Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základy informatiky část 10. Ing. Bohuslav Růžička, CSc.  tajemník K-108 MSIT  2. patro, místnost č. 215  Ing. Vladimír Beneš.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základy informatiky část 10. Ing. Bohuslav Růžička, CSc.  tajemník K-108 MSIT  2. patro, místnost č. 215  Ing. Vladimír Beneš."— Transkript prezentace:

1 Základy informatiky část 10

2 Ing. Bohuslav Růžička, CSc.  tajemník K-108 MSIT  2. patro, místnost č. 215  Ing. Vladimír Beneš  vedoucí K-101 MSIT  4. patro, místnost č. 414 

3 10 Multimédia

4 Kinoautomat

5 Text Audio Foto Animace Video Interakce Zdroj: Multimédia

6 Multimediální systém je: Souhrn technických prostředků, který je vhodný pro interaktivní audiovizuální prezentaci. Multimédia

7 Technické prostředky osobní počítač zvuková karta grafická karta (videokarta) kamera mechanika CD-ROM, DVD nebo blueray obslužný software a další Multimédia

8 V roce 1991 vydalo konsorcium pod vedením společnosti Microsoft specifikaci standardního multimediálního počítače (MPC). Několikrát aktualizována Dnes (téměř) všechny osobní počítače jsou multimediální. Multimédia

9 vytváření a přehrávání zvukových souborů přehrávání hudebních CD a DVD přehrávání sledu fotografií („slideshow“) přehrávání videozáznamů (DVD, AVI…) interaktivní zasahování Multimédia

10 složky: 1.text ( formát dle použité technologie) 2.fotografie (JPG, GIF, PNG, BMP, ICO) 3.zvuk (.WAV,.MP3,.AU,.RMI,.VQF,.OGG) 4.video (.AVI,.MPG,.MOV,.FLV,.QT,.ASF,.RT,.FLV) 5.animace (.GIF,.SWF,…, předchůdce animovaný film) 6.interaktivita (dle použitého systému, příklad hry) Multimedia

11 Text je nejběžnější způsob sdělení informací určeného pro jinou osobu Historická forma uložení informací Výhoda: všichni (téměř) jsme se tomu naučili Nevýhoda: používá se mnoho různých jazyků a abeced Multimedia – texty

12 Multimedia – fotografie Fotografie Sled fotografií – střídání statických záběrů –Dříve diaprojekce spřaženými projektory –Dnes obvykle formou prezentace Počítačová grafika

13 Multimedia – fotoformáty JPG kompresní formát pro fotografie. Nejrozšířenější. Díky kompresi rozumný poměr mezi kvalitou a objemem dat. PNG Nově zaváděný formát, dobrá kvalita, verze pro indexovou paletu i truecolor. GIF formát rozšířený zejména na webu. Další formáty bitové grafiky

14 Sluchové vjemy Obvykle doplněk –Hudba –Mluvené slovo –Zpěv –Ruchy Multimedia – audio

15 WAV WAV (Wave format) byl vytvořen firmou Microsoft pro platformu PC/Windows. Dnes se používá jako univerzální formát. MP3 (MPEG-1 Audio Layer-3) je standarní technologie a formát pro kompresi zvuku do velmi malého souboru (poměr 1:12 při zachování kvality). MIDI (Musical Instrument Digital Interface) je soubor používaný pro záznam a přehrávání zvuků na syntetizátorech. Hardwarově ho podporuje i mnoho zvukových karet. Multimedia – audioformáty

16 AU (Audio) je standardní formát pro kompresi zvuku využívaný většinou na platformě Apple Macintosh. Využívá komprese dat (zpravidla Huffmanův algoritmus komprese), měnit lze počet bitů na kanál, počet kanálů, kódování a je možné připojit informační řetězec. Formát původně pochází z dílny společnosti Sun. VQF je zvukový formát vyvinutý firmou Yamaha, je to alternativní řešení formátu MP3. Dosahuje lepší komprese než MP3. Není příliš rozšířen. OGG Nový formát založený na podobném modelu jako MP3, nicméně obsahuje řadu vylepšení. Používá ho například i ČRo. Otevřená licence. Multimedia – audioformáty

17 Obrazové vjemy Cca 95 % infomací vnímáme zrakem –Film a video –Kombinace filmu a fotografie –Kombinace filmu a živých postav Laterna Magica Multimedia – video

18 AVI (Audio-Video) pochází z MS Windows. Dnes se s touto příponou ukládají i několikagigabytové filmy ve špičkové kvalitě. Různé kompresní metody – převážně MPEG 4, hlavně varianty DivX nebo WM. Zvuk – komprese MP3, případně méně náročné komprese. MPG MPEG (Motion Picture Expert Group) se používá pro přenos a archivaci multimediálních dat. Tři druhy formátu: MPEG I, II a IV. Čím vyšší číslo, tím větší komprese, náročnost a kvalita. MOV (Movie) pochází z počítačů Apple MacIntosh. Dnes se používá hlavně v USA. Multimedia – videoformáty

19 QT (Quick Time) z počítačů Apple. Existuje i přehrávač pro Windows. Varianta – takzvaný panoramatický QT. Používá se i pro multimediální přenos po Internetu. ASF ASF je formát požívaný v MS technologiích pro přenos multimédií po Internetu v reálném čase. Nicméně se s ním můžete setkat i svém disku RM (Real Multimedia) se taktéž používá pro přenos videosekvencí po Internetu v reálném čase. Tentokrát od firmy RealNetworks Multimedia – videoformáty

20 GIF formát pro zpracování jednoduchých animací. Zpracování pomocí specializovaných programů. Pracuje s bitovými mapami a pseudoprůhledností SWF Adobe (Macromedia) Flash je formát požívaný v MS technologiích pro animaci. Je založen na vektorové grafice. Přenášená data poměrně malá, protože přehrávač je v každém počítači. SWF umožňuje animaci automatickou (animace běží „sama“) nebo interaktivní (uživatel pohyby ovládá). Multimedia – animace

21 Rozfázovaný pohyb Zdroj: Animace Multimedia – animace

22 Flash je grafický vektorový program pro tvorbu interaktivních animací, prezentací a her Flashové banery vytlačily animované GIFy Rebel_girl_dress_up Scarfit Fire & ice Italy Life Multimedia – Flash animace

23 Multimedia – interakce Uživatel zasahuje do děje –Start, stop, pauza, výběr konkrétního místa v přehrávané sekvenci –Ovládání prezentace, možnost skládání nebo výměny částí –Ovládání předmětu – směr, rychlost, –Části projekční plochy citlivé na zásah uživatele


Stáhnout ppt "Základy informatiky část 10. Ing. Bohuslav Růžička, CSc.  tajemník K-108 MSIT  2. patro, místnost č. 215  Ing. Vladimír Beneš."

Podobné prezentace


Reklamy Google