nádobka Hlavní brzdový válec Posilovač brzd

12 Konstrukce:  Z podtlakové a pracovní komory;  podtlaková komora je připojena k sacímu porubí;  pracovní komora je střídavě propojena s atmosférou, nebo podtlakovou komorou;  ventil je ovládán posuvem tlačné tyčky pedálem brzdy.

13  Zařízení se skládá z elektronické řízené jednotky;  jednotka zajišťující stav nouze pomocí snímače polohy pístu posilovače brzd;  elektronická jednotka v případě vyhodnocení kritické situace řídící jednotka aktivuje;  elektromagnetický ventil zavzdušní pracovní komoru posilovače (zablokování kol zabrání ABS);  po odbrzděni je přerušen přívod proudu do elektromagnetického ventilu a systém se okamžitě vypne.

14  Využití tlaku oleje k posílení brzdného účinku;  při poruše motoru stačí tlak oleje v zásobníku;  při poklesu tlaku v zásobníku zůstávají brzdy v činnosti, ale bez posilovacího účinku.

15 Brzdový segment S vnitřním chlazením Bez vnitřního chlazení Brzdové destičky Náboj kola

16  Použití hlavně na přední nápravě, v mnoha případech také na nápravě zadní;  brzdy jsou účinnější než brzdy bubnové;  s pevným třmenem;  s plovoucím třmenem.

17  S pevným třmenem - při brzdění přitlačují pístky brzdové destičky na brzdový kotouč z obou stran.  S plovoucím třmenem - jeden váleček, ve kterém se pohybuje píst, který přitlačuje brzdové destičky na kotouč pouze z jedné strany (moderní automobily).

18  Brzdy jsou málo citlivé na teplo;  seřízení vůle mezi kotoučem a obložením je samočinné (automatické);  brzdové obložení se rychleji opotřebovává;  kontrola a výměna obložení je jednoduší;  vzniká nebezpečí vytvářená parných bublin v brzdové kapalině.

19 Brzdový buben Kolový brzdový váleček Brzdové čelisti

20  Nejsou tak účinné jako brzdy kotoučové;  brzdový buben bývá vyroben z šedé litiny (lupínkový grafit);  brzdový buben se otáčí spolu s kolem.

21  Brzdový buben;  brzdové čelisti;  rozpěrné zařízení;  vratné pružiny;  štít brzdy.

22 Podle ovládání a uložení brzdových čelistí rozlišujeme brzdy:  Jednonáběžná (simplex);  dvojnáběžná (duplex);  dvojnáběžné obousměrné (duoduplex);  brzda se spřaženými čelistmi (servo).

23

24  Třecí materiál vytváří velké tření;  u bubnových brzd je obložení nalisované, nebo nalepené na čelistech;  u kotoučových brzd je obložení slepené s ocelovým nosičem.

25  Velká odolnost proti vysokým teplotám;  velká mechanická odolnost;  necitlivost proti vodě a nečistotám.

26

27  Přenáší tlak v celé soustavě;  vysoký bod varu;  odolnost proti stárnutí;  nesmí způsobovat korozi;  mazivost – vizkozita;  chemickou stálost proti oxidaci;  minimální odpařivost.

28  Shrnutí probraného tématu-kontrolní test  Dotazy žáků  Úkol na příští hodinu

29  Jaké dva druhy kotoučových brzd známe?  S pevným třmenem  S plovoucím třmenem  Hlavní části bubnové brzdy?  brzdový buben  brzdové čelisti  rozpěrné zařízení  vratné pružiny  štít brzdy

30  K čemu slouží brzdy?  Slouží ke zpomalení nebo zastavení vozidla.  Z jakých komor se skládá posilovač?  Podtlaková komora  Pracovní komora  Jaké jsou požadavky na materiál brzdových obložení?  Velká odolnost proti vysokým teplotám.  Velká mechanická odolnost.  Necitlivost proti vodě a nečistotám.

31  Pabst.J., Pilárik M. : Automobily, Praha 2002, Informatorium, ISBN  Posta J.: Opravárenství a diagnostika, Praha 2002, Informatorium, ISBN   


Stáhnout ppt "Automobily 2.ročník autoelektrikář Mgr.Bc. František Fliegel, č.58 „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České."

Podobné prezentace


Reklamy Google