Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Makroregion východní Asie Datum vytvoření: Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.03 VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

2 Anotace: Souhrnné opakování přírodních, historických a socioekonomických charakteristik makroregionu východní Asie s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto územím a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou. VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

3 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní přírodní pojmy V Asie: Žluté mořeHonšúKorejský pol.Huang HeHimálajHokkaidó Tibetská plošina Tchaj - wanJaponské moře Chang Jiang Ťan - Šan Gobi VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

4 2) Lokalizuj do slepé mapy tyto státy KLDR JaponskoJižní KoreaČínaMongolsko VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

5 3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! Region východní Asie je charakterizován častým zemětřesením a nízkou / vysokou nadmořskou výškou zejména v kontinentální části / při pobřeží. Území spadá do mírného / subpolárního až tropického / subtropického pásu. Dominantou oblasti je step / poušť Gobi. Západ / východ regionu východní Asie vyplňuje rozsáhlá Velká čínská nížina. Největším ostrovem Japonska je ostrov Kjúšú / Hokkaidó / Honšú. Příčinou tak silné tektonické činnosti v Zemi vycházejícího slunce je pohyb pedosférických / litosférických / glaciálních desek. VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

6 4) Obyvatelstvo V Asie. Rozšiř pracovní text o další charakteristické poznatky! První osídlení východní Asie můžeme hledat již v období neolitu, kdy se rozvíjela kultura usedlých zemědělců. S postupem doby vznikaly první státní útvary, zrodilo se čínské hedvábnictví a až sem sahají prvotiny čínského písemnictví. Celé další dějiny se pak nesly v duchu zápolení Japonců, Číňanů a Mongolů. Současné obyvatelstvo je rozděleno do dvou světů – bohatého, chudého – vesnického, městského – komunistického či duchovního. Vysoký přirozený přírůstek se stal po II. světové válce takovým problémem, že např. Čína sáhla k drastickým protipopulačním opatřením, která potírají samotná lidská práva – model rodiny s jedním dítětem. Přečti svůj text o obyvatelstvu třídě! VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

7 5) Které skutečnosti v poválečném vývoji Japonska umožnily dostat se této zemi na 2. místo v hospodářské vyspělosti na světě? 1)V době studené války nemuselo Japonsko dávat téměř nic na závody ve zbrojení 2)USA pomohly finančně 3)USA otevřely svůj trh pro japonské výrobky 4)Rozvoj HITECH oborů 5)Japonská pracovitost 6)Vysoká konkurence japonských výrobků VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

8 5) Vyber japonské značky výrobků a řekni co vyrábějí: Yamaha Panasonic Fiat (motocykly a hudební nástroje) (elektro) SubaruPhilipsSanyo (auta) (elektro) ToyotaSonyMinolta (auta) (elektro) (elektro) CasioHyundai Tesla (elektro) VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

9 6) Poznej stát regionu: Stát s nehostinným klimatem a převážně horskou a pouštní krajinou. Na stepích se prohánějí koně Převalského. Země nemá významnější postavení v meziregionální dělbě práce. Její obyvatelstvo je v drtivé většině koncentrováno v hlavním městě. V minulosti bylo jeho obyvatelstvo známo svými nájezdy na Evropu. (MONGOLSKO) Jeden z nejchudších států světa, který své vlastní obyvatelstvo drží v neustálém strachu. V jeho čele se vystřídaly již 3 generace Kimů. Světové velmoci berou tento stát jako potenciální jadernou hrozbu. (KLDR – SEVERNÍ KOREA) Císařský stát, na jehož obyvatelstvu se během II. světové války spáchaly těžké zločiny v podobě použití atomové zbraně. I přes současné ekonomické problémy je to stát s progresivními inovacemI ve světě HITECH. (JAPONSKO) VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

10 7) Odpověz na otázky: Dalajláma Marco Pólo Ano, je (1,3 mld. obyvatel) Ne, území Honkongu patří dnes pod správu Číny. II. Světová válka a Korejská válka. VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

11 8) Vysvětli pojmy. Kterému státu z regionu přísluší? ikebana – japonské umění aranžování květin Zaibetsu – spojení vědy a průmyslu v gigantické podniky (např. Sony) bonsai – staré umění miniaturizace stromů a jejich pěstování v miskách karate – bojové umění gejša – profesionální tanečnice a společnice Fudžisan – japonská posvátní hora Hirošima a Nagasaki – 2 města, na která byla na konci II. světové války svržena atomová bomba kimono –tradiční japonský oděv Maglev – japonský supervlak (rychlost až 500 km/hod) samuraj – středověký japonský bojovník Kamikadze – božský vítr, japonští sebevražední letci, kteří během II. světové vlky útočili lodě Spojenců VY_32_INOVACE_ZEM.2.03 JAPONSKO

12 9) Rozšiřující pojmy k zapamatování Velký skok – také velký skok vpřed, název politiky ČLR pro zrychlenou industrializaci země, která měla dohnat vyspělý západ světa – výsledkem ale byl velký hladomor a propad ekonomiky Kulturní revoluce – politická kampaň v ČLR za vymýcení kapitalismu Mao Ce – tung – komunistický vůdce poválečné Číny Tokaidó – megalopole na japonských ostrovech Tři soutěsky – největší přehradní nádrž světa, která se nachází v Číně Macao – bývalá portugalská kolonie, dnes území patřící Číně Konfucionismus – čínský filosofický směr, podle Konfucia Lhasa – hlavní město Tibetu Čingischán – sjednotitel mongolských kmenů a jeden z největších válečníků a vojevůdců na světě Korejská válka – válka v letech 1950 – 1953, první otevřený konflikt Studené války Ho Či Min – „Ten, kdo je osvícený“,; vietnamský politik a bojovník za nezávislý Vietnam; také nastolil v Severním Vietnamu socialismus VY_32_INOVACE_ZEM.2.03

13 Použitá literatura: Mapa 1: VY_32_INOVACE_ZEM.2.03


Stáhnout ppt "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google