Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová 1

2 Název vzdělávacího materiáluZájmena Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorStalová Renata, Mgr. Ročník6. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaZájmena Očekávaný výstupŽák vyhledá v textu zájmena, používá jejich správné tvary a určí jejich druh Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k rozlišení druhů zájmen a k používání jejich správných tvarů Datum vytvořeníBřezen 2013 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaZájmena – osobní, přivlastňovací, ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá, záporná, zájmeno já Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2

3 Zájmena jsou slova ohebná, která zastupují jména nebo na osoby, zvířata, věci poukazují. Druhy zájmen: 1. osobní – já, ty, on, ona, ono, my, vy, on, ony, ona, zvratné zájmeno se 2. přivlastňovací – můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich, zvratné zájmeno svůj 3

4 3. ukazovací – ten, tenhle, tento, onen, takový, týž, tentýž, sám 4. tázací – kdo? co? jaký? který? čí? 5. vztažná – kdo, co, jaký, který, čí, jenž 6. neurčitá – někdo, některý, něco, nějaký, něčí, leckdo, lecco, ledakdo, kdosi, cosi, kterýsi, jakýsi, každý, všechen 7. záporná – nikdo, nijaký, nic, ničí, žádný 4

5 zájmeno já - tvar mě je v 2. a ve 4. pádě vždy správný - ve 2. a ve 4. pádě se používá také tvar mne, avšak řidčeji - tvar mně je v 3. pádě vždy správný - ve 3. pádě se používá také tvar mi, pokud na něm není kladen důraz, není po předložce nebo není na začátku věty 5

6 1. Vypiš z vět zájmena a urči jejich druh: Zrovna někdo zaklepal. Zítra k tobě přijedu na návštěvu. Náš pejsek hlasitě zaštěkal. Kdo rozbil okno? Velmi se mi líbil tenhle dárek. Nic špatného jsem neprovedl. Kdo se bojí, nesmí do lesa. 2. Doplň zájmeno já: Kdy ____ vrátíš peníze? Mluvili jste o ____? Beze ____ v tom nepokračujte. Neboj se o ____. ____ je to jedno. Nepůjdeš tam místo ____? 6

7 1. někdoneurčité toběosobní nášpřivlastňovací kdo?tázací seosobní miosobní tenhleukazovací niczáporné kdovztažné 7

8 2. Kdy mi vrátíš peníze? Mluvili jste o mně? Beze mě v tom nepokračujte. Neboj se o mě. Mně je to jedno. Nepůjdeš tam místo mě? 8


Stáhnout ppt "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová."

Podobné prezentace


Reklamy Google