Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona : III/2VY_32_INOVACE_591.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona : III/2VY_32_INOVACE_591."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_591

2 Jméno autora:Mgr. Marie Koutná Třída/ročník:I. Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast:Témata z prokaryotních organismů Předmět:Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Historie a dělení bakterii. Klíčová slova: bakterie, výživa, tvary Druh učebního materiálu:Výkladová prezentace

3 Dělení bakterii

4 Studiem bakterií se zabývá bakteriologie Zakladatelem bakteriologie je Robert Koch (nositel Nobelovi ceny) Prvním, kdo pravděpodobně viděl poprvé bakterie na vlastní oči, byl nizozemský přírodovědec Antoni van Leeuwenhoek, žijící v 17. století Louis Pasteur - pasterace, technika likvidace bakterií teplem. Pasteur také dokázal, že bakterie nevznikají spontánně z neživé hmoty a prosazoval názor, že jsou odpovědné za nemoci. Skotský lékař Alexander Fleming - objev antibiotika penicilínu Historie

5 Tvary bakterií koky diplokoky streptokoky stafylokoky tyčinky vibria spirily spirochety

6 Podle způsobu výživy dělíme bakterie: Autotrofní bakterie (syntéza org. látek z CO2) - vchlípená plaz. membrána - bakteriochlorofyl Heterotrofní bakterie (zdrojem uhlíku jsou organické látky jiných organismů ) odumřelých – pak jde o saprofytické bakterie, které jsou v přírodě významnými rozkladači, paraziticky - energii ziskávají poškozováním živých organismů – hostitelů, na kterých parazituji 6

7 Podle potřeby kyslíku dělíme bakterie: Aerobní – k životu potřebují kyslík Anaerobní – kyslík nepotřebují, někdy je pro ně i jedem Fakultativně anaerobní - mohou žít s kyslíkem i bez kyslíku 7

8 Podle složení buněčné stěny a její barvitelnosti tzv. Gramovou metodou rozlišujeme 2 skupiny bakterii: a) grampozitivní bakterie – jejich buněčná stěna obsahuje murein, je silná a barvi se barvivy fialově b) gramnegativní bakterie – jejich buněčná stěna je tenka, obsahuje malé množství mureinu, a barvi červeně,

9 bakteriální spory Spora Je buňka, která slouží k dlouhodobému přežití nepříznivých podmínek Proces tvorby spor se nazývá sporulace Endospory nejčastější typ bakteriálních spor vznikají uvnitř buňky mateřské, zatímco okolní buňka mateřská se posléze rozpustí Sporulace začíná v době, kdy v okolním prostředí dochází živiny celý proces trvá asi 10 hodin

10 Použité zdroje: Jelínek, Jan; Zicháček, Vladimir. Biologie pro gymnazia. 7. rozšiřene vydani, nakladatelstvi Olomouc, s. ISBN ŘÍHOVÁ AMBROŽOVÁ, J. Prokaryotické organismy. From Encyklopedie hydrobiologie :Encyklopedie hydrobiologie : výkladový slovník výkladový slovník [online]. Praha: VŠCHT Praha, Available from www: Bakterie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: AUTOR NEUVEDEN. endospora [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: http: //mdesignlab.blogspot.cz/2012/09/staining-microbial-structures-flagella.html ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. 1. vydání. Praha: Scientia, ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona : III/2VY_32_INOVACE_591."

Podobné prezentace


Reklamy Google