Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Makroregion jihovýchodní Asie Datum vytvoření: Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.02 VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

2 Anotace: Souhrnné opakování přírodních, historických a socioekonomických charakteristik makroregionu JV Asie s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto územím a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou. VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

3 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní přírodní pojmy JV Asie: Pol. Zadní IndieMekongFilipínyBorneo SumatraVelké Sundy Malajský pol. Malacký průliv Celebes Filipínské moře Andamany JávaBengálský záliv VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

4 2) Lokalizuj do slepé mapy tyto státy: Brunej SingapurThajskoBarmaIndonésieMalajsieVietnamFilipíny Kambodža VY_32_INOVACE_ZEM.2.02 Laos Východní Timor

5 3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! Přírodní podmínky jsou na mnoha místech příznivé / nepříznivé. Sever regionu lemují pohoří / nížiny. Většina území se nachází v tropickém / subtropickém podnebném pásu, kterému odpovídají tropické lesy / tajga a savany / pouště. Pro ostrovní část v okolí rovníku je typické stálé klima s velkým / malým množstvím srážek a malým / velkým kolísáním teploty během roku. Na kontinentální části lze klima hodnotit jako monzunové / pasátové. Velký význam pro místní obyvatele má moře. A to nejen z hlediska cestovního ruchu, ale také z hlediska rybolovu a těžby nerostných surovin, zejména cínu / mědi nebo uhlí / ropy. VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

6 4) Obyvatelstvo JZ Asie. Rozšiř pracovní text o další charakteristické poznatky! Obyvatelé JV Asie jsou mongoloidní rasy. Zástupci europoidní rasy jsou zde pozůstatkem z doby koloniální minulosti regionu. Dominantní zastoupení má buddhismus (pevnina) a islám, který se nachází zejména v té ostrovní části. Vedle původních národů lze v mnoha zemích nalézt významné menšiny Indů a Číňanů, které pomáhaly s rozvojem obchodu a dopravy. Zejména Číňané dominují v některých ekonomikách i dnes. Hustota obyvatelstva je značně nerovnoměrná a vyplývá z přírodních podmínek. Nejhustěji obydlené jsou Jáva a údolí řek, kde se pěstuje rýže. Oblasti s nejmenším počtem obyvatel jsou pak pohoří a husté tropické pralesy. Přečti svůj text o obyvatelstvu třídě! VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

7 4) Který ze symbolů odpovídá buddhismu? Dokážeš určit i symboly islámu, judaismu, hinduismu a křesťanství? Buddh. Islám Křesť. Hind. Jud. VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

8 5) Přiřaď k sobě, vytvoř trojice v řádku. V případě potřeby použij www portály. Kambodža Ho Či Min nejmladší stát regionu Vietnam Pol Pot Su Ťij Východní Timor Myanmar Rudí Khmérové Barma Indonésie Saigon VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

9 6) Vyber z nabídky ty charakteristiky, které odpovídají Asijským tygrům nebo-li drakům. zemědělské státyHITECH obory nízké HDPorientace na export orientace na import porušování lidských práv rychlá industrializace volný trh kapitálové investice vyspělý terciér urbanizace VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

10 7) Z nabídky vyber ty plodiny, které jsou typické pro tropický pás: Banány, proso, palma olejná, agáve, kakao, cukrová třtina, bavlník, káva, řepa, kaučukovník, batáty, len, kokosová palma, pšenice VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

11 8) Urči podle nápovědy stát v JV Asii: islám, ostrovy, tsunami, Sumatra INDONÉSIE sultanát, ropa, ministát, nulový státní dluh BRUNEJ republika, Manila, bývalá kolonie USA, FILIPÍNY Siam, Angorská říše, Zlatý trojúhelník KAMBODŽA VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

12 9) Odpověz na otázky: Asi můžeme označit dvě příčiny Vietnamské války – 1) boj proti setrvání francouzských kolonizátorů v Vietnamu a 2) boj Američanů proti připojení jižního Vietnamu k severní části pod hlavičku komunismu Jedná se zejména o sexuální turistiku, lepší osvětu a prevenci a absenci ochranných pomůcek Hongkong a Taiwan (původně britské kolonie) byly připojeny podle smluv k Číně a staly se jejich součastí V důsledku nerovnoměrného ohřívání zemského povrchu a vygenerování vysokého a nízkého tlaku při střídání letního a zimního období (vítr vané z tlakové výše do tlakové níže) Nesmyslná politika Rudých Khméru proti vlastnímu obyvatelstvu vedená Pol Potem VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

13 Rozšiřující pojmy k zapamatování ASEAN – sdružení národů JV Asie; integrace, která si vytkla urychlit ekonomický růst, sociální pokrok, kulturní rozvoj a vzájemné vztahy členských států žďárové zemědělství – systém vypalování lesa za účelem zisku zemědělské půdy; ta je však úrodná pouze několik a tak se proces opakuje plantážnictví – systém zemědělství, na kterém dochází k intenzivnímu pěstování monokulturní plodiny za účelem sklizně a následného prodeje, zejména do zahraničí letní monzun – vítr přinášející srážky z moře na pevninu zimní monzun – vítr pevninu vysušující, neboť fouká z pevniny na moře sultanát – systém státního zřízení založený na absolutistické vládě (absolutistická monarchie); např. Brunej tajfun – regionální termín pro cyklón, tedy ničivou bouři přicházející k pevnině od oceánu Vietnamská válka – regionální válka mezi severovietnamskými komunistickými vojsky a armádou Jižního Vietnamu a USA Indočína – koloniální název pro oblast poloostrova Zadní Indie (francouzské kolonie Vietnam, Laos a Kambodža) opiáty – drogy, např. z nezralých makovic máku setého dekolonizace – společensko-politické procesy osamostatnění koloniálních držav od koloniální správy VY_32_INOVACE_ZEM.2.02

14 Použitá literatura: Mapa 1. Obr. 1 VY_32_INOVACE_ZEM.2.02


Stáhnout ppt "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google