Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DVOŘÁKOVÁ, 4.C. Co jsou to vlastně multimédia ? oblast informačních a komunikačních technologií, která je charakteristická sloučením audiovizuálních technických.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DVOŘÁKOVÁ, 4.C. Co jsou to vlastně multimédia ? oblast informačních a komunikačních technologií, která je charakteristická sloučením audiovizuálních technických."— Transkript prezentace:

1 DVOŘÁKOVÁ, 4.C

2 Co jsou to vlastně multimédia ? oblast informačních a komunikačních technologií, která je charakteristická sloučením audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními Jako multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků (např. osobní počítač, zvuková karta,grafická karta nebo videokarta, mechanika CD-ROM nebo DVD, příslušný obslužný software, atd.), který je vhodný pro interaktivní audiovizuální prezentaci Od počátku 90. let minulého století se začalo používat označení multimediální aplikace nebo multimediální software, které využívaly kombinace textových, obrazových, zvukových či animovaných nebo filmových datmultimediální aplikace

3 Princip digitálního záznamu Kromě nepříliš rozšířených digitálních kazet, byl kompaktní disk prvním médiem s digitálním záznamem signálu Analogové systémy pracují na principu záznamu signálu v primární formě Digitální způsob je jiný, protože převádí signál na posloupnost 1 a 0, tedy digitální data

4 Zvukový signál je v analogové podobě a proto se převádí na digitální v AD převodníku (Analog-to- Digital converter) a naopak při reprodukci v DA ( Digital-to-Analog converter) Převod probíhá tak, že převodník zjišťuje okamžitou hodnotu napětí během kmitání a tu si zapisuje v číslech do paměti. Čím častěji se tato hodnota zjistí, tím přesnější je pak nahrávka, ale i větší objem dat Tato hodnota se nazývá vzorkovací frekvence a u CD se používá 44100Hz

5

6 Komprese multimediálních souborů speciální postup při ukládání nebo transportu dat Obecně se jedná o snahu zmenšit velikost datových souborů, což je výhodné např. pro jejich archivaci nebo při přenosu přes síť s omezenou rychlostí

7 KOMPRESE zvukových souborů Metody komprese zvukových souborů hrají důležitou úlohu v současných multimediálních aplikacích Uplatňuje se zejména v oblasti komprese hlasového signálu, kde můžeme pro digitální záznam použít nižších vzorkovacích frekvencí (např. 800 vzorků za sekundu), a v oblasti hudebního signálu, vyžadující pro zachování kvality použití vysokých frekvencí (např vzorků sekundu)

8 K tomu, aby bylo možné definovat různé úrovně kvality komprese, zavádí standard MPEG pojem vrstvy, které jsou označeny podle vzrůstající složitosti počínaje 1. Je-li dekodér určen pro jistou vrstvu, musí dokázat dekódovat i data všech vrstev nižších V současnosti je pro záznam zvuku nejatraktivnější formát MPEG-1 vrstva 3, známý také pod zkratkou MP3 Ten umožňuje dosáhnout kvalitní reprodukce stereofonního signálu i při kompresním poměru 1:12, přičemž pro záznam telefonního signálu lze dosáhnout komprese až 1:10

9 Komprimované soubory MP3 je formát ztrátové komprese zvukových souborů, založený na kompresním algoritmu MPEG Při zachování poměrně vysoké kvality umožňuje zmenšit velikost hudebních souborů v CD kvalitě přibližně na desetinu, u mluveného slova však dává výrazně horší výsledky Formát MP3 se stal oblíbeným při uchovávání a přehrávání hudby na počítačích, vyrábí se stolní a přenosné přehrávače tohoto formátu

10 Windows Media Audio (WMA) je komprimovaný zvukový formát vyvinutý jako součást Windows Media byl původně určen jako náhrada za MP3 Aktuální verze je 9.1, která kromě původního ztrátového kodeku přidává i zvláštní kodeky pro bezztrátovou a multikanálovou kompresi WMA soubory mají příponu.asf nebo.wma WAV, OGG, RA, MID

11 Formáty videosouborů a jejich vlastnost MPEG-2 zahrnuje přenosové, obrazové a zvukové kódovací standardy pro vzduchem šířené televizní vysílaní ATSC a DVB, digitální satelitní TV přenos, digitální kabelový TV signál a (s určitými změnami) disky DVD Video AVI je vlastně nejstarší formát videa pro PC Ke kompresi se používá nejrůznější kodeky, které dokážou dát velmi velkou kompresi, při zachování dobré kvality. Díky kompresi, kterou tento formát používá je možné film například z DVD dostat na dvě CD

12 NEVÝHODA – problematické přehrávání těchto videí na stolních přehrávačích, případně i na počítačích, pokud nemáme “ty správné kodeky“ Tento formát dnes používá kompresi podle MPEG-4, nejčastěji DivX nebo XviD. - rozlišení(velikost), datový tok, komprese i zvuk je možno nastavovat individuálně DivX je značka produktů vytvořených společností DivX, Inc. (dříve DivXNetworks), včetně obrazového kodeku kompatibilního se standardem MPEG-4 Tento kodek se díky své schopnosti kvalitní komprese filmů na výrazně menší velikost velice často používá pro nelegální šíření filmů chráněných autorskými právy

13 Datový tok Datový tok nám udává počet bitů za vteřinu, které přehrávač při přehrávání videa zpracovává Je to tedy definovaný počet bitů za sekundu obrazu (a samozřejmě i zvuku), který použije kodér pro kódování Obecně a zjednodušeně platí, že čím více bitů za vteřinu je na kompresi použito, tímje výsledné video v lepší kvalitě

14 KODEK Kodek složenina z počátečních slabik slov „kodér a dekodér“, respektive komprese a dekomprese; převzato z anglického codecanalogického původu) je zařízení nebo počítačový program, který dokáže transformovat datový proud (stream) nebo signál Kodeky ukládají data do zakódované formy (většinou za účelem přenosu, uchovávání nebo šifrování), ale častěji se používají naopak pro obnovení přesně nebo přibližně původní formy dat vhodné pro zobrazování, případně jinou manipulaci. Kodeky jsou základní součástí softwaru pro editaci (střih)multimediálních souborů (hudba, filmy) a často se používají pro videofrekvence a distribuci multimediálních dat v sítích (streamování)

15 Zvukové (audio) kodeky Bezztrátové: Free Lossless Audio Codec (FLAC) Monkey´s Audio OptimFROG WavePack Windows Media Audio 9 Series Professional Lossless Apple Lossless

16 Ztrátové : Obecné (střední až vysoký datový tok )  LAME (MPEG audio layer-3 kodek)  FAAC (AAC kodek)  libvorbis (referenční implementace audio formátu Vorbis)  Musepack  Windows Media Audio 9 Series Hlasové (nízký datový tok, optimalizované pro řeč)  Speex  Windows Media Audio 9 Series Voice

17 Obrazové (video) kodeky Schrödinger (implementace formátu Dirac) libtheora (referenční implementace video formátu Theora) Ogg Tarkin Huffyuv Lagarith DivX Pro Codec(MPEG-4 ASP kodek) Xvid (MPEG-4 ASP kodek) 3ivx(MPEG-4 ASP kodek) Sorenson


Stáhnout ppt "DVOŘÁKOVÁ, 4.C. Co jsou to vlastně multimédia ? oblast informačních a komunikačních technologií, která je charakteristická sloučením audiovizuálních technických."

Podobné prezentace


Reklamy Google