Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_12_01_16 Název materiálu Asie – podnebí a přírodní krajiny Jméno vyučujícího Thomayerová Vladislava Třída8. APředmět Zeměpis Datum vytvoření

2 Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Tematický okruh: Určeno pro: Anotace:  Člověk a příroda  Zeměpis  Asie  8. ročník  Žák vymezí základní podnebné oblasti a typy přírodních krajin, uvědomuje si vliv zeměpisné šířky a značné rozlohy Asie na podnebí, vyvozuje vlivy podnebí na rozmístění jednotlivých přírodních krajin, pracuje s pojmy monzun, pasát, tajfun, uvede příklady asijských endemitů

3 Asie – podnebí a přírodní krajiny

4 Podle mapy v atlase určete, mezi jakými rovnoběžkami leží Asie? 80°severní šířky 10°jižní šířky Obr. č. 1

5 Podle zeměpisné polohy určete v jakých podnebných pásech leží Asie? Podnebné pásy Asie Podnebné pásy Asie arktický (polární) arktický (polární) subarktický (subpolární) subarktický (subpolární) mírný subtropický tropický Asie se rozkládá ve všech podnebných pásech

6 Podle mapy v atlase určete, které oblasti Asie leží v arktickém podnebném pásu? nejsevernější oblasti – Čukotka, ostrovy v Severním ledovém oceánu drsné mrazivé klima území pokrytá ledem a sněhem přírodní krajina – trvale zaledněná území přírodní krajina – trvale zaledněná území Obr. č. 1

7 Podle mapy v atlase určete, které oblasti Asie leží v subarktickém podnebném pásu? oblasti kolem severního polárního kruhu – Sibiř a Dálný východ dlouhé, chladné zimy, krátká léta x Ojmjakon -78°C Ojmjakon -78°C přírodní krajina – tundra přírodní krajina – tundra permafrost - ¼ území Obr. č. 2 Obr. č. 1

8 Podle mapy v atlase určete, které oblasti Asie leží v mírném podnebném pásu? největší část Asie – cca oblast mezi 40°a 60°s. š. východní pobřeží – přímořský vliv Tichého oceánu vnitrozemí – kontinentální (vnitrozemské) podnebí, přírodní krajina - jehličnaté lesy (tajga) stepi, chladné pouště vnitrozemí – kontinentální (vnitrozemské) podnebí, přírodní krajina - jehličnaté lesy (tajga) stepi, chladné pouště Obr. č. 3 Obr. č. 1

9 Podle mapy v atlase určete, které oblasti Asie leží v subtropickém podnebném pásu? oblast kolem obratníku Raka (východní Čína, střední Asie, Zakavkazsko středomořské klima suché subtropy vlhké monzunové subtropy přírodní krajiny – pouště a polopouště, středomořská vegetace, monzunové opadavé lesy Obr. č. 1

10 Podle mapy v atlase určete, které oblasti Asie leží v tropickém podnebném pásu? suché tropy (vliv pasátů) suché tropy (vliv pasátů) jižní část Asie – Arabský poloostrov, Přední Indie, Zadní Indie, ostrovy v Tichém oceánu vliv tajfunů přírodní krajina – pouště, savany, tropické deštné lesy Obr. č. 4 vlhké tropy střídavě vlhké tropy (vliv monzunů) Obr. č. 1

11 Najděte na mapě největší asijské pouště. Arabská poušť Gobi Thár Taklamakan Karakum Kyzylkum Obr. č. 1

12 Co bylo příčinou vzniku pouští v mírném podnebném pásu? Gobi Taklamakan Kyzylkum Karakum H i m á l a j vliv suchého vnitrozemského podnebí nedostatek monzunových srážek z Indického oceánu, srážkový stín pohoří Himálaj nedostatek monzunových srážek z Indického oceánu, srážkový stín pohoří Himálaj Obr. č. 5 Písečná bouře v poušti Taklamakan Obr. č. 1

13 Najděte na mapě místo, kde bylo v Asii naměřeno největší množství spadlých srážek. Čerápuňdží mm Čerápuňdží mm Obr. č. 1

14 Shrnutí Asie Asie všechny podnebné pásy všechny typy přírodních krajin endemiti – orangutan, panda, slon indický, tygr ussurijský „kolébka“ kulturních rostlin – pšenice, oves, žito, ječmen, rýže, čajovník,bavlník, luštěniny, …

15  JIŘÍ DVOŘÁK-ALICE KOHOUTOVÁ-PAVEL TAIBR. Zeměpis 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN  OBR. Č. 1 - UWE DEDERING. File:Asia laea relief location map.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.  OBR. Č. 2 - AUTOR NEUVEDEN. File:Permafrost - polygon.jpg [x] [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.  OBR. Č. 3 - AINEIAS. File:Pferde am Nordrand der Gobi.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.  OBR. Č. 4 - USER:DORON. File:LongjiTerraces.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.  OBR. Č. 5 - AUTOR NEUVEDEN. File:Taklamakan lrg.jpg [x] [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.  OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."

Podobné prezentace


Reklamy Google